Våra inlägg om rödljuskörningar (här och här) har skapat många kommentarer. Många har undrat varför man egentligen SKA stanna för rött som cyklist. Hur farligt kan det egentligen vara att glida förbi ett rött ljus, liksom?
I morse kom en kommentar från Per Åström som jag tycker sammanfattar Christians och min åsikt om rödljuskörning på ett … ja, vackert sätt.
Så här kommenterar Per:
För ungefär två år sedan vid Odenplan stod jag helt ensam vid ett rödljus helt utan annan trafik runt omkring annat än en cykel bakom mig. Jag väntade ett tag innan jag rullade över gatan (för rött) och trampade fram till nästa rödljus där jag fick stanna igen. Då kommer cyklisten bakom mig ikapp: en äldre sportig herre på 60-70 år på en racer med matchande cykelkläder, lite som en äldre Sean Connery. Han sa till mig (ungefär):
”Vi cyklister ska stanna för rött, vi ska visa att vi är mycket bättre än bilarna. Barn ska gilla cyklar och cyklister, vi måste visa hur man ska bete sig i trafiken. Jag tycker du ska stanna för rött, och du ser: du kom inte fram fortare än mig.”
Det lät så sjukt klokt när han sa det, och även om jag brukade stanna för rött gör jag det ännu mer nu bara av den enkla anledningen att det han sa var helt rätt och jag saknar argument emot det.
Det är enklast att börja med sig själv så att stanna för rött på cykeln och lägga ifrån sig mobilen när man kör bil är självklart.
Just så.
Vill ställa samma motfråga som Ms_Xx nedan; Håller du själv alltid hastighetsgränsen när du kör bil? Om inte; Minst lika allvarlig förseelse att inte göra det som att köra mot rött med cykel.
Jag kör sällan mot rött. Däremot kliver jag ofta av cykeln och går mot rött. Inga böter där inte, precis som det ska vara.
Om man kan strunta i alla trafikregler för att man själv gör bedömningen att det är rimligt så behöver vi inga regler. Trafikreglerna har uppkommit pga ett behov av att skapa en struktur i en extremt dynamisk situation med olika beteende och viljor som skall samsas om ett gemensamt utrymme. Jag delar allas åsikter om att det är för lite pengar och resurser som satsas på oss som cyklar och att infrastrukturen är erbarmligt dålig. Dock tror jag inte svaret är att man skall/kan göra som man vill för att det är dåligt eller för att det är ”helt ofarligt” i den specifika situationen. Reglerna skapar en förutsägbarhet och skall jag vara ärlig så tror jag att vår lilla del av blogguniversum skulle explodera om bilisterna tog sig samma friheter vid rödljus som många cyklister – pga ”det var inget annat fordon i närheten och det var helt säkert”.
Jag tror på att vi måste visa mer hänsyn – inte mindre. Road rage har skadat alldeles för många.
Vi måste samfällt påverka de som är beslutsfattare och vi kan inte alla vara vigilantes som skapar förhållningssätt som hela tiden utgår ifrån den unika individen (oss själva) – det finns en kollektiv aspekt som vi också bör följa i detta.
Försök vinka och tacka bilisterna alla de gånger som de faktiskt visar hänsyn – det tror jag i längden ger en bättre trafikmiljö för samtliga.
Faktum är att de gånger jag vinkat tack, eller gjort tecken för att släppa förbi, så får jag nästan alltid positiv respons. Ibland nästan överdrivet positivt.
Leenden och ödmjukhet tar en långt.
Hehe, jag har fått onda ögat och diverse arga armrörelser mot mig när jag stannat för att släppa förbi fotgängare på övergångsställ (vid Slussen t.ex). Ser dock på det som undantag. Oftast är vänlighet väldigt uppskattat, såklart! Synd bara att man får ta skott för de som inte stanar när man gör det (jag stannar dock inte alltid).
Vi behöver regler när det finns motstående anspråk på vägutrymme eller risk för missförstånd, men regler ska inte drivas till överdrift sin egen skull. Sådant paragrafrytteri leder till en extremt fyrkantig trafiksituation där alla blir förlorare. Där det inte finns några motstående anspråk på utrymme och där kommunikation skett så gör absolut regeluppfyllnad det bara onödigt fyrkantigt och hindrar istället kommunikationen mellan trafikanterna.
Varför skulle vi cyklister ha något emot att bilister exv utnyttjar cykelfälten – eller tom cykelbanan – om det inte finns en cyklist på mils avstånd? Sådan stelbenthet betackar jag mig för!
Låt cykeln vara det smidiga och dynamiska fordon det är, paragrafrytteri förlorar vi alla på.
Jag förstår din synpunkt men då kan samma synsätt hypotetiskt appliceras av bilister som då tänker att det är ingen här så jag kör för rött (i 80 knyck) utanför dagis… Jag tror att det blir gränsdragningsproblem om man hela tiden skall se till den unika situationen. Reglerna är utformade för att hjälpa oss att slippa själva göra just den gränsdragningen.
Jag tror att vi tyvärr till del också måste överge bilden av cykeln som det extremt fria, smidiga och dynamiska fordon som det är nu när det är så många som nyttjar det. Det är lite av en paradox men vi är inte den extremt lilla subkulturen längre.
Vi gillar alla att cykla men vi kanske kan påverka regelutformandet istället för att bryta emot det. Själv är jag ju emot att lagen säger att du måste cykla på en GC-bana om den går parallellt med väg trots att du håller samma hastighet som bilarna. Det finns massa regler som försvårar för oss cyklister men jag är som sagt inte övertygad om att det blir bättre för att vi som cyklar regelmässigt bryter mot reglerna för att det passar oss i olika situationer.
Tyvärr AndreasD, det kommer inte hända något om vi inte massivt visar att vi inte accepterar den undermåliga infrastruktur som finns i synnerhet Stockholm idag. Att som cyklist alltid följa trafikreglerna till 100% är inte möjligt eftersom reglerna inte är anpassade till cyklister utan motorfordon. Det finns exempel som visar att det tom kan vara dödligt att följa reglerna. De senaste 10 åren har cyklandet i Stockholm ökat med 80% utan att framkomligheten för den skull har ökat motsvarande. Trots det är det bara 10% av alla persontransporter som sker på cykel och om utvecklingen fortsätter på samma sätt de närmaste åren kommer situationen bli alltmer kaotisk. Som jag ser det måste det till ett visst slag av civil olydnad för att få makthavarna att vakna. Jämför gärna Almstriden i Kungsträdgården -71, den var inte heller laglig och polisen gjorde ingripanden men aktionen väckte äntligen politikerna som insåg att man inte kan köra över medborgarna hur som helst. Det jag reagerar på är att alla politiker talar sig varma för cykeln men man är inte beredd att jämna vägen och underlätta för cyklisterna utan i stället bussar man polisen på dom och det är åt helvete fel taktik!
Håkan, jag delar åsikten att det bara är massa varmluft från politikerna och så slänger de till oss ett litet hundben då och då – som cykelmiljarden faktiskt är. Det är skit att man inte kan satsa mer nu när cyklingen är inne i en positiv trend som man borde kunna kapitalisera på. Vad är det, 1 miljard på sex-sju år; det blir väl en dryg hundralapp per invånare i länet per år. Det är extremt lite och förtjänar inte att bli kallad satsning.
Jag är också för att visa på ”orättvisorna” och påtala – dagligen – för politikerna och de som bestämmer att det är en dålig infrastruktur, och föra debatt för att ändra på det faktumet.
Jag personligen tror dock inte att rätt väg är att begå regelbundna lagbrott – dessutom ett lagbrott som skapar så mycket irritation och ett lagbrott som är ett så synligt dåligt exempel för våra barn.
165 spänn per Stockholmare och år blir det om jag räknar rätt.
Ja, man får vara försiktig med hur man räknar och vad man antar. Jag räknade med 1.5 milj invånare i Stockholms län för det är de som har potential att nyttja banorna (och sedan räknade jag med sex år.
Oavsett nämnare så är summan löjeväckande låg i mina ögon och bara ”hundben” till massorna.
En sen natt när ingen är där så får du gärna köra runt i 100 knyck på dagis om du vill – så länge du inte stör någon med ditt buller eller riskerar att köra på någon katt eller så…
Låter vi regler styra över sunda förnuftet så gör vi oss fyrkantigare än vi är, vi förminskar oss själva som människor och vi slutar kommunicera med varandra för att istället förlita oss på regler som ändå aldrig kan täcka alla situationer som kan uppstå – det är en utveckling vi aktivt måste bekämpa – inte uppmuntra! Regler är bra för att undvika tvetydiga situationer och ge vägledning vid intressekonflikter men de får inte styra oss helt – endast robotar är regelstyrda.
Trafiken flyter nästan alltid bättre och mycket vänligare och smidigare om det inte finns alla dessa onödiga och irriterande trafikljus. Detta är i varje fall min egen erfarenhet. På många platser bör därför trafikljusen tas bort. Med dagens tekniska möjlighetsutrymmen så borde det inte vara särskilt kostsamt att utforma korsningarna så att rödljuset inte alls behövdes.
http://www.mises.se/2010/11/06/trafikljus-praxeologi-och-etik/
http://www.youtube.com/watch?v=vi0meiActlU
Jag undrar ofta vad all agressivitet kommer ifrån. Och varför den skall visas i trafiken? Jag var i många år medlem i en kanotklubb. Vår utrustning fanns/finns vid riddarholmskanalen med en cykelbana direkt utanför. Att få ut sin kajak en sommarmorgon var både förenat med livsfara och med risk för utskällning. Cyklister kommer i hög hastighet från Slussen. Att bli påkörd av en cykel med 40-50 km/h är inget att leka med som oskyddad trafikant. Trots två varningsskyltar om utfart plus att jag alltid ställde en bock med en självlysande flyväst över var jag flera gånger nära att bli påkörd när jag bar min kajak de få metrarna över cykelbanan. En gång försökte en cyklist att krypa under kajaken medan jag bar den. Och utskälld blev jag flera gånger för att man var tvungen att bromsa/stanna. Vi borde kunna samsas. Och allt snack om att ta saken i egna händer mot bilismen är rent patetiskt. Erkänn istället att ni vill få utlopp för en massa skit i er och andras vardag. Någon annan förklaring finns inte till för varför en del cyklister inte klarar av att stanna i max en minut och sätta ner FÖTTERNA PÅ MARKEN. Vid rött ljus eller vid en cykelbana som korsar en trafikerad rondell. Ta det lugnt och visa hänsyn i Stockholmstrafiken.
En gång är väl ok men om man som jag som cyklar 2.5 mil enkel resa så handlar det om minst 7 rödljus och ett antal andra tillfällen då man ska stanna och klicka ur pedalerna. Det säger sig ju självt att man ibland gör bedömningen att det går att ta sig över även om det är rött, t ex när det är bilfritt. Jag tror detta är svårt att förstå för någon som inte cyklar dagligen i Stockholmstrafiken så min uppmaning är att man testar att cykla genom stan några gånger innan man uttalar sig självsäkert.
Regler är till för att lösa och undvika konflikter – finns det inga konflikter eller motstående anspråk på vägytan finns det ingen direkt anledning att följa regler bara för sin egen skull – det luktar lite Aspberger om det….
Dvs – kommer det ingen på väldigt långt avstånd, eller har jag kommunicerat med de gående och fått OK, så kan jag köra mot rött utan att vara det minsta farlig eller hindra någon annan trafikant. Som cyklist är du smidigare än en bil och konfliktytorna är därför mindre – alltså kan du lösa fler situationer utan att behöva hemfalla till regler. Som gångtrafikant är du ännu flexiblare och smidigare och har ännu större frihet.
Följa regler för reglernas skull kan det finnas anledning att göra när småbarn är i närheten – de kan inte förväntas ha omdömet att förstå att situationer är individuella och kan lösas med olika handlingar, anpassat efter omständigheterna.
Bra argument! Att följa regler för reglernas egen skull tyder inte på gott omdöme! Eller skulle det varit aktuellt för tyskarna under nazi-tiden också? Döda judar? Jo det måste du för det säger reglerna….
Det går fortare att köra bil mot rött också. Man kommer fram snabbare om man är försiktig…
Ärligt talat förstår jag inte hur många här resonerar. Hur ska jag lära mina barn trafikvett och tjata om gröna gubbar och rödljus när det dräller av vuxna egon som skapar sina egna regler? Jeroen visar att det finns många som störs av egotripparna. Bra initiativ!
Kan inte låta bli att undra: kör du aldrig över hastighetsgränserna? Följer du alltid högerregeln i alla korsningar, även om trafikflödet dominerar på den större vägen där du kör (men där ändå högerregeln gäller)? Stannar du alltid om fordonet som kommer från höger (och alltså har företräde) är en moped eller cyklist? Stannar du vid alla övergångsställ där någon vill gå över vägen?
Jag förstår faktiskt inte hur bilisterna, av vilka en utskälld promille faktiskt själv följer alla trafikregler, kan vara så blinda för sina egna synder och smutskasta cyklister för de fel de gör. Alla gör fel. Inte bara cyklister.
Svaret på din fråga är: hjälp till att kämpa för trafiksystem som är bättre anpassade för cyklister också (inte bara för bilister), så blir det garanterat bättre med rödljuskörandet. Om man känner sig respekterad respekterar man regler mer än om man känner sig undanskuffad. Och om systemen man tvingas vara i fungerar följer man dem mycket bättre än om de inte fungerar.
Jag går förresten aldrig mot röd gubbe om det är barn som väntar vid övergångsstället, om du undrar. Håller med om att det är viktigt att föregå med gott exempel. Tur att ytterst få barn ser när man cyklar mot rött på folktomma gator 😉
Mycket bra kommentar! Man kan tro att alla cykelhatande bilister alltid följer alla regler i alla situationer men så är det ju självklart inte! Visst behövs regler men inget system skulle fungera om alla hela tiden följde regelboken. Jämför gärna med idrotter som fotboll och Ishockey, hur skulle en match där alla följde regelboken till punkt och pricka se ut? Ganska tråkig skulle jag gissa?
Åkte på en bot för ett tag sedan för att ha cyklat mot rött. Det sved rätt ordentligt i studentekonomin. Men jag tror dock att det att det varit värre att alltid stanna vid varje rödljus. Jag skulle nog hellre cykla med genomrostig kedja än att stanna vid rött när det är helt tomt på bilar och fotgängare.
Eftersom jag cyklar i city varenda vardag så ser jag andra cyklisters vilda framfart runt omkring mig. Frågade en tjej med barnsits monterad på cykeln om hon cyklar mot rött även med barnet med sig. Visst, jag måste ju ta mig fram, kläckte hon ur sig. Att som hon, som inte bara riskera sitt eget liv i en vältrafikerad korsning, utan också sitt barns….. Och ni cyklister som tränger in bland folk som går på markerat övergångsställe, bevakat eller ej. Vet ni om att, om ni har, kan bli av med ert körkort efter en sådan manöver? Såg föressten när en budcyklist fick 3X1800 i rödljusböter på en gång! Blev nog mycke gröt för honom till nästa lön! Sen har vi cykelbanan vid Berzelii Park, En föredetta trottoar som nu ska användas av cyklister. Gångförbudsskyltar av samma sort som sitter vid motorvägspåfarter är monterade, men…. Pling! Pling! Gående på denna cykelbana äro mååånga. Påtalat problemet för Trafikkontoret, men dom bryr sig föga. Turister på hyrcyklar är en ren trafikfara då dom gärna tittar på annat än trafiken när dom trampar runt i stan. Själv cyklar jag schysst, stannar vid rött, släpper över gående, håller mig till gator och cykelbanor. Går med cykeln om jag måste ta mig fram på trottoarer. Har oxå hjälm! Det är det väääldigt många som inte har, konstigt…..
Rättelse : böterna är 1500:- för rödljuskörning. Vansinne iofs och slår jag ut de böter jag fått på 10 års cyklande i stan så blir det ganska överkommligt. Rätt ska dock vara rätt!
Tack Håkan, jag skrev viss fel….
I vuxen ålder så bör ju de flesta ha kommit till insikt om att regler är riktlinjer som anpassas efter situation. Att använda omdöme och ansvar är det som är centralt. Kör gärna mot rött men gör det med omdöme och ansvar. Svårare än så är det inte.
Måndagen den 11/6 stod Polisen vid Tranebergsbrons fäste med, som jag uppfattade det, fyra poliser, en mc och en civil polisbil med syfte att sätta dit cyklister som cyklade mot rött. Jag kan inte förstå varför man lägger energi och offentliga medel på att ta några cyklister som glider förbi ett rödljus när det inte finns en bil i närheten. Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att man tar till detta grepp för att få den egna statistiken att se bra ut. Att rädda liv handlar det inte om! Inte i första hand.
Jag fick vatten på min kvarn då jag hamnade i ordväxling (efter att precis ha fått punktering) med den kvinnliga polis som satt i den civila polisen efter att jag hade varnat ett antal cyklister för att polisen kollade rödljus. Hon tyckte uppenbarligen att det var fel av mig att varna andra cyklister eftersom hon blev mycket irriterad på mig genom att slänga upp dörren och med orden: ”försöker du rädda liv eller” (med ironisk underton) och sedan slå igen dörren. Min stilla undran är : vad är problemet? Cyklisterna stannade ju vid rött när jag varnade dem! Är det inte det som är syftet och målet dvs att få dem att stanna?
Nej, uppenbarligen inte, det handlar om att jag sannolikt förstörde polisernas statistik. Jag hoppas att de berörda poliserna fick något att prata om efteråt. De missade minst 15 cyklister (=22500:-) pga av min ”civila olydnad” men jag tycker faktiskt att det är helt uppåt väggarna att polisen ska smyga i buskarna och slösa resurser med syfte att sätta dit cyklister som faktiskt gör en samhällsgärning iom att de cyklar till jobbet.
Håkan, cykelpendlare sedan 2002
Det är är lite som högersvängande lastbil – lagen säger att vi har företräde, men jag som cyklist kan pragmatiskt ge folk rådet att inte lägga sig till höger om en lastbil även om cykelfält och regler placerar en där.
Däremot ska samhället inte göra det. Samma sak gäller för rubriken till det här inlägget, som cyklist kan jag tycka att det är extra viktigt att ett störande (som i engelskans disruptive) trafikslag, alltså ett som utmanar föreställningen om hur trafiken ska se ut, beter sig extra bra. Vi har alltid ögonen på oss och varje cyklist representerar, som ofta när det gäller minoriteter, alla andra cyklister.
Men det är inget jag skulle vilja höra samhället säga. Alla ska självklart bete sig lika bra.
Mot rött är ett otyg:
– det retar upp alla andra, får höra att cyklister är….” Vi ska visa…”
– många gator har grön våg om man anpassar sig, lär sig, ex vis Götgatan, förvånad varje morgon över alla som inte noterar/t detta
– jag får betala, via skatten, andras skador
– jag har inte sett en enda poliskoll av oss cyklister under de fem år jag cyklat, året runt
– olagligt
– högersväng kan vara ok på vissa ställen
Måndagen den 11/6 stod Polisen vid Tranebergsbrons fäste med, som jag uppfattade det, fyra poliser, en mc och en civil polisbil med syfte att sätta dit cyklister som cyklade mot rött. Jag kan inte förstå varför man lägger energi och offentliga medel på att ta några cyklister som glider förbi ett rödljus när det inte finns en bil i närheten. Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att man tar till detta grepp för att få den egna statistiken att se bra ut. Att rädda liv handlar det inte om! Inte i första hand.
Jag fick vatten på min kvarn då jag hamnade i ordväxling (efter att precis ha fått punktering) med den kvinnliga polis som satt i den civila polisen efter att jag hade varnat ett antal cyklister för att polisen kollade rödljus. Hon tyckte uppenbarligen att det var fel av mig att varna andra cyklister eftersom hon blev mycket irriterad på mig genom att slänga upp dörren och med orden: ”försöker du rädda liv eller” (med ironisk underton) och sedan slå igen dörren. Min stilla undran är : vad är problemet? Cyklisterna stannade ju vid rött när jag varnade dem! Är det inte det som är syftet och målet dvs att få dem att stanna?
Nej, uppenbarligen inte, det handlar om att jag sannolikt förstörde polisernas statistik. Jag hoppas att de berörda poliserna fick något att prata om efteråt. De missade minst 15 cyklister (=22500:-) pga av min ”civila olydnad” men jag tycker faktiskt att det är helt uppåt väggarna att polisen ska smyga i buskarna och slösa resurser med syfte att sätta dit cyklister som faktiskt gör en samhällsgärning iom att de cyklar till jobbet.
Håkan, Cykelpendlare sedan 2002
Men det kan jag säga dig att det finns, dvs poliskontroller med syftet att sätta dit cyklister. Polisen brukar dra igång en kampanj i början av säsongen dvs på försommaren. Se mitt tidigare inlägg ovan om polisen stora insats för att sätta dit några stackars cyklister för rödljuskörning vid slutet av Tranebergsbron mot Drottningholm. Jag lyckades med viss mått av civil olydnad varna några cyklister…:)
Vakkert! Akkurat sånn skal det være, vi skal vise at vi kan oppføre oss.
Personligen tycker jag att ”Det är olagligt” är en väldigt bra anledning att stanna vid rödljuset. Tycker man sedan att lagen är galen kan man försöka få en ändring där med goda argument, men civil olydnad i trafiken (dvs strunta i lagen och köra ändå) tycker jag är en på alla sätt dålig idé.
Trafiksäkerhet bygger ju till stor del på att trafikanter av alla de slag följer regler och beter sig på ett sätt som andra trafikanter kan förutse. Mitt argument kanske inte håller fullt ut när man står alldeles ensam vid ett rödljus mitt ute i ingenstans, men annars riskerar man helt enkelt både egna och andras liv och hälsa genom att bete sig oansvarigt och oförutsägbart i trafiken. Jag vill inte bli påkörd, men jag vill faktiskt heller inte köra ihjäl en cyklist när jag kör bil – inte för att jag gör fel och inte för att hen gör fel.
Det finns två saker som komplicerar det hela:
1. Alla trafikljus känner inte av cyklister => stilla och lugn kväll/natt kan cyklisten få övernatta där denne står och följer lagen.
2. Högersvängande lastbil. I det läget så skyddar inte lagen, utan tvärt om placerar lagen cyklisten i direkt verklig livsfara. Då är det säkrare att cykla undan så fort som möjligt oavsett vilka trafikregler man bryter mot. Alternativet har visat sig vara döden.
Så sant, så sant! Har inga invändningar mot det.
Har själv ett sådant där rödljus som ignorerar cyklister på jobbet. Ska man cykla hem utan att någon samtidigt tryckt på knappen vid övergångsstället får man typ vänta till dagen efter. Men jag brukar hoppa av cykeln och gå till övergångsstället, trycka på knappen och leda över cykeln när det blir grönt för gående. Kanske lite överdrivet, men så gör jag.
Lastbilar är läskiga.
Jag är av princip emot att gå av cykeln. Vilken bilist skulle acceptera att gå ut ur bilen, putta bilen fram till en tryckknapp, vänta och sedan putta bilen över vägen? Som cyklist är jag fordonsförare och ska kunna ta mig fram utan att vara fotgängare så länge det finns allmän väg eller cykelväg. Jag ska inte behöva lämna mitt fordon och putta det. Då betraktar jag det som att trafikljusen är ur funktion, vilket ger fallback till eventuellt vägmärke eller högerregel.
Det håller jag med om. Det är samma sak vid vägarbeten. Vi förväntas bli fotgängare för att ta oss fram.
Klokt sagt! Jag håller helt med. Så länge infrastrukturen diskriminerar mot cyklister (varför ska just vi gå av och trycka på knappar?) så är lite ansvarsfullt rött-cyklande helt ok.
Du vet att det inte ger några böter att GÅ mot röt även om man leder cykeln?
Nu är det inte böter jag är rädd för. Jag vill slippa bli påkörd av bilarna på vägen jag försöker korsa. Sannolikheten för det minskar om jag väntar tills det är grönt för mig istället.
Man kan faktiskt få böter för att gå mot rött. Exempelvis om man orsakar en trafikolycka oavsett allvarlighetsgrad.
Ok, men då ska man ha en himla otur. Naturligtvis kollar jag först om det kommer bilar, sen går jag. Det är ingen skillnad om jag går, går med cykel eller cyklar mot rött, mitt liv är jag rädd om! Det finns förövrigt inga garantier för att bilar stannar bara för att det är grönt därför kollar jag noga även när jag går eller cyklar vid grönt. Det handlar om självbefarelsedrift. Vad jag direkt ogillar är när rödljusen inte är synkade eller anpassade för mig som cyklist som trots allt gör en en samhällsgärning som tar cykeln till jobbet varje dag! Återigen, sunt förnuft styr mina val när jag cyklar detta kan ibland leda till rödljuskörningar, det är ofrånkomligt när man har 2.5 mil enkel resa till jobbet.
Håller med Johannes. Jag cyklar ofta mot rött och faktum är att jag på vissa ställen föredrar att cykla mot rött, under förutsättning att vägen är fri givetvis. Vid grönt ljus är det nämligen inte alltid man kan förutsäga om bilar som stormar fram mot stopplinjen i hög hastighet har för avsikt att stanna.
På andra ställen orkar man bara inte kliva av cykeln för att trycka på lilla knappen som aktiverar turordningen för cykelbanans ljus.
För att inte tala om de ställen där cykelbanans ljus lyser rött trots att bilarna i samma riktning har grönt – bara för att ingen tryckt på knappen…
Den dagen cyklister och bilister har samma prioritet i stadstrafiken ska jag börja följa trafikreglerna även när jag cyklar.
”… men annars riskerar man helt enkelt både egna och andras liv och hälsa
genom att bete sig oansvarigt och oförutsägbart i trafiken.”
Det funkar bara som argument mot den som cyklar mot rött på ett oansvarigt sätt. Men massor av cyklisters rödkörningar är ansvariga och rimliga, inte bara mitt i ensamma natten. Och vad är det för fel på lite civil olydnad? Jag tänker omvänt att det är för att cyklister och gångtrafikanter överlag är så snälla och lydiga som bilisterna håller kvar dominansen över städernas trafiksystem.
Precis, varför ska vi vika oss för bilarna när allt idag handlar om att få fler att börja cykla. Cyklisterna borde få mer utrymme på gatorna och färre regler som hindrar cykling. Civil olydnad? Javisst!
Visst, trafiken är till alldeles för stor del inriktad på biltrafik och en ändring av hela infrastrukturen måste till, där är vi helt överens och det har vi skrivit rätt mycket om här på bloggen. Att man skulle vinna några som helst pluspoäng på att idka civil olydnad och småbryta lite regler bara för att “irritera tillbaka” och hävda sig mot bilister eller andra trafikanter låter, i mina ögon, farligt. Som oskyddad cyklist kan jag bli sur och dunka näven i plåten. En irriterad bilist som skiter i cyklister kan bli dödligt farligt för oss. Win? Nej, jag tror inte det. Det är politikerna som måste påverkas för att infrastrukruren ska fram. Och det gör man knappast genom civil olydnad, tyvärr.
Vem har sagt något om att cykla mot rött bara för att ”irritera tillbaka”? Stadens trafiksystem och reglerna är sällan anpassade för cykeltrafik. Som cyklist tummar man på de orättvisa, biloptimerade reglerna av praktiska skäl. Det blir på köpet en protesthandling. Men det är inte något som görs bara för att irritera.
Sen handlar oenigheten här nog mycket om olika syn på politisk förändring. Som jag ser det har civil olydnad varit ett viktigt medel i många riktigt stora politiska förändringar. Varför inte här också?
Jag uppfattade nog protestaktionen som att ”irritera tillbaka”, men mitt ordval kanske var olyckligt.
Det verkar som om flertalet av alla som kommenterar är frustrerade över den usla cykelinfrastukturen; det är vi med. Sättet, medlen, att nå till målet: bättre infrastruktur, smarta rödljus eller bara uppmärksamma cyklisterna som trafikslag ser vi nog lite olika på. Jag är inte helt övertygad om ”civil olydnad”-spåret, men något måste göras. Har du koll på Critical Mass-rörelsen?
Men det kanske är det enda sättet att få politiker och planerar att vakna upp dvs att vi cyklister helt enkelt markerar att den här infrastrukturen accepterar vi inte. 80% fler cyklister på 10 år sedan jag började cykelpendla året om men inte mycket til infrastrukturförändringar. Ibland måste man ta till lite extra ordinära åtgärder för att få de styrande att fatta verkligheten. Ett bra exempel är ju almarna i Kungsträdgården 1971.
Fakta: Även om den äldre gentlemannen just i denna situation kom ikapp kommentarskribenten och även om ni ofta cyklar ifatt rödkörare p.g.a. att ni är duktiga på att cykla snabbt, så går det överlag fortare att ta sig fram om man inte stannar längs vägen. Slut fakta.
Sen kan man påstå att det finns viktigare faktorer än att komma fram fort, men man bör föra sakliga resonemang om man vill övertyga skeptikerna.
Det är väl ingen som argumenterar för att det alltid skulle gå fortare att stanna för rött?
Jeroen skrev I 99 fall av 100 cyklar jag alltid ikapp den som cyklat mot rött inom 200 meter. i första posten och nu Jag tycker du ska stanna för rött, och du ser: du kom inte fram fortare än mig.
Jag tror det är det don Simon reagerar på, och jag tycker han har en poäng.
Mekaniska signaler fungerar inte så bra med gång och cykling. De är långsammare och mer sociala transportmedel, där man improviserar. Signaler funkar bäst i spårtrafiken. Där är det mer plåt och högre hastigheter.
Jag tycker inte det funkar att säga att cyklister måste vara snällare än andra. Ungefär som att om inte cyklister delar ut glass till alla som vill ha, så kommer alla hata oss.
Sträck på er och ta inte åt er för det ni inte har gjort 🙂
Visst, men det är ju en personlig erfarenhet. Jag delar den förövrigt, de flesta rödljuskörare cyklar inte fort, jag hinner ikapp dem. Och de stör mig ofantligt eftersom de sedan ligger i vägen när jag kommer cyklande vid grönt.
Jag tror det var Jeroens poäng.
Men visst, att vältränat köra i sporrsträck utan att stanna för rött går såklart fortare än att stanna. Om det inte är köer, och så länge man inte gör en felbedömning och blir påkörd. Eller kör över fotgängare på övergånggstället.
Men jag håller med också, jag tror jag skrev det någonstans: De flesta rödljus är utformade efter åratals erfarenhetssamlande med det tydliga målet att göra det så säkert som möjligt för bilister, inte cyklister.
Det är ett stort problem, och något som gör att jag har förståelse för dem som kör mot rött. Som @sahlena skrev här nere har vi ett sånt vid jobbet. Ett rödljus utan cykelslingor. Ställer man sig där blir man stående för ljuset slår inte om. Och då är det ändå en utfart från en cykelparkering.
Ett annat exempel är rödljuset där Jeanette Trygg dödades i höstas. Det är glasklart att det är säkrare att dra innan det slår om till grönt. Eller rulla fram och sedan låta alla bilar skippa sin väjningsplikt när de svänger höger.
Det är inte bara vältränade cykllister som gillar att slippa stanna, tvärtom. En fysiker i Kalifornien har räknat ut att om man måste stanna var hundrade meter så går det åt fem gånger så mycket energi att hålla 20 km/h, jämfört med att blåsa på. Det är bara de starkaste cyklisterna som klarar det.
Why Cyclists Blow Through Stop Signs: It’s Physics – Treehugger
Att inte reta upp andra i trafiken är en jättebra tanke. Men om man säger att vissa grupper måste tänka mer på det än andra så blir det fel.
Nej, det är inte bara vältränade cyklister som gillar att slippa att stanna, men nu handlade det ju om farten.
Det känns lite märkligt att försvara trafikljusstopp, jag tycker inte det är det viktigaste trafiksäkerhetsproblemet. Oftast hotar rödljuskörande cyklister i huvudsak sig själva och rödljusen är sällan anpassade för cyklister.
Det sagt tycker jag att där de är det ska man respektera dem. Om vi tar oss rätten att i varje givet läge själva avgöra när det är okej att bryta mot lagen, så måste vi också ge andra den rätten. Det betyder att bilister kan argumentera för att parkera i cykelfälten, om de tycker det är okej.
Och jag kan känna att om man tycker det är jobbigt att trampa igång igen så kanske man ska fundera på om cykeln är det bästa fortskaffningsmedlet för en. För mig som cyklist är inte ansträngningen ett problem, det är en bonus.
Och det sagt så har jag förståelse för dem som i Stockholm ändå kör mot rött. Skeppsbron tex välkomnar cyklister med en jättelång röd våg varje eftermiddag, eftersom vi inte snittar 40 km/h.
Det optimala vore såklart om trafikbilden anpassades för cyklister. Tex genom att ta bort alla onödiga rödljus (något som gjorts här och där om man läser den där pdf’en jag länkade till i lördags), genom att leda förbi cyklister (något som gjorts vid enstaka rödljus på Götgatan) och genom att installera riktiga cykelrödljus som är synliga för oss.
Jag tror en sådan trafikmiljö bara skulle behöva en tiondel så många rödljus som idag. Och jag tror respekten för dem skulle bli mycket större då.
Och tack för Treehuggerlänken! Som jag har letat efter den – jag hade tänkt ha den i lördagsposten men kunde för mitt liv inte hitta den. Nu åker den in, guld!
”… Om vi tar oss rätten att i varje givet läge själva avgöra när det är
okej att bryta mot lagen, så måste vi också ge andra den rätten. Det
betyder att bilister kan argumentera för att parkera i cykelfälten, om
de tycker det är okej…”
Detta argument är som att jämställa frivillig sex med våldtäkt! I ena fallet handlar det om flyt, och vad som är smidigt och rimligt och utan att det finns något som helst offer, och i det andra fallet så handlar det om att abrupt och hänsynslöst hindra och irritera andra människors flyt, framfart och välbefinnande.
Jag förstår inte alls hur du får det till jämförbart med våldtäkt. Jag är osäker på om vi förstår varandra alls. Min poäng var att det är problematiskt att själv ta sig rätten att avgöra vilka lagar som är okej att bryta.
Redigerat: Svarade till fel person 🙁
Umm parkerande bilar, speciellt Taxibilar i cykelbanan är ju mer vanligt än ovanligt där jag cyklar hem på dagarna, Vasagatan och utanför hotellet vid Norra Bantorget och det görs absolut ingenting för att få bort skiten från cykelbanan.