Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vilken är din värsta cykelbana?

Publicerad den 26 juli, 201227 december, 2021

Vi har ju postat en hel del bilder på fulparkeringar i cykefälten och för riktigt länge sen postade vi bilder på dåligt planerade cykelfält och cykelbanor i Stockholm (här och här tex ).
Varför är det här viktigt? Därför att lagen säger att man som cyklist måste använda de här cykelfälten, även om de är direkt livsfarliga för cyklisterna. Som Andreas Grassfallet visade spelar det ingen roll hur cykelvägen ser ut, som cyklist ska du använda den.
Just Stockholm är fullt av exempel på dåliga och farliga lösningar där cykelfälten placerats lite där det fanns spillyta över. Vi har skrivit om det rätt mycket, men det är oftast tydligare om man visar det med bilder.
Men eftersom vi båda cyklar ungefär samma sträcka varje dag inser vi att det kommer ta ett tag innan vi täcker hela stan. Och Stockholm är ju som många länge anat inte hela världen – och vi är intresserade av resten av Sverige också. Har du också märkligt utformade cykelvägar där du cyklar? Hjälp oss med exempel!
Vi börjar med den här från Birger Jarlsgatan i Stockholm:

Inget cykelfält

 
Som ni ser är det egentligen inget cykelfält, utan en rännsten.
Nästa exempel kommer från Raol Wallenbergs torg, också det i Stockholm:

Ingen cykelbana

 
Som ni ser är det ingen cykelbana utan en trädplantering.
Den här kommer från Ringvägen, en framtida cykelpendlingsväg enligt Cykelplan 2012:

Inget cykelfält heller

 
Det är som ni ser inget cykelfält utan en bilparkering.
Här är en från en läsare som fotat i Kista utanför Stockholm:

Hinderbana Foto:Simon Skoog

 
Den fortsätter på andra sidan, men av någon anledning tyckte trafikplanerarna att det var en bra idé att ställa upp vägskyltar mitt i banan.
På forumet Happymtb.org har de sedan 2011 haft en tråd kallad ”Cykelbanornas hall of shame”, kolla den också.
Har ni fler exempel? Om ni har twitterkonto, posta under hashtaggen #cykelbana. Om ni har Facebook, dela med er på vår Facebooksida! Eller maila på cyklist@cyklistbloggen.se.

15 svar på ”Vilken är din värsta cykelbana?”

  1. H skriver:
    10 september, 2013 kl. 10:20 e m

    Jag har ganska nyligen börjat cykla i stan, så har inte helt koll på hur det brukar funka.. men jag blir lika förvånad varje gång av den här cykelbanan som plötsligt dyker upp till vänster på Vasagatan: http://goo.gl/maps/spglh
    (fast det är ju bra att slippa tänka på högersvängande bilister lite längre fram)
    Sen är cykelbanan (aka taxiparkeringen) utanför Riche på Birger Jarlsgatan tradig. Taxibilarna parkerar gärna i exakt halva cykelbanan så det inte går att använda den, samtidigt som de tar upp plats åt andra hållet också (där man får svänga ut bland bilarna).Skulle vara nästan bättre att ta bort cykelbanan just där. http://goo.gl/maps/W429Q

    Laddar in …
  2. Magnus Persson skriver:
    10 september, 2012 kl. 12:08 e m

    Cykelbanan (!!) rätt över busstorget vid Solna centrum är min kandidat. Som väl är tror jag knappt den används av någon i praktiken.

    Laddar in …
    1. Arne B skriver:
      10 september, 2012 kl. 2:25 e m

      Kan bara hålla med, den är så usel att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

      Laddar in …
  3. Anders Andersson skriver:
    29 juli, 2012 kl. 7:15 e m

    Cykelbanan går rakt in i ett räcke.
    Cykelbanan i Kungens kurva längs Modulvägen söderut går på vänster sida och avslutas abrupt med ett räcke tvärsöver cykelbanan. Bakom räcket finns bara ett stup. Bilvägen bredvid har heldragen linje så någon laglig möjlighet att komma över till högra sidan av vägen finns inte. Det blir till att cykla tillbaks nedför backen till den tidigare korsningen och sedan köra på högersidan av bilvägen – trots att det finns en cykelbana på vänstra sidan som man enligt lag egentligen ska använda. Men detta måste rimligtvis falla under undantaget ”…med hänsyn till vidare färd….”
    http://www.hitta.se/karta#center=6573990:1620316&zl=9&bounds=5462424:-553076,8524924:3926924&rlm=1&type=streetview

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      29 juli, 2012 kl. 11:24 e m

      Jösses. Och uselt skyltat var det också. Jag undrar om de inte helt enkelt anser att både trottoar och cykelbana slutar redan en korsning upp. Fast då borde de ha haft hänvisningsskylt till övergångsstället.

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        30 juli, 2012 kl. 2:50 e m

        Trottoaren fortsätter alldeles uppenbart efter korsningen eftersom man annars inte kan komma till busshållplatsen. Cykelbanan fortsätter minst 5-6 m efter korsningen eftersom den där möter en cykelöverfart. Om cykelbanan skulle upphöra vid cykelöverfarten så ska det finnas en skylt som talar om detta, annars gäller fortsatt gemensam GC-väg som det var innan korsningen (det är egentligen är en utfart från parkeringen).

        Laddar in …
  4. Kristofer Karlsson skriver:
    26 juli, 2012 kl. 11:23 e m

    Jag stör mig oerhört mycket på Arsenalsgatan vid kungsträdgården: http://goo.gl/maps/LRSN
    Kulllerstenen gör det väldigt svårt att styra, vilket är synd eftersom man just där måste svänga. Det är nästan alltid parkerade bilar eller diverse väg/husarbeten i vägen, För att göra saken ännu bättre vandrar fotgängare ofta omkring kaotiskt trots att det finns trottoarer på bägge sidor av gatan.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      26 juli, 2012 kl. 11:32 e m

      Faktum är att det är en av de gator jag skrivit om. Jag avskyr de där kopparinläggen som bara är där för att vara snygga.
      https://www.cyklistbloggen.se/2011/03/trafikplanering-4-snygga-losningar/
      Filmade förövrigt en vurpa där i mars, av ingen mindre än Peter Stormare.

      Laddar in …
  5. Christian Gillinger skriver:
    26 juli, 2012 kl. 10:27 e m

    Jag gör ett test med en Google Map:
    http://goo.gl/maps/IAor
    Den är öppen för redigering av vem som helst. Har ni bild, lägg till så här:
    Redigera—>Klicka på kartmarkör, klicka där ni vill ha markören, välj ”Rich text” och klicka på den lilla bilden. Bilden måste finnas på nätet, text på http://imgur.com/ )
    Om fler lägger till bilder kan det bli en rätt snyggt.

    Laddar in …
    1. Anders Norén skriver:
      31 juli, 2012 kl. 9:03 f m

      Måste man lägga till en bild? I många fall är ju den dåliga trafiklösningen redan dokumenterad av Streetview-bilen.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        31 juli, 2012 kl. 9:52 e m

        Absolut inte. Det kan bli tydligare, men framgår det av streetview så spelar det ju ingen roll, bara det är utmärkt!

        Laddar in …
  6. Esseveosa skriver:
    26 juli, 2012 kl. 9:49 e m

    Yes, eller varför inte börja med sida 1. Så mycket har nog inte hänt sen 2011 http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/page=1

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      26 juli, 2012 kl. 9:54 e m

      Najs! Men många bilder där är Googlebilder och vi försöker hålla så hårt som möjligt på att alltid posta med upphovsmannens tillstånd. Men en länk till tråden är ju guld i sammanhanget, tackar!

      Laddar in …
      1. Simon Skoog skriver:
        26 juli, 2012 kl. 10:16 e m

        Första inlägget är dessutom vyn från platsen där jag fotograferade de små suggorna med vägskyltar mitt i banan. Platsen på google maps: http://goo.gl/maps/MxOqT
        Min bild är precis utanför gallerian och bilden på happymtb när man tittar norrut 😀

        Laddar in …
  7. Fikasvettot skriver:
    26 juli, 2012 kl. 9:40 e m

    Dagens värstingar, i Mörby: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/1919024#msg-1919024

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d