Vi har ju postat en hel del bilder på fulparkeringar i cykefälten och för riktigt länge sen postade vi bilder på dåligt planerade cykelfält och cykelbanor i Stockholm (här och här tex ).
Varför är det här viktigt? Därför att lagen säger att man som cyklist måste använda de här cykelfälten, även om de är direkt livsfarliga för cyklisterna. Som Andreas Grassfallet visade spelar det ingen roll hur cykelvägen ser ut, som cyklist ska du använda den.
Just Stockholm är fullt av exempel på dåliga och farliga lösningar där cykelfälten placerats lite där det fanns spillyta över. Vi har skrivit om det rätt mycket, men det är oftast tydligare om man visar det med bilder.
Men eftersom vi båda cyklar ungefär samma sträcka varje dag inser vi att det kommer ta ett tag innan vi täcker hela stan. Och Stockholm är ju som många länge anat inte hela världen – och vi är intresserade av resten av Sverige också. Har du också märkligt utformade cykelvägar där du cyklar? Hjälp oss med exempel!
Vi börjar med den här från Birger Jarlsgatan i Stockholm:
Som ni ser är det egentligen inget cykelfält, utan en rännsten.
Nästa exempel kommer från Raol Wallenbergs torg, också det i Stockholm:
Som ni ser är det ingen cykelbana utan en trädplantering.
Den här kommer från Ringvägen, en framtida cykelpendlingsväg enligt Cykelplan 2012:
Det är som ni ser inget cykelfält utan en bilparkering.
Här är en från en läsare som fotat i Kista utanför Stockholm:
Den fortsätter på andra sidan, men av någon anledning tyckte trafikplanerarna att det var en bra idé att ställa upp vägskyltar mitt i banan.
På forumet Happymtb.org har de sedan 2011 haft en tråd kallad ”Cykelbanornas hall of shame”, kolla den också.
Har ni fler exempel? Om ni har twitterkonto, posta under hashtaggen #cykelbana. Om ni har Facebook, dela med er på vår Facebooksida! Eller maila på cyklist@cyklistbloggen.se.
Jag har ganska nyligen börjat cykla i stan, så har inte helt koll på hur det brukar funka.. men jag blir lika förvånad varje gång av den här cykelbanan som plötsligt dyker upp till vänster på Vasagatan: http://goo.gl/maps/spglh
(fast det är ju bra att slippa tänka på högersvängande bilister lite längre fram)
Sen är cykelbanan (aka taxiparkeringen) utanför Riche på Birger Jarlsgatan tradig. Taxibilarna parkerar gärna i exakt halva cykelbanan så det inte går att använda den, samtidigt som de tar upp plats åt andra hållet också (där man får svänga ut bland bilarna).Skulle vara nästan bättre att ta bort cykelbanan just där. http://goo.gl/maps/W429Q
Cykelbanan (!!) rätt över busstorget vid Solna centrum är min kandidat. Som väl är tror jag knappt den används av någon i praktiken.
Kan bara hålla med, den är så usel att man inte vet om man ska skratta eller gråta.
Cykelbanan går rakt in i ett räcke.
Cykelbanan i Kungens kurva längs Modulvägen söderut går på vänster sida och avslutas abrupt med ett räcke tvärsöver cykelbanan. Bakom räcket finns bara ett stup. Bilvägen bredvid har heldragen linje så någon laglig möjlighet att komma över till högra sidan av vägen finns inte. Det blir till att cykla tillbaks nedför backen till den tidigare korsningen och sedan köra på högersidan av bilvägen – trots att det finns en cykelbana på vänstra sidan som man enligt lag egentligen ska använda. Men detta måste rimligtvis falla under undantaget ”…med hänsyn till vidare färd….”
http://www.hitta.se/karta#center=6573990:1620316&zl=9&bounds=5462424:-553076,8524924:3926924&rlm=1&type=streetview
Jösses. Och uselt skyltat var det också. Jag undrar om de inte helt enkelt anser att både trottoar och cykelbana slutar redan en korsning upp. Fast då borde de ha haft hänvisningsskylt till övergångsstället.
Trottoaren fortsätter alldeles uppenbart efter korsningen eftersom man annars inte kan komma till busshållplatsen. Cykelbanan fortsätter minst 5-6 m efter korsningen eftersom den där möter en cykelöverfart. Om cykelbanan skulle upphöra vid cykelöverfarten så ska det finnas en skylt som talar om detta, annars gäller fortsatt gemensam GC-väg som det var innan korsningen (det är egentligen är en utfart från parkeringen).
Jag stör mig oerhört mycket på Arsenalsgatan vid kungsträdgården: http://goo.gl/maps/LRSN
Kulllerstenen gör det väldigt svårt att styra, vilket är synd eftersom man just där måste svänga. Det är nästan alltid parkerade bilar eller diverse väg/husarbeten i vägen, För att göra saken ännu bättre vandrar fotgängare ofta omkring kaotiskt trots att det finns trottoarer på bägge sidor av gatan.
Faktum är att det är en av de gator jag skrivit om. Jag avskyr de där kopparinläggen som bara är där för att vara snygga.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/03/trafikplanering-4-snygga-losningar/
Filmade förövrigt en vurpa där i mars, av ingen mindre än Peter Stormare.
Jag gör ett test med en Google Map:
http://goo.gl/maps/IAor
Den är öppen för redigering av vem som helst. Har ni bild, lägg till så här:
Redigera—>Klicka på kartmarkör, klicka där ni vill ha markören, välj ”Rich text” och klicka på den lilla bilden. Bilden måste finnas på nätet, text på http://imgur.com/ )
Om fler lägger till bilder kan det bli en rätt snyggt.
Måste man lägga till en bild? I många fall är ju den dåliga trafiklösningen redan dokumenterad av Streetview-bilen.
Absolut inte. Det kan bli tydligare, men framgår det av streetview så spelar det ju ingen roll, bara det är utmärkt!
Yes, eller varför inte börja med sida 1. Så mycket har nog inte hänt sen 2011 http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/page=1
Najs! Men många bilder där är Googlebilder och vi försöker hålla så hårt som möjligt på att alltid posta med upphovsmannens tillstånd. Men en länk till tråden är ju guld i sammanhanget, tackar!
Första inlägget är dessutom vyn från platsen där jag fotograferade de små suggorna med vägskyltar mitt i banan. Platsen på google maps: http://goo.gl/maps/MxOqT
Min bild är precis utanför gallerian och bilden på happymtb när man tittar norrut 😀
Dagens värstingar, i Mörby: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/1919024#msg-1919024