DN Stockholm publicerade idag en kartläggning över hur de stora varuhusen och galleriorna i Stockholm prioriterar cyklister. Det vill säga erbjuder dem parkeringsplats. Det visar sig att det gör de i princip inte. Totalt i Stockholm erbjuder näringsidkarna 5024 bilparkeringsplatser. Men bara 753 cykelplatser. Sämst är Åhléns med 1022 platser för bil, mot 24 för cykel.
Istället skjuter de över ansvaret på kommunen och tycker att de borde fixa cykelparkeringarna.
Anders Petterson, kommersiell chef för innerstadsgallerior på fastighetsbolaget AMF säger så här till DN:
– Kanske ska man ha cyklar i våra parkeringsgarage. Jag vet inte.
Kanske ska man ha 50,000 cyklister som potentiella kunder. Jag vet inte, säger vi.
(Tyvärr finns inte artikeln på nätet än, om den dyker upp, kommer vi länka)
Hade jag ägt en galleria hade jag bara byggt en massa cykelparkeringar till oss. Bilisterna hade jag överlåtit till kommunen och sagt att det är deras ansvar.
Skillnad är det om jag hade ägt ett stort varuhus, då blir det tvärt om bara en massa bilparkeringar.
Jag handlar bara när jag är cyklist. Kan jag inte cykla till en affär handlar jag inte där, i princip. Konsekvensen av det är att jag i princip alltid parkerar min cykel på gatan utanför affärerna.
Att affärsidkare inte trycker på för att det ska finnas cykelparkeringar utanför deras affärer när gator byggs om (Åhléns t.ex.) utan i stället tenderar att sätta upp skyltar med ”cykelparkering förbjuden” i skyltfönstren tyder på att de som bestämmer i retailbranschen antingen är rätt korkade eller väldigt förlegade i sin syn på cyklister. Troligtvis lite av båda.
Det är ett problem vi har. Jag som bilist handlar mer än jag gör som cyklist så köpcentra och affärer satsar antagligen helt rätt. Nu har jag ju visserligen samma lön de dagar jag cyklar men det är väldigt mycket lättare och tryggare både att parkera och ta mig till en affär med bil. Det gäller även i centrala Göteborg. Jag behöver aldrig ställa bilen mot en vägg utan att vara fastlåst. Jag behöver heller aldrig ”öva mig” på att åka till en viss affär eller kolla kartan på internet i förväg för tar jag bilen så är allt skyltat, uppmärkt och genomtänkt och om jag tar cykeln kan jag hamna lite varsomhelst om jag råkar följa skyltarna.
Jag handlar rätt mycket med hjälp av cykel. Men jag undviker att handla i stan just eftersom det är omöjligt att veta om man kommer kunna ställa cykel på ett säkert sätt. Istället åker jag till Sickla Köpkvarter i grannkommunen Nacka – där finns det rejält med ställ. Visserligen inte under tag, men det tycker jag är ett mindre problem.
Just fastighetsbolaget som driver Sickla köpkvarter är ett lysande undantag, de har genomfört en omfattande utredning hur tillgängligheten och parkeringsmöjligheterna kan förbättras för cyklister. Är dock lite osäker på hur mycket de hunnit genomföra.
De har bra ställ på nästan hela området – förutom vid ”Magasinet” som har traditionella framhjulsställ. Övriga är sådan som man kan låsa fast ramen i.
Till viss del kan man nog hålla med att det är kommunens ansvar. Inte att i efterhand ordna dessa parkeringar vilket ju självklart är fastighetsägarens ansvar utan när det tas fram nya detaljplaner, exploateringsavtal, bygglov osv så kan kommunen skriva in att si o så många cykelparkeringsplatser ska ordnas. Det har kommuen stöd för i Plan- och bygglagen, man gör ju självklart det när det gäller bilparkering men av någon outgrundlig anledning görs det mycket sällan när det gäller cykel. Sen står man där med eländet, cyklar parkeras huller om buller vilket ger ett dåligt intryck, slår tillbaka på cyklisterna själva osv. Märkligt sätt att prioritera och satsa på cykeltrafik, som om man inte kände till att varje cykelresa börjar och slutar med en parkerad cykel. Men detta är bara ett till exempel på att bilnormen härskar överallt!
Absolut och i ärlighetens namn är DNs text mer problematiserande än min. Jag kände bara att jag gnällt nog på kommunen och att företagarna, som lätt skulle kunna tredubbla antalet cykelparkeringar bara genom att bygga om två-tre bilrutor, kunde få lite extra fokus.
I Alvik har det lösts lite grann i alla fall, där har två ytor som det inte går att få in någon bil på använts. Men hur man får reda på att det finns cykelparkering i parkeringsgaraget är inte självklart.