Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

App för bättre cykelinfrastruktur

Publicerad den 3 augusti, 20129 februari, 2022



Skulle en smartphone-app kunna ge cyklisterna bättre cykelvägar och cykelfält? Dagens gästbloggare Jon Jogensjö tror att en sådan app skulle kunna hjälpa dig att hitta dit du ska, samtidigt som den skulle förse staden med värdefull statistik om cyklisternas färdvägar. Men vem bygger appen?
En app som loggar cykelpendlares färdvägar finns i Oregon, USA.
http://www.thempo.org/learn/cyclelane.cfm
Den samlar statistik som underlag för utbyggnad av infrastruktur för cykelfält. Den appen skulle antagligen vara användbar i Sverige också.

Originalbilden är CC BY-NC-SA 2.0 användare ”Another pint please” på Flickr. Bilden är ett montage.

Men ännu bättre vore det att kombinera massloggning av cykelfärdvägar med navigering anpassad för cykling. En sådan app skulle kunna användas av alla cyklister.
– En ”nykonverterad” pendlare som bytt från bil till cykel, vill direkt kunna knappa in destination, och få upp den snabbaste cykelrutten, baserat på andras verkliga cykelrutter. Det måste vara lätt att byta från bil till cykel.
– En normal cyklist ska kunna hitta smarta cykelrutter i storstadsområden inom och mellan regioner/stadsdelar/förorter.
Det är idag oftast väldigt dåligt skyltat från olika förorter in till centrum, och mellan förorter. Det kan få den mest entusiastiske cyklisten att ge upp.
Navigering är med andra ord en flaskhals för ökad cykling.
Med dagens teknik kan det lösas på ett enkelt sätt. Men de navigationsappar som finns idag passar inte cykling.
För att hitta optimal cykelfärdväg idag behöver man kombinera både cykelfält och vägar för blandad trafik, och kanske till och med en stig i skogen.
Det borde rimligen underlättas av att masslogga verkliga cykelresor av verkliga cykelpendlare.
– Appen ska ha grafisk navigering kombinerat med röstnavigering precis som i appar för bilnavigering.
Ytterligare en bonus skulle vara att en cyklist som har en effektiv pendlarväg, ska kunna läsa in egna specifika röstanvisningar under tiden cyklisten skapar rutten. Eller uppdatera befintliga rutter med nya röstanvisningar knutna till specifik koordinat. Som sen kan användas av andra cyklister. Och sen kan man kommentera och betygsätta rutter. Rutter med bra betyg och som används mest får högre prioritet.
– Den måste vara superanvändarvänlig och gratis att ladda ner. Fullt integrerad med sociala medier.
– Tonvikten borde ligga på navigeringen. Men de enklaste träningsfunktionerna kan vara inkluderade, så det räcker att starta 1st app. Avancerade pendlare som redan använder befintliga träningsappar kan ändå fortsätta att ”samla mil” i det program där de har sin träningshistoria, och får således starta flera appar parallellt.
– Synpunkter och fler idéer kan samlas in via olika cykelforum.
Vem ska utveckla appen? Svenska apputvecklare eller någon av de största som har mest erfarenhet? Svenska universitet/högskolor? Samnordisk utveckling? Kanske funkar appen worldwide. Vem tar hand om statisktiken? Vägverket? VTI? hur kommer den cyklisterna bäst tillgodo?

16 svar på ”App för bättre cykelinfrastruktur”

  1. Peter skriver:
    24 augusti, 2012 kl. 10:28 e m

    kika på appen Waze. Det är en GPS/Navigeringsapp som kombinerar kartor med information från de användare som har appen i gång. ”Outsmarting traffic” är deras tagline. Det är precis vad appen gör eftersom den kombinerar statistiska data med kompletterande information som hastighet och inrapporterade hinder o dylikt från användare som kör i trafiken. En sådan teknik skulle kunna användas för att skapa bra rutter för cyklister.

    Laddar in …
  2. Frej Connolly skriver:
    18 augusti, 2012 kl. 10:12 f m

    Vad glad jag blev av att hitta den här sidan! Jag har nämligen tänkt ett tag på att det vore kul att utveckla just en sådan här cykelapp. Nu när jag läser era kommentarer och idéer blir jag ännu mer sugen. Jag tror på att göra den till ett open source-projekt. Alltså där vem som helst kan se koden och föreslå ändringar. På det sättet tror jag att den kan växa ganska snabbt med små medel.
    Hör gärna av er till mig om ni är intresserade av att hjälpa till. Det kommer att behövas fler programmerare för att klara av allt. Men även grafiker och UX-designers. Jag tror att många kan bidra med något beroende på bakgrund. Jag tror även det behövs jurister som är intresserade av att hjälpa till. Det kan t.ex. vara hur man ska hantera loggningen av användardata.

    Laddar in …
  3. Kalle skriver:
    9 augusti, 2012 kl. 7:49 f m

    Det bästa vore om någon kunde göra en Waze för cykel. Waze är nog så nära den perfekta sociala navigationsapp:en man kan komma, men, är för bilister…

    Laddar in …
  4. Katja skriver:
    7 augusti, 2012 kl. 12:40 e m

    Finns en app som heter Cyklelvägar som ger en tillgång till cykelvägar i hela världen via OpenCycleMap-databasen. Därinne kan man skapa egna rutter, välja vägar som t ex undviker motorvägar o d funktioner. Testa vettja 🙂 /Cykelkatten

    Laddar in …
  5. Artur Hansson skriver:
    6 augusti, 2012 kl. 10:24 f m

    Det här är riktigt bra tänkande! =) Supportar jag helt och hållet! Skickar iväg länken med uppmaning att läsa kommentarerna till mina kretsar!

    Laddar in …
  6. Johannes Westlund skriver:
    3 augusti, 2012 kl. 1:39 e m

    Jag inleder med att be om ursäkt ifall jag drar iväg lite, men är datateknolog, så sånt här tycker jag är riktigt spännande!
    Loggnings-delen av appen skulle kunna finansieras av trafikverket. Det måste ligga i deras intresse att få data på det. Antagligen skulle det bli två separata appar som redan skrivits. Trafikverket kan publicera ett API mot den insamlade datan. Att sedan utveckla GPS/navigerings-appar och liknande med hjälp av denna kan det nog finnas både gratis- och betal-varianter av. Det finns ingen bilgps som är gratis och man kan nog absolut ta betalt för att tillhandahålla bra cykelnavigering om man heter Garmin eller liknande. Vad som är intressant är att loggningsappen (som väl antagligen bör paketeras i navigerings-apparna på något ofrivilligt sätt) kan definiera cykelvägar i realtid. Det behöver inte ens finnas en formell cykelväg! Det räcker att någon väljer att cykla där. Det blir ett utmärkt verktyg för att se var det borde finnas cykelbanor och för att hitta smarta genvägar.
    Förutom ren positionsdata kan trafikverket roa sig med att samla rörelseinformation. Jag vet inte hur mycket man kan hamstra men antagligen kan man från smart-phones få indikation på vägunderlaget via skakningar, fart, ställen med långa stopptider osv via GPS.
    Ett potentiellt problem är att myndighetsloggning av rörelse snabbt blir övervakning och storebror ser dig. Kanske bättre om tredje part förfogar över datan. Men den kan säljas och överlåtas. Facebook och Google är ju ifrågasatta i varierande grad av i grunden samma skäl. Ett annat problem är att elektronik är ganska känsligt vilket inte passar så väl in med ofjädrade färder över puckelpist. Ett ytterligare problem är att det känns lite osäkert att folk ska sitta och leka med sina elektroniska leksaker under färd. Jag vet inte om det är så lämpligt egentligen. Men det är samma problem som med bil.

    Laddar in …
    1. mike bike skriver:
      3 augusti, 2012 kl. 11:18 e m

      ”Det finns ingen bilgps som är gratis”
      Google Maps for Android har navigering och är gratis.

      Laddar in …
      1. Johannes Westlund skriver:
        5 augusti, 2012 kl. 7:42 e m

        Okej. Jag omformulerar mig: ”De flesta GPS lösningar för bil är inte gratis.”
        Det går antagligen att driva ett kommersiellt affärs-case på det hela om man är tillräckligt vass. Det är i alla fall min gissning.

        Laddar in …
        1. Peter skriver:
          24 augusti, 2012 kl. 10:30 e m

          Waze är gratis. Och helt överlägsen fasta GPS som inte kommunicerar med andra användare….

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            25 augusti, 2012 kl. 4:21 e m

            Jag ska testa Waze! Blir lite misstänksam dock, när det är så mycket betoning i beskrivningen på möjligheten att hitta billig bensin…

            Laddar in …
    2. Clas Rydergren skriver:
      15 augusti, 2012 kl. 1:35 e m

      Hej. Jag har funderat i liknande banor. Jag har programmerat en ren ”loggningsapp” av den typ som jag tror att du tänker dig. Den utför bara loggning, men tanken med appen är densamma som du skriver -”crowdsourcing” av färdvägar. Min utgångspunkt är förbättring av i första hand kollektivtrafik, men jag har kort diskuterat med DTU/Danmark om att använda den för analys av cykelstråk. Med många användare så bör det gå att se var tidvinster bör kunna göras eller var mer kapacitet behövs. Man skulle också kunna ”skapa kunskap” om bra färdvägar baserat på hur andra har rest. Min app finns på Google Play under namnet Reslogg, och färdvägarna loggas till webbplatsen http://www.reslogg.se, clas@reslogg.se

      Laddar in …
  7. mike bike skriver:
    3 augusti, 2012 kl. 11:19 f m

    Jag tror det är bättre att separera loggningen och navigationen.
    En loggapp borde ge öppen data som olika kart-/navigationsaktörer sen alla kan använda.
    Google Maps for Android har på vissa platser (i USA) cykelnavigering:
    http://googleblog.blogspot.se/2010/03/biking-directions-added-to-google-maps.html
    http://maps.google.com/biking
    Jag vet inte hur Google hämtar in cykelkartdatan. Kanske skulle det gå fortare att få till något liknande här om vi uppvaktade kommunerna om att publicera befintlig data om cykelbanor i något format som google och andra kan använda? Jag spekulerar här, om någon annan läsare har fakta om dessa saker så läser jag gärna.

    Laddar in …
    1. joakimfors skriver:
      3 augusti, 2012 kl. 12:32 e m

      Enklare och bättre att använda OpenStreetMap (http://www.openstreetmap.org/) så kan man både själv rätta till fel och få full tillgång till datan också. Ger man data åt Google eller någon annan kommersiell aktör så är det svårt att både påverka och att utnyttja datan.

      Laddar in …
    2. Kalle skriver:
      9 augusti, 2012 kl. 7:47 f m

      Google maps har cykelnavigering även i Sverige, täcker de flesta städerna. Dock är kvaliteten lite si och så, och, när man påpekar det för google får man ständigt standardsvaret ”
      Vi har tyvärr dock motstridiga uppgifter om problemet du rapporterade, så vi inte kan göra den ändring du begärt” så jag tror inte man skall förlita sig på aktörer som google…

      Laddar in …
  8. Peter Thorin skriver:
    3 augusti, 2012 kl. 11:18 f m

    Det finns en app som heter OsmAnd som jag tror finns gratis till både iphone och Android. Den använder sig i första hand av OpenStreetMap (http://OpenStreetMap.Org). Den har en speciell karta för cykelvägar och kan skapa rutter för cykel, gång eller bil. Den kan också spara hur man har rört sig och man kan lägga upp egna resvägar. Det finns dessutom en möjlighet att rapportera in resvägar till en server, men jag vet inte om det finns någon publikt tillgänglig. Annars tycker jag att den passar rätt bra.

    Laddar in …
    1. joakimfors skriver:
      3 augusti, 2012 kl. 12:28 e m

      Tänkte just föreslå OsmAnd som bas men du hann före. 🙂
      I övrigt gäller det nog att basera projektet på OpenStreetMap så användare själva kan rätta till fel och så att materialet inte sitter inlåst hos något företag eller myndighet.
      I Storbrittanien finns http://www.cyclestreets.net/ som har program för både iOS och Android och erbjuder både navigering och uppladdning av bilder. Bilderna kan ges en beskrivning samt kategoriseras för att på så vis indikera problem med infrastrukturen o.dyl.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d