Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Sveriges sämsta cykellösningar – på en karta

Publicerad den 1 augusti, 201222 januari, 2022

Vi skrev ju om uselt utformade cykelbanor häromdagen och bad att få fler tips. Tanken var sedan att lägga upp bra bilder på bloggen. Vi har fått in ett gäng, men jag insåg att det är lite begränsat att bara lägga upp dem här. Bättre hade varit om alla kunde vara med och bidra direkt.
Som ett expriment satte jag därför ihop en karta där jag la in våra exempel geografiskt.  Nu är den kartan öppen för vem som helst att ändra och vi tänkte testa och se om Google Maps går att använda för att lyfta fram Sveriges cykelmiljö. Funkar det så funkar det typ.
Den är ju inte begränsad till Cyklistbloggen, så sprid gärna på platser där dålig cykelmiljö diskuteras. Crowdsourcing när det funkar kan vara väldigt kul.
En grej jag skulle vilja ha extra hjälp med är att lägga ut Ghostbikesplatser, till exempel platsen där en cyklist dödades i Göteborg i april. Jag har lagt in en Ghostbike vid Slussen som exempel.
Här hittar du kartan och det finns instruktioner där hur man lägger till nya platser. Som ni ser är det rätt fokuserat till Stockholm just nu. Kanske blir det ändring på det?
I korthet gör du så här:
Klicka på den röda knappen ”Redigera”:

 
Klicka på den blå kartmarkören inne på kartan (bredvid handen):

Klicka sedan där markören ska vara på kartan.
välj ”Rich text”:

och klicka på den lilla bildikonen:

Lägg in en länk till bilden, som måste finnas på nätet. En enkel bildlagringssajt som inte kräver registrering eller pill är http://imgur.com/
Klicka på ”OK” tills du ser kartan med din nya markör. Klicka på ”Klar” till vänster, för att spara alla ändringar:

Färdigt.
 
Det måste såklart inte vara bilder, ibland framgår det av tex Streetviewbilder. Bara det blir tydligt vad som avses.

5 svar på ”Sveriges sämsta cykellösningar – på en karta”

  1. Ms_Xx skriver:
    9 augusti, 2012 kl. 12:03 e m

    Bra initiativ! Några ghostbikeplatser till: http://www.dn.se/sthlm/cyklist-omkom-i-trafikolycka (Vasagatan/Kungsgatan)
    http://www.svd.se/nyheter/stockholm/cyklist-omkom-i-trafikolycka_3153977.svd (Skanstull)
    http://www.svd.se/nyheter/stockholm/cyklist-pakord-av-buss_3334739.svd (Kungsholmen, hon dog senare)
    Jag fattar inte riktigt om de upplagda ghostbikeställena måste ha bild från platsen med en vit cykel på (bra grej det f.ö, att ställa upp vita cyklar som en markering, såg den vid slussen), så jag har inte lagt upp på kartan, men de borde vara med. Kanske nån med bättre koll kan lägga in?

    Laddar in …
  2. Elin Bandmann skriver:
    6 augusti, 2012 kl. 12:07 e m

    Ojojoj vilket bra initiativ!!
    Ni får göra en med ”bästa cykellösningarna i Sverige” också!

    Laddar in …
  3. Anders Andersson skriver:
    6 augusti, 2012 kl. 10:06 f m

    Fler än jag som inte får fram den röda ”redigera-rutan”? Måste man vara inloggad på Google för det? I så fall får det vara.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 augusti, 2012 kl. 3:12 e m

      Tror det, jag har inte testat utan konto men jag misstänker att det krävs. Sorry. Kanske skulle det gå att exportera arbetet hittills till en OpenStreetmap version och fortsätta i den miljön, jag vet inte.

      Laddar in …
  4. Artur Hansson skriver:
    2 augusti, 2012 kl. 10:15 f m

    Jag la till en dödsolycka i Malmö 2005 som påverkade mig starkt.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d