Nästa vecka invigs Älvsjös cykelparkering – Stockholms första cykelgarage som vi skrivit om tidigare. Tydligen har antalet platser krympt sedan dess, då stod det att det skulle finnas plats för 440 cyklar, nu berättar DN att det är 370.
Samtidigt riktar trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) en känga åt näringsidkarna nere på stan:
– Galleriorna bygger ju självklart parkeringshus för bilar åt sina kunder – varför inte även för cyklar?
Vi skrev lite om oviljan hos företagarna att skapa parkeringsplatser åt cyklister förra månaden, ”Varuhusen i Stockholm är ointresserade av cyklande kunder”.
Hamilton pekar också på problemen att hitta parkeringsplats i gaturummet:
– Det är inte bara cyklisterna som vill ha plats på trottoarerna, det ska även vara framkomligt för rörelsehindrade och finnas plats för försäljare
Även det skrev vi om för ett tag sedan och då föreslog vi att man skulle börja använda bilarnas parkeringsfickor istället för trottoarutrymmet. En parkeringsficka ger plats åt minst 10-15 cyklar och rätt placerade hjälper de också till att öka trafiksäkerheten genom att göra fotgängarna synligare. Samtidigt gör de det lättare för synskadade att röra sig på trottoarena. Win-win alltså.
Åhléns City fick trottoarerna renoverade/omgestaltade i samband med att den nya entrén invigdes. Om jag inte minns alldeles fel MINSKADES antalet cykelparkeringar på den enorma trottoaren mot Vasagatan då. Där finns det oceaner av utrymme, som inte är i själva gångstråket (ingen fara för synskadade alltså) där man hade kunnat ordna massor av bra cykelparkering.
Jag är rätt övertygad om att man inte vill ha cykelställ huvudsakligen för att de blir fulla med övergivna cyklar och det ser skräpigt ut.
Man borde kanske se över reglerna kring övergivna cyklar, så att staden/fastighetsägaren fick rätt att transportera bort dem? Nu utförs det ibland, men det är inte helt lagligt (vi har kollat det noga för att kunna rensa bort min i brf’s cykelställ).
Sen skulle det säkert hjälpa till om problemet med cykelstölder togs mer på allvar, då skulle vi nog också få mindre problem med övergivna cyklar, på köpet.
Cyklar är verkligen ett styvmoderligt behandlat ämne (men det verkar vara på väg att vända, äntligen!)
Skämtar Hamilton eller är hon allvarligt bakom flötet? Skälet till att köplador omges av jättelika bilparkeringar är först och främst parkeringsnormen som tvingar gallerior att bygga parkeringsplatser. Jag hade förväntat mig att en politiker på den nivån faktiskt hade bättre koll än så…
Tror hon menar Åhlens och NK i Stockholms innerstad. Jag vet inte om byggnormen kräver att de bygger parkeringshus, som de gjort i innerstan.
Absolut, en högt satt p-norm tvingar fram p-platser vid köplador, till och med för sådana köpcentrum som Liljeholmens, men de p-platser Hamilton pratar om är de inne i stan. För NK och Åhlens hade det dock varit lätt som en plätt att omvandla lite bilplatser i sina p-hus, skylta upp tydligt, och erbjuda god service direkt riktad till cyklister. Det gör de inte idag. Hade de dessutom vänt sig till trafikkontoret och önskat hjälp att iordningsställa än mer cykelplatser på gatumark, dvs på ytorna utanför deras fastighet, är det inget problem för staden att samarbeta om detta. Men platsen är begränsad, och som i just NK:s och Åhlens fall har de parkeringshus där cyklisterna borde släppas in.
Jag vet inte hur det var när det byggdes, men jag gissar att det fanns en P-norm även då. Det finns på Erik Sandbloms blogg (om jag inte minns fel) grafik över hur Manhattan kunde sett ut med en P-norm. Det förklarar i så fall varför parkeringen existerar. Sedan att det inte byggts cykelparkering är väl för att det inte ställts krav på det från något håll.
StreetsBlog NYC har haft en hel serie under hösten där de visar NYCs bisarra krav på parkeringsplatser leder till att gatunivån blir helt öde, eftersom det kostar för mycket att gräva ner parkeringarna:
http://www.streetsblog.org/2011/11/10/pedestrian-burdens-send-us-pics-of-the-parking-garages-killing-your-street/
[OT] Gillar er bakgrundsbild men den stör lite. Den mörkare linjen på regnbågen döljer texten och det är lite svårläst. Jag är än så länge ung men även jag markerar texten ibland för att se texten bättre mot bakgrunden.
[ON TOPIC] Jag håller med om att ta ett par parkeringsplatser är en god idé. Ibland ligger cykelställen på trottoarer. Men man får inte cykla till cykelställen (dom ligger ju på trottoaren). Hur gör man då? Tja, då vill trafikplaneraren att man ska kliva av cykeln i gatuutrymmet och försöka rulla upp cykeln på trottoaren.
Det som egentligen händer (eftersom vi är människor) är att det cyklas fram till cykelställen på trottoaren.
Att ta en parkeringsruta som cykelställ är en mycket bättre lösning. Parkering i anslutning till cykelväg/bana/fält.
Linjerna ska ligga helt bakom en vit textplatta. Det är något vajsing med bloggen när ”regnbågen” ligger kvar i texten. Vet inte riktigt varför just nu.
Väldigt smart lösning att konvertera bilparkeringsfickor!
Inget behöver förutom att slå fast ett cykelställ och kanske någon stolpe.
Jag tänker att den idén kan användas för en lagom cykelpolitisk protestaktion. Upplägg: Någon solig lördag väljs en lämplig (av många sedd) parkeringsplats ut i city. Ett antal personer cyklar tidigt in till stan och parkerar cykeln under dagen på den P-fickan. Samt sätter upp lappar med info om varför det görs och en uppmaning till staden att permanent konvertera bilparkeringsfickor till cykelställ. Lite snällare variant: betala en P-avgift för de timmarna.