”– Jag missade att det var 30, det var en liten lapsus” säger skådespelaren Bert-Åke Varg som åkte fast för fortkörning enligt Aftonbladet.se.
Typiskt bilister. De kör som tokar och tror att de äger vägen.
Om man lämnar generaliserandet så är Varg inte ensam om att låta bli att hålla 30 km/h. Enligt en undersökning som NTF gjorde 2004 så bröt så mycket som 70% av bilisterna som omfattades mot lagen och körde för fort. Varg fortsätter:
– Men, jag tycker inte det där så farligt som att kärringar sitter och pratar i mobiltelefon och inte vet vad högerregeln är eller någonting, utan bara tittar rakt fram. Jag fattar inte att det är förbjudet!
Varför är det så illa att köra lite för fort, typ 40 eller 50 på en 30-sträcka? Och varför är det intressant för cyklister? NTF igen:
All kunskap som finns inom trafiksäkerhetsforskningen pekar entydigt på vikten av en hastighetsgräns på max 30 km/h där oskyddade trafikanter och bilar blandas.
Cyklister är alltså oskyddade trafikanter som i 30-områden oftast hänvisas till att cykla i blandtrafik, det vill säga tillsammans med bilarna. Och tittar man då på olycksstatistiken så förstår man med en gång varför det är viktigt att bilisterna då följer lagen:
Vid 30 km/h dör 10% av påkörda oskyddade trafikanter.
Vid 50 km/h dör 90%.
(Källa Folksam, bland andra. De här siffrorna varierar lite, några källor säger 80% vid 50 km/h. Alla understryker att 30 km/h är en oerhört viktigt gräns uppåt.)
– Men om det är en riktig åklagare ska han säga så här: Vad är några kilometers fortköring, ska samhället ägna sig åt sådant? Och så ska han slänga lappen. 44 kilometer är inte så farligt.
Enligt WHO ökar risken att dö med ungefär 4-5% per km/h (Källa). I Bert Åke Vargs fall (44 km/h) betyder det att risken att dödas ökat från 10% till något mellan 50 och 70%. Och då har vi helt ignorerat alla som riskerar att skadas, även om de överlever.
Därför spelar några kilometer i timmen för fort roll.
Läsa mer:
Fotgängares risk i trafiken
Hantera en trafikolycka – körkortsteori
Döda och svårt skadade i region Stockholm
Hastighetsöverträdelser.En liten lathund till oss fartdårar
Krockhastighet
Att sänka skyltad fart är bra men det räcker inte. Det behövs hinder som gör att det känns konstigt att köra fort, som fartgupp och avsmalningar. Det bästa är att få bilister att känna sig som gäster.
Med tanke på att det inte räcker med skyltar, nedsänkning och avsmalning för att förhindra bilister att bryta mot lagen, utan också kräver fysiska hinder i form av betongsuggor (
https://www.cyklistbloggen.se/2012/06/bilister-inte-bara-ett-hinder-for-cyklister/) så håller jag med. Men det är en början.
Så verkar det vara tänkt i min kommun Jönköping; det blir 40 i ”förorterna” till att börja med och det sker tillsammans med att man bygger just refuger, avsmalningar osv. Har varit en del intressanta artiklar i lokalpress om detta både negativt och postitivt. Lite komiskt var en politiker som sågade totalt pga skulle innebära problem för utryckningsfordon. Tidningen frågade brandkåren som istället var mycket positiva och givetvis framhöll faror med höga hastigheter och att nu skulle det förhoppningsvis bli färre olyckor. Svar på tal. Man undrar ju lite, från 50 till 40 i tätort, varför ska man vara tväremot som bilist och gräva efter skäl liksom?
Ett klassiskt försvarstal. Det var inte så farligt. Det är värre med kvinnliga bilförare. Jag är medlem i motormännen. Bla. bla. bla.
Det åsido.
Det är rätt lätt att köra fortare än 30 i Sverige. Resten av gatuutrymmet är 50 så det är den hastigheten som ”programeras” in som ”normal”.
Därmed inte sagt att det är rätt att köra för fort. Jag vill gärna att den ”normala” hastigheten för stadstrafik ska vara just 30. Det ger incitament för andra trafikslag, ökar överlevnadschanser vid olyckor och ett makligare tempo ger mer tid att reagera på trafiksituationer.
Cykelvägar har ofta fartdämpande åtgärdar gjorda på sig både här och där. Gärna där cykelbanor ska korsa andra vägar blir dom mycket smalare.
I Uppsala får bilister _mer_ plats vid korsningar. Varför mer plats ska dämpa farten i korsningar för bilar men öka den för cyklar framgår inte.
Saker och ting håller på att ändras nu iaf. Jag ser fram emot en uppdatering av vad cykelmiljarden används till i Stockholm.
Goda nyheter är också att Uppsala Kommun bygger en ny bro över fyrisån i centrala uppsala. Bron är en motviktsbro i Holländsk modell för gångtrafikanter + cyklister.
http://www.uppsala.se/sv/Nyhetsarkiv/Nyheter-Boende-miljo-trafik/Gang–och-cykelbro-till-Stadstradgarden/
Även här på vischan får vi bling!
Apropå risker och olika hastigheter; Trafikverket har tydligen föreslagit en sänkning av bashastighet (= den hastighet som gäller om inte skylt anger annat) i tätort till 40 km/tim vilket rimligen borde vara 30 km/tim – läs mer på http://www.cykelsmart.se och kloka inlägget 8/6 2012. Kommunerna jobbar även med nåt som kallas Rätt fart i staden. Man tycks generellt landa på 40 km/tim inom tätort framöver vilket förstås är ett steg i rätt riktning men kanske inte ett så stort steg man kunde hoppats på. Har för mig att jag nånstans på nätet läst att EU-parlamentet rekommenderar just 30 km/tim i tätort, kan nu inte hitta var, men Trafikverket tycks landa på 40.
Här:
http://www.bikebiz.com/news/read/eu-adopts-30kmh-recommendation-for-residential-areas/011958
och:
http://www.cykelsmart.se/2012/06/08/gastblogg-trafikverket-sank-bashastigheten-till-30-km/
I Bergslagsrondellen i Vällingby är det 50 men folk kör ofta över det och det går att köra riktigt fort, har själv gjort det i mina yngre år… Det är flera obevakade övergångsställen med cykeöverfarter som är rödmålade men jag är skiträdd för att cykla över där. Vad är lösningen på det?