Vi brukar ganska ofta referera till Holland som ett föregångsland vad gäller cykling. De har sedan 1970-talet hållit fast vid sin cykelplan ”Sustainable safety” (hållbar säkerhet) vilket gett en mycket bra cykelinfrastruktur, särskilt om man jämför med Stockholms dito.
I kväll ska jag träffa Herbert Tiemens, trafikplanerare i staden Houten, av vissa beskriven som ”den mest cykelvänliga staden i Holland”.
Här är ett exempel från Houten.
Herbert Tiemens ska hålla en presentation i morgon torsdag på Trafikplanering 2012 – fokus cykel och ville få lite intryck över hur cyklingen fungerar i Sverige.
Jag tänkte ge honom en bild av hur cyklisterna har det med Stockholm som utgångspunkt. Situationen jag tänkte måla upp liknar Kerstin Brunnbergs, eller i korthet:
- Cyklingen har generellt alltid den lägsta prioriteringen i trafikbilden. Biltrafiken prioriteras, därefter gångtrafikanterna och sist cyklisterna.
- Cykelbanorna är dåligt planerade, ofta dåligt snöröjda och för smala. Cykelfälten målas på gatan lite ad-hoc. Cykelvägarna kan ta slut när och var som helst.
- Cyklister och gångtrafikanter blandas ofta. En riktigt dålig lösning som vi måste bort ifrån.
- Det finns ingen plan. Jo, ok, det finns ett utkast till cykelplan ute på bred remiss. Men än är den inte klubbad och vi vet inte när eller om den fastslås. Planen har dessutom flagranta brister som måste åtgärdas. Under tiden byggs det på sina ställen cykelvägar som vanligt, det vill säga planlöst.
Men det är några timmar kvar tills jag träffar Herbert Tiemens. Vill du fråga honom något eller lägga till något på min lista ovan? Jag vidarebefodrar gärna din kommentar och redovisar här på bloggen. Ös på i kommentarsfältet bara.
Bra initiativ och Lycka till.
Av intresse tycker jag är om de har några synpunkter eller förslag på hur man kan minska aggressiviteten mellan cyklister och bilister. Jag upplever det som att det är ett extremt ogästvänligt klimat när man cyklar i den här stan. Ävne Ms_Xx fråga är högaktuell tycker jag.
Man skulle kunna lägga till att polisen är i princip helt ointresserad av att se till att olagliga hinder i cykelbanorna tas bort (parkerade bilar, containers etc.), och t.om. själva ibland använder dem som parkeringsplats.
I övrigt vill jag mest önska lycka till, ha ett givande samtal!
Det skulle vara intressant att veta hur trafikplanerarna i Houten kommunicerar ut till invånarna planer, beslut och genomförda förändringar. Vilka vägar används och finns det någon interaktivitet?