Såg det här när jag passerade de överfyllda cykelställen vid Ringvägen/Götgatan. Cyklar märkta med gula inplastade lappar:
På respektive lapp står det ”Denna cykel är dokumenterad för bortforsling” och bakom står Södermalms Stadsdelsförvaltning och Trafikkontoret. Toppenbra, utrymmena är fulla nog utan en massa övergivna cyklar. Och för en gångs skull är tex Malmö inte nödvändigtvis bättre än Stockholm.
Men jag utgår från att Stadsdelsförvaltningen slår ramnumren mot Smart Safety- och polisens stöldregister. Risken finns ju att ett par av de där hojjarna ställts där av någon annan än ägaren.
Hur ser det ut där du bor? Håller kommunen efter cykelställen?
Idag försökte jag hitta polisens stöldregister för att kolla några ramnummer på cyklar som jag fått äran att ta hand om (utrensade, övergivna cyklar från min brf). Det finns inte på nätet. Ringde polisen för att kolla hur man hittar det, 14 minuters telefonkö (har ringt dem tidigare några gånger om andra icke brådskande saker, samma sak då, skitlång väntetid). Hon som svarade var helt oförstående när jag sa att det väl vore bättre om det var lättare att kolla så att saker man t.ex. köper begagnat inte är stulet ”vi kan inte” ”att vänta i tolv minuter är väl inte så jobbigt”. Jo, för många är det för jobbigt, och det borde väl inte vara så svårt för polisen att göra det enklare? Alla uppgifter måste finnas digitalt lagrade redan idag. Och vem kan det skada om man kan se vilka cyklar, vilka båtmotorer och vilka bilar som är anmälda som stulna, utan att vänta i telefonkö i en kvart först? Känns som om de inte på allvar vill minska stölderna, i alla fall inte genom att göra det svårare för tjuvarna/hälarna att sälja vidare sakerna. Trist.
Vad bra! Och vill de slippa mecket och få plats med fler cyklar kan de ju låta bygga några såna här:
http://www.youtube.com/watch?v=vK9C9VtCypE
Nåt för nya Odenplan kanske?
En bra idé för dem som vill kombinera kollektivtrafik och ha en cykel stående vid stationen. Då har man ju också en koppling till varje cykel som står i garaget. Men man måste hitta nån som är beredd att stå för kostnaderna.
Fast avlastningen på gatorna blir kanske inte så stor ändå – alla vi som cyklar hela tiden är ganska ointresserade av att ställa ifrån oss cykeln i ett garage 5-6 kvarter bort från vår destination och utföra alla våra ärenden i olika affärer gåendes och kånkandes på våra inköp från affär till affär och sen kånka alltihop tillbaks till detta garage. Vi har ju vant oss vid att använda cykeln som laståsna.
Håller med, det vore mer en service till de som cyklar till stationer och de som cykelpendlar och måste lämna kvar cykeln inne i stan ibland, inte något för oss som cyklar till allt och hela tiden.
Skulle i alla fall vara ett bra komplement till öppna cykelställ och ett bra sätt att ibland kunna parkera stöldbegärliga cyklar någon annanstans än inne i sin lägenhet 🙂
Ett exempel från Nederländerna:
http://bicycledutch.wordpress.com/2012/06/21/utrecht-removes-illegaly-parked-bicycles/
Så här skriver Göteborgs Stad på sin webbplats: ”Övergivna cyklar/skrotcyklar kan rapporteras till trafikkontoret på e-postadress tillstand@trafikkontoret.goteborg.se. Ange var cykeln står så kommer den att rödlappas och efter en tid plockas bort.”
I Göteborg kan jag se att cyklar står/ligger övergivna ett år eller mer. Först när de degraderats ordentligt tas de med vid nästa skrotcykelrensning som jag tror sker en eller ett par gånger per år.
Det finns egentligen ingen gräns för hur länge man får ha sin cykel stående vid samma ställ. Hur ska kommunen då kunna se att den är övergiven? Är punktering samma som övergiven? Stulen sadel? Detta är ett problem, speciellt när det är brist på cykelställ i city.
Håller till 100% med. Själv skulle jag dra gränsen mellan en övergiven cykel och en icke övergiven cykel, när ägaren tydligt märkt cykeln med en lapp ”ÖVERGIVEN+signatur” och låst upp eventuella lås. Annars skulle jag aldrig tvinga bort en cykel ifrån en godkänd offentlig parkeringsplats (cykelparkeringar(ställ), skog och vid sidan om kombinerade gång&cykelvägar) om den ens var var helrostig.
Om cykeln inte längre kan identifieras som en cykel är det helt rätt att betrakta den som skräp. Är den felparkerad ska samma procedurer gälla som för alla andra fordon.