I mitt förra, rätt irriterade, inlägg ondgjorde jag mig över Svenska Åkeriföretagen och Trygg Hansas klistermärkeslösning på att lastbilar inte ser cyklister i sin döda vinkel. Klistermärkesförslaget kändes förenklande, och som man inte riktigt tog problemet på allvar. Som jag misstänkte så är bättre lösningar på väg.
I förra inlägget hade jag med en liten film från Volvo-stödda företaget Hipersafety. Det handlade också om ett dödavinkeln-klistermärke, men mer riktat mot bilister. High-tech-faktor:2
Jag frågade Volvo Trucks ifall jag fick publicera filmen och då svarade de med att skicka en ny film.
Och nu börjar det verkligen likna något. Enligt filmen har man monterat fem lasersensorer och tre ultraljudssenssorer som ”tittar” framför och till höger om lastbilen. Dessutom har man monterat kameror i varje död vinkel på fordonet och bilderna från dessa kombineras ihop på en skärm i förarhytten. High-tech-faktor: 8
I mina ögon det är precis så här ny teknik ska användas: för att underlätta för människor, och i slutändan till och med rädda liv. Tyvärr kommer det antagligen att dröja innan dessa system kommer ut på marknaden. Fast kameralösningen borde vara hyfsat enkel att eftermontera på alla lastbilar, kan jag tycka.
Sedan handlar sista delen av filmen om trafikutbildning. Där finns också mycket att säga, men vi återkommer om det.
Här är filmen:
Den sista delen av filmen är extremt viktig. Man kan inte lägga allt ansvar för olyckor på en kategori. Även cyklister och fotgängare måste ta sitt ansvar i trafiken.
Det är viktigt att komma ihåg att i trafiken finns inga rättigheter, endast skyldigheter, Dessa skyldigheter gäller även cyklisterna och fotgängarna. Sen om inte annat så för den egna självbevarelsedriften så ska man altid vara försiktig och det gäller alla i alla situationer!
Jag vill än en gång lufta farhågan att tekniska lösningar har en tendens att invagga förare i en falsk säkerhet. Eftersom man tror att bilen löser problemen åt en så blir uppmärksamheten omedvetet lägre och man kör omedvetet snabbare, kanske för snabbt för att hinna undvika att kraftigt skada en cyklist som råkade hamna i en död vinkel trots tekniken. Samma teknik experimenteras det ju med på personbilar och lite olika motor-intresse-media har testat och kört på rätt många dockor som man tyckte att bilen skulle klarat av att bromsa för.
Just när det gäller detta tycker jag ni kan kolla på en teori som heter Riskhomeostasteorin. Den säger i princip att allt säkerhetshöjande åtgärder är meningslösa då vi tar större risker när säkerheten högs.
Rätt intressant teori som får än att fundera lite.
Det är ett forskningsprojekt och det kommer att dröja ett tag innan det finns ute i trafiken säger de. Innan 240 kom ut på marknaden så hade man en konceptbil med kamera bakåt för att inte behöva backa på barn som befinner sig precis bakom bilen. På Biltema säljer de backkamera för 999:-. Det är ju lite mindre än en promille av kostnaden för lastbilen och vips kan du slippa att fortsätta köra om du har en cyklist/fotgängare som riskerar att bli ihjälklämd.
Sedan är det ju enligt Krister Isaksson lika vanligt att man blir ihjälkörd om man står helt synlig vid ett rödljus innan lastbilen kommer och placerar en i sin döda vinkel. Då är det väl inte bara döda vinkeln som är problemet.
De allra flesta lastbilar har bakkamera idag. Sen är det viktigt att komma ihåg vad trafikförordningen säger.
Den säger att du som ska korsa en väg ska ta hänsyn till trafiken även om de har väjningsplikt. Så även du som gående och cyklist har ett ansvar där!