”Operation Door Knock” kallar de den, kampanjen för att få bilister att titta sig för innan de öppnar bildörren. För mig som körde in i en bildörr för bara några månader sedan så är det skönt att se att det finns ställen där man jobbar mot den här typen av olyckor. Men det är också skönt att se en kampanj som inte vänder sig till cyklisterna.
Förutom att trycka klistermärken med texten ”Look out for bike riders” som de delar ut gratis, så innebär kampanjen också att man intervjuar både cyklister och fordonsägare som just parkerat, samtidigt som man upplyser om faran att öppna bildörren utan att titta efter före.
“A big risk for bike riders is having a car door suddenly open in front of them,” Mr Mulder said.
“The bike rider may swerve out further into the road or collide with the car door, often with serious consequences.
“On average, as many as 40 cyclists suffer serious injuries as a result of these „dooring‟ incidents each year.
Kampanjen är extra intressant, tycker jag, eftersom den vänder sig till just bilister.
I Sverige brukar det istället vara cyklisterna som får höra att det är de som ska se sig för. Läsare av Cyklistbloggen minns säkert trafikinspektörer och poliser som efter dödsolyckor säger att ”cyklister saknar insikt” att cyklister ”är så små att lastbilschaufförerna inte ser dem”. Vi är vana vid att få höra att vi inte bara ska ha hjälm, utan också reflexvästar och helkroppsskydd för att vara säkra i trafiken.
Cyklister är vana vid att det bara är deras ansvar att hålla sig hela och levande.
Mot bakgrund av det är det skönt att se att det någonstans finns myndigheter som ibland vänder sig till den part som i praktiken står för faran.
Så här skriver VicRoads, delstaten Victorias Vägverket:
Bike riders are legitimate road users, and are therefore entitled to use the road just the same as any other road user. Car drivers and bike riders should share the road safely and look out for each other.
De driver också på för att få bilister att öppna dörren med vänster arm, eftersom det innebär att man automatiskt vänder kroppen och tittar bakåt (i högertrafik blir det alltså höger arm).
Även i Danmark har de riktat sig mot bilisterna i kampanjen ”Fang cyklisten med øjnene – ikke med døren” från i våras:
Blandt de utraditionelle elementer i kampagnen kan nævnes rigtige bildøre, opstillet på hver sin tre meter høje piedestal på 20 udvalgte, befærdede steder i København og på Frederiksberg. På dørene er trykt kampagnen slogan.
Af andre aktiviteter kan nævnes store plakater samt 20 ”dørvogtere” som onsdag den 16. maj mellem klokken 16 og 18 uddeler flyers samt P-billetholdere – naturligvis påtrykt kampagnetema og -slogan.
Under tiden i Stockholm byggs sådana här cykelfält:
Tipstack till Artur som mailade på cyklist@cyklistbloggen.se!
Helgbloggat: Man springer in i knytnäve:
En kvinna fick syn på en böteslapp på rutan när hon hade satt sig i bilen. Slängde upp dörren för att gå ut och ta hand om lappen. Just då kom jag cyklande, lyckades väja undan, men inte helt. Det tog tvärstopp, men tack vare att jag hade gått på judo så rullade jag runt på gatan och kom upp på fötter snabbt. Kärringen fick sig en rejäl utskällning. Såg en polisbil och tänkte vinka in den, men sket i det och cyklade vidare.
Man kan nästan tro att ni och dörrkampanjen delat designtips med varandra, era färgskalor är slående lika 🙂
Ja jäklar. Jag såg inte det.