Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Varuhusen i Stockholm är ointresserade av cyklande kunder

Publicerad den 14 juni, 201222 januari, 2022

Finns det hjärterrum så finns det.... (Foto: Flickr/EURIST e.V. CC BY 2.0)

 
DN Stockholm publicerade idag en kartläggning över hur de stora varuhusen och galleriorna i Stockholm prioriterar cyklister. Det vill säga erbjuder dem parkeringsplats. Det visar sig att det gör de i princip inte. Totalt i Stockholm erbjuder näringsidkarna 5024 bilparkeringsplatser. Men bara 753 cykelplatser. Sämst är Åhléns med 1022 platser för bil, mot 24 för cykel.
Istället skjuter de över ansvaret på kommunen och tycker att de borde fixa cykelparkeringarna.
Anders Petterson, kommersiell chef för innerstadsgallerior på fastighetsbolaget AMF säger så här till DN:

– Kanske ska man ha cyklar i våra parkeringsgarage. Jag vet inte.

Kanske ska man ha 50,000 cyklister som potentiella kunder. Jag vet inte, säger vi.
(Tyvärr finns inte artikeln på nätet än, om den dyker upp, kommer vi länka)

9 svar på ”Varuhusen i Stockholm är ointresserade av cyklande kunder”

  1. Jenny Askeblom skriver:
    18 juni, 2012 kl. 3:02 f m

    Hade jag ägt en galleria hade jag bara byggt en massa cykelparkeringar till oss. Bilisterna hade jag överlåtit till kommunen och sagt att det är deras ansvar.
    Skillnad är det om jag hade ägt ett stort varuhus, då blir det tvärt om bara en massa bilparkeringar.

    Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    14 juni, 2012 kl. 2:48 e m

    Jag handlar bara när jag är cyklist. Kan jag inte cykla till en affär handlar jag inte där, i princip. Konsekvensen av det är att jag i princip alltid parkerar min cykel på gatan utanför affärerna.
    Att affärsidkare inte trycker på för att det ska finnas cykelparkeringar utanför deras affärer när gator byggs om (Åhléns t.ex.) utan i stället tenderar att sätta upp skyltar med ”cykelparkering förbjuden” i skyltfönstren tyder på att de som bestämmer i retailbranschen antingen är rätt korkade eller väldigt förlegade i sin syn på cyklister. Troligtvis lite av båda.

    Laddar in …
  3. Håkan skriver:
    14 juni, 2012 kl. 11:15 f m

    Det är ett problem vi har. Jag som bilist handlar mer än jag gör som cyklist så köpcentra och affärer satsar antagligen helt rätt. Nu har jag ju visserligen samma lön de dagar jag cyklar men det är väldigt mycket lättare och tryggare både att parkera och ta mig till en affär med bil. Det gäller även i centrala Göteborg. Jag behöver aldrig ställa bilen mot en vägg utan att vara fastlåst. Jag behöver heller aldrig ”öva mig” på att åka till en viss affär eller kolla kartan på internet i förväg för tar jag bilen så är allt skyltat, uppmärkt och genomtänkt och om jag tar cykeln kan jag hamna lite varsomhelst om jag råkar följa skyltarna.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      14 juni, 2012 kl. 12:09 e m

      Jag handlar rätt mycket med hjälp av cykel. Men jag undviker att handla i stan just eftersom det är omöjligt att veta om man kommer kunna ställa cykel på ett säkert sätt. Istället åker jag till Sickla Köpkvarter i grannkommunen Nacka – där finns det rejält med ställ. Visserligen inte under tag, men det tycker jag är ett mindre problem.

      Laddar in …
      1. Krister Isaksson skriver:
        14 juni, 2012 kl. 12:15 e m

        Just fastighetsbolaget som driver Sickla köpkvarter är ett lysande undantag, de har genomfört en omfattande utredning hur tillgängligheten och parkeringsmöjligheterna kan förbättras för cyklister. Är dock lite osäker på hur mycket de hunnit genomföra.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          14 juni, 2012 kl. 12:27 e m

          De har bra ställ på nästan hela området – förutom vid ”Magasinet” som har traditionella framhjulsställ. Övriga är sådan som man kan låsa fast ramen i. 

          Laddar in …
  4. Krister Isaksson skriver:
    14 juni, 2012 kl. 10:29 f m

    Till viss del kan man nog hålla med att det är kommunens ansvar. Inte att i efterhand ordna dessa parkeringar vilket ju självklart är fastighetsägarens ansvar utan när det tas fram nya detaljplaner, exploateringsavtal, bygglov osv så kan kommunen skriva in att si o så många cykelparkeringsplatser ska ordnas. Det har kommuen stöd för i Plan- och bygglagen, man gör ju självklart det när det gäller bilparkering men av någon outgrundlig anledning görs det mycket sällan när det gäller cykel. Sen står man där med eländet, cyklar parkeras huller om buller vilket ger ett dåligt intryck, slår tillbaka på cyklisterna själva osv. Märkligt sätt att prioritera och satsa på cykeltrafik, som om man inte kände till att varje cykelresa börjar och slutar med en parkerad cykel. Men detta är bara ett till exempel på att bilnormen härskar överallt!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      14 juni, 2012 kl. 11:02 f m

      Absolut och i ärlighetens namn är DNs text mer problematiserande än min. Jag kände bara att jag gnällt nog på kommunen och att företagarna, som lätt skulle kunna tredubbla antalet cykelparkeringar bara genom att bygga om två-tre bilrutor, kunde få lite extra fokus. 

      Laddar in …
      1. Sven skriver:
        14 juni, 2012 kl. 11:38 f m

        I Alvik har det lösts lite grann i alla fall, där har två ytor som det inte går att få in någon bil på använts. Men hur man får reda på att det finns cykelparkering i parkeringsgaraget är inte självklart.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d