För någon vecka sedan gästbloggade Jon Jogensjö här på Cyklistbloggen om hur han skulle vilja ha en app som genom crowdsourcing gör det möjligt att förbättra cyklingsmöjligheterna (läs gärna inlägget här).
Clas Rydegren berättade då i kommentarsfältet om sin loggningsapp Reslogg (finns för Android på Google Play):
Spåra dina kollektivtrafikresor – påverka framtidens kollektivtrafik.Reslogg är en app för att samla in spår av dina kollektivtrafikresor. Appen loggar din resväg med hjälp av GPS, och när du avslutar resan så laddas spåret upp till http://www.reslogg.se
Tanken är att de data som du laddar upp ska kunna användas för att utveckla framtidens transporter. Idag saknas viss information om hur vi använder vår kollektivtrafik, speciellt information om linjeval, byten och väntetider. Denna typ av information samlas ofta in med hjälp av enkäter, men är mycket enklare att fånga in med hjälp av GPS i dagens mobiltelefoner. Reslogg är ett försök att samla in sådan data.
När du har appen igång har du möjlighet att ”hjälpa till” genom att berätta med vilket färdmedel du reser. Genom att klicka på knapparna för gång, cykel, bil, bus och tåg så hjälper du till att lära systemet hur dessa restyper ser ut.
Joakim Fors tipsade om brittiska Cycle Streets. Finns både till Iphone och Android, men fungerar tyvärr bara för Storbritannien. Men som Joakim skriver kanske svenska utvecklare kunde hjälpa till och få den utökad till Sverige också?
Peter Thorin lyfter fram appen OsmAnd (Android):
Den använder sig i första hand av OpenStreetMap (http://OpenStreetMap.Org). Den har en speciell karta för cykelvägar och kan skapa rutter för cykel, gång eller bil. Den kan också spara hur man har rört sig och man kan lägga upp egna resvägar. Det finns dessutom en möjlighet att rapportera in resvägar till en server, men jag vet inte om det finns någon publikt tillgänglig.
OpenStreetMap borde ju vara en bra utgångspunkt för en sån här app, men den perfekta cykel-crowdsourcingappen lyser fortfarande med sin frånvaro. Frej Connoly erbjuder sina tjänster, men letar efter fler som kan hjälpa till:
Hör gärna av er till mig om ni är intresserade av att hjälpa till. Vi behöver vara fler programmerare för att klara av allt. Men även t.ex. databasutvecklare, grafiker, UX-designer och matematiker. Jag tror att många kan bidra med något beroende på bakgrund. Jag tror även det behövs jurister som är intresserade av att hjälpa till. Det kan t.ex. vara hur man ska hantera loggningen av användardata.
Vad tror ni, går det att fixa? En app som förutom sedvanlig navigering:
- Loggar användarnas riktiga cykelvägar så att andra användare kan använda dem istället för ”officiella” resvägar som inte alltid är optimerade för cyklister.
- Använder loggarna för att vara alltid vara uppdaterad – cykelvägar förändras blixtsnabbt när vägarbeten river upp dem och cykelfält försvinner.
- Kan samla data åt trafikläggare för att lära sig hur cyklister faktiskt cyklar och använda datan för att förbättra vägarna
- Kanske också innehåller en möjlighet att anmäla hinder i vägen? Både till andra cyklister som använder appen, men kanske också felanmälan till kommunen?
- Betygsättning av cykelvägar för att göra det lättare för cyklister att avgöra hur de ska cykla?
Sprid gärna! Och vill ni kontakta Frej för att erbjuda era tjänster, skriv en kommentar här!
Det finns ju en uppsjö ”träningsloggningsappar” som ju har i princip alla dessa funktioner och säkerligen också en hel del data insamlad redan (kör själv Endomondo, där finns t ex min pendling senaste året loggad, ca 240 mil…). Är det helt otänkbart att köpa datan därifrån? Borde ju kunna gå att köpa avpersonifierad rådata kan man tycka. Även svårt konkurrera med befintliga proffsiga apparna och nog få som vill ha 2 appar igång till samma grej…
Jag har börjat dra lite i det här nere i Skåne och hittat en del intresserade människor som sysslar med kartor och app-programmering. Sätt mig på listan så erbjuder jag vad har att komma med.
Jag hörde av mig till Waze då deras bilvariant innehåller ungefär det ni önskar. Men de hade en cykelvariant på sin wishlist och det fanns ingen plan idag att göra nåt.