Jag har sedan i julas kört med kamera på cykeln varje dag. Här nedan ser du en film på några få gånger som folk kör genom rött. Jag har hur många tillfällen som helst på film men kan trots det själv inte svara på varför i jösse namn dessa cyklister kör mot rött.
Favoriten är första klippet när det står en polisbil längst fram vid rödljuset på Vasagatan och en tjej verkligen blåser rakt igenom tokrött, plus att någon går över precis då. Polisbilen? Ingen reaktion.
Jag kanske borde strunta i att folk cyklar mot rött, men jag märker att jag själv blir sjukt irriterad och provocerad. (och det är inte bara jag som blir det).
Hur kan det komma sig? Det finns ett rent egoistiskt perspektiv: Jag gillar cykling och tycker att fler borde cykla. Det gör att jag försöker försvara cyklister när någon rackar ned på dem. Med de som kör mot rött biter jag i sten. Hur fasen tror de att jag ska kunna framhålla cyklingens förträfflighet när de bara skiter i reglerna och gör som de själva tycker?
Någon vis cykelskribent (hittar inte källan just nu) skrev att en rödljuskörning skapar 10 nya cykelhatare. På min film snackar vi i runda slängar 100 personer som börjar tycka mer illa om cyklister på grund av att ni cyklar mot rött.
Jag har inga problem med att förklara varför ”cyklister far fram i vanvettig hastighet” eller varför kombinerade gång- och cykelvägar suger. Men att förklara varför folk på två hjul med berått mod cyklar rakt igenom rött ljus är riktigt jäkla svårt, för jag förstår inte varför man kör genom rött ljus.
För att komma fram fortare? Lägg av. I 99 fall av 100 cyklar jag alltid ikapp den som cyklat mot rött inom 200 meter. För mig kvarstår möjligheten att folk som kör mot rött antingen har
- för stora egon och en tro på att regler bara gäller alla andra
- helt enkelt inte förstår att de irriterar fotgängare och bilister (och riskerar 1 800 spänn i böter)
- är helt vanvettigt färgblinda.
Jag är ingen polis, men när inte ens de som sitter i en målad polisbil orkar reagera känns det lite svårt. Vi har fått förslag från våra läsare att t. ex. ropa ”Hooo hoo” när någon cyklar mot rött. Andra förslag har inbegripit signalhorn för båtbruk fast egentligen är rödljuskörningar polisens sak. Kikar man på filmen verkar de ju inte bry sig nämnvärt, vilket är sorgligt.
Här är en uppmaning till dig som cyklar mot rött. Ta det lugnt, stanna vid rött och softa en stund. Inte?
Då skulle det hjälpa alla oss cyklister om du tar t-banan istället.
Hitta något större trafikproblem att klaga över. Jag cykelpendlar till jobbet året runt, och tycker alla dom rödljuskörningarna var okej förutom cykeltider som kom i snabb fart. Kanske en tveksam till när gående fick avvakta i steget en millisekund. Jag kör själv inte götgatan… Första rödljuskörningen var ju helt standard, att polisen inte reagerar visar väl att snutarna själva tyckte att det skulle vara patetiskt att stanna och bötfällning cyklisten för det… Hur tror du de hade reagerat om det var en bil eller motorcykel? Jo, bötfällt. Har du inte hittat värre exempel… Men det är som sagt ett samspel, det är ingen rättighet cykla mot rött bara för man kan lika mycket som att bara för det är grönt innebär det inte att jag alltid cyklar direkt. Samspel i trafiken.
Hej,
Nu har jag inte läst alla kommentarer (i skrivande stund 126 stycken), men av de cirka 40 jag läst kan jag konstatera att INGEN nämnt att det faktiskt finns mer än bilar och cyklister som vistas vid trafikljusområden; nämligen fotgängare.
Visst… det är enkelt för en fotgängare att ”bara släppa förbi” en cyklist som cyklar mot rött, men när det inte längre är EN som gör det, utan som det kan vara på Götgatan i Stockholm vid övergångsstället vid Medis – en skock på runt 50 stycken – då blir det lite svårare.
Cykel mot bil gör ont på cyklisten, det kan jag förstå.Men förstå att det gör jävligt ont på fotgängaren att bli påcyklad i 20km/h också…
Jo, vi hade till och med en diskussion om det (möjligen var det i den andra tråden). Respekt för övergångsställen är förmodligen den viktigaste regeln för cyklister, tycker jag, eftersom det är en av rätt få situationer där cyklister faktiskt är farliga för andra än sig själv.
Det kommer ett inlägg om det längre fram i sommar. Med video.
Vi har också skrivit en del om samspelet fotgängare och cyklister här på bloggen.
Och hur många gånger har du blivit påcyklad av en cyklist och hur allvarligt skadad blev du? Vi har i regel ganska bra kontroll och cyklar inte lika snabbt som en bil!
Jag cyklar mot rött. Anledningen till detta är flera.
1. Det går fortare. Att någon annan, som stannar för rött, hinner ikapp mig längre fram är irrelevant. Om den personen cyklar så mycket snabbare än jag, så vågar jag påstå att min framfart är säkrare än dennes, trots att jag cyklar mot rött när det är fritt fram.
2. För att jag blir irriterad, för att inte säga förbannad, när jag måste vänta på 2 eller 3 rödlysen, bara för att passera en korsning. Det är så uppenbart att jag är satt på undantag, och att min framkomlighet är oviktig, eftersom trafikljusen enbart är avpassade för att underlätta för bilister, att jag har lite svårt att förmå mig att stå där och vänta på ingenting i 5 minuter, bara för att få fortsätta rakt fram i en korsning.
2. För att trafikljus inte gäller för cyklister. Det låter kanske konstigt och provokativt, men det är faktiskt så. Om jag skulle inbillat mig att jag kunde köra på, bara för att det var grönt, skulle jag varit död som en pannkaka 100 gånger om. Som stockholmscyklist lär man sig ganska snart att det är trafiken, inte kulörta lyktor, som avgör om man kan köra eller inte.
3. För att det ofta är säkrare än att vänta på grönt. Det kanske också låter konstigt, men betänk följande, mycket vanliga situation: Jag står och väntar vid ett rödlyse, och har ett antal stressade bilister bakom mig. Dessa ser en långsam cyklist framför sig som de absolut måste köra om så snart som möjligt. När det slår om till grönt sticker de iväg så fort det bara går, för att helst vara förbi mig innan de passerat korsningen, vilket innebär att de, för att komma på rätt sida om refugen på andra sidan korsningen, måste preja upp mig bland de parkerade bilarna. I det läget är det mycket säkrare att jag sticker lite innan de får grönt, så fort det är fritt från korsande trafik, än att jag vinglar runt med knapp styrfart när de kommer ångandes.
Står jag till höger om ett tungt fordon som ska svänga höger är det ABSOLUT nödvändigt att komma iväg före det i korsningen. Enda alternativet är att lyfta upp cykeln på trottoaren, annars kommer jag med stor sannolikhet hamna under höger bakhjul, eftersom jag antagligen inte syns i backspegeln. Det är dödsorsak nr. 1 för cyklister i Stockholm, att bli överkörd av tungt fordon vid högersväng. De (flera om året bara i sthlm) som dödats på det sättet hade klarat sig om de istället kört mot rött.
Det intressantaste i hela den här diskussionen är (jag är själv både bilist och cyklist) tycker jag, hur många bilister som verkar tycka att dom följer lagboken perfekt och därför har rätt att skrika, peka finger och tuta åt cyklister som inte gör det. Åker man bil ser man ju såklart att lagboken inte alls följs speciellt bra av vääldigt många, och diskuteras det tex. hastighet i olika forum på nätet så tycker många trafikanter att det är ett fruktansvärt ovett att ligga i 85 på 90-väg, för då hindrar man trafiken bakom. Men att blåsa på 10 km/h eller mer för fort, det är minsann Ok. Det var det där med att göra rent i eget hus..
Sen håller jag med om infrastrukturen, den behöver absolut en uppryckning i städerna.
Cyklister förändras alltmer från att ha varit en trafikantgrupp till att vara ren ohyra… Nån form av ”insektsspray” för att slippa den här formen av farliga insekter maybe?
Ja, hot om utrotning har ju länge varit en framgångsrik strategi.
Bilisterna har utveclats från att vara lika med noll i Stockholm (20,30,40,50-talet) till att ha blivit en elefenthjord som drar fram i stan på bekostnad av cyklisterna som var först!! De, bilarna, borde få lika lite utrymme som cyklisterna har idag och cyklisterna borde återta gatuutrymmet.
Ur blogginlägget:
”Jag har inga problem med att förklara varför ”cyklister far fram i vanvettig hastighet” eller varför kombinerade gång- och cykelvägar suger. Men att förklara varför folk på två hjul med berått mod cyklar rakt igenom rött ljus är riktigt jäkla svårt, för jag förstår inte varför man kör genom rött ljus.
För att komma fram fortare? Lägg av. I 99 fall av 100 cyklar jag alltid ikapp den som cyklat mot rött inom 200 meter. För mig kvarstår möjligheten att folk som kör mot rött antingen har”
Orkar du förklara för mig det här med vanvettig hastighet? Om du passerar en fotgängare, cyklist, bil, eller annat hinder i vanvettig hastighet utgör du en reell trafikfara och bryter mot trafikregeln att kunna stanna före varje förutsebart hinder. Jag ser fram emot denna förklaring.
En säker rödljuskörning bryter mot lagen, men utsätter ingen trafikant eller någon annan för fara. Dessutom vinner man tid. Oavsett om man, som du, cyklar i en svindlande hastighet eller om man cyklar mer makligt. Tidsvinsten blir precis lika stor oavsett hur fort du eller någon annan lyckas med konststycket att köra ikapp. Tidsvinst. Dessutom är det för en del människor påfrestande för psyket att stå vid en tom korsning och bara vänta, när det inte finns något skäl som är relaterat till den fysiska verkligheten.
Skall du berätta vad med detta du har så svårt att förstå? Och är inte just tidsvinst motivet för din svindlande hastighet? Vad är det annars? Adrenalinkicken av att ta risker i trafiken?
Mitt språk är som oftast lite spetsigt, precis som ditt blogginlägg, men frågorna är trots det genuina.
Att vi ”cyklister far fram i vanvettig hastighet” syftar till att hastighet är en relativ företeelse*. En bilist kan glida fram i stan i 30 kilometer i timmen och det uppfattas som att bilen kryper fram, medan en cyklist som försöker cykla i samma hastighet ”far fram i vanvettig hastighet”.
Infrastrukturen för cyklister är helt enkelt undermålig och inte avsedd för trafikslaget och de kombinerade gång/cykelbanorna är en usel lösning både för gångtrafikanter (som blir överraskade och rädda när en cyklist i stort sett ljudlöst kör förbi dem) och cyklister (som blir sura över att gångtrafikanterna alltför ofta traskar ut över linjen ut i cykelfältet). Den enda lösningen för detta är att göra som t. ex. i Holland; separera trafikslagen och göra separata, enkelriktade körbanor för alla trafikslag**.
Jag ställer mig frågande till den tidsvinsten du beskriver, eftersom jag i 9 fall av 10 hinner ikapp den rödljuskörande efter ett par hundra meter. Och jag är inte någon tävlingscyklist.
Att det skulle vara frustrerande att stå och vänta på ett rött ljus, för all del. Är man stressad så kanske det känns jobbigt, men i vanliga fall gör det väldigt liten skillnad på hela resan. Har jag flyt med rödljusen så cyklar jag till jobbet på 17 minuter, annars tar det kanske 20. Försumbart, anser jag, men efter alla kommentarer jag läst verkar många inte hålla med mig. Det får stå för dem; jag kommer att fortsätta att stanna för rött och
följa reglerna, eftersom jag fortfarande tror stenhårt på att hur man beter
sig själv i trafiken, så blir man bemött av andra trafikslag. Ett leende,
en tydlig gest eller att släppa över en gångtrafikant över ett obevakat
övergångsställe. Alla blir glada av sånt, så den linjen är min. Smile and
wave, istället för konflikt, osämja och irritation.
Är det svar på dina kommentarer?
* https://www.cyklistbloggen.se/2012/05/30-relativa-kilometer-i-timmen/
** https://www.cyklistbloggen.se/2012/03/cykelplanen-kolla-facit-i-holland/
Le och vinka är jättebra! Men att du måste göra det som ett sätt att sona andras brott är masochistiskt. Du behöver inte ta åt dig för att andra cyklar mot rött. Du är en jättebra cykelambassadör ändå!
Le och vinka, inte för att du är cyklist utan för att du är en sån fin människa! Tänk dig att du är kronprinsessan Victoria. Ta emot folkets hyllningar!
In absurdum? Tänk följande : du kommer hem vid 21-tiden efter 10 mil landsvägsträning, det är januari, 2-3 minus, du är helt slut och det ända som skiljer dig från en varm dusch är ett trilskande rödljus på en gata där det inte finns en bil så lång ögat når. Vad gör du? Väntar tills det slår om? Det händer inget eftersom rödljuset bara känner av bilar. Du måste alltså vänta tills det kommer en bil och ”hjälper” dig. Jag tror att t om du tar risken att bryta mot rödsljuslagen i ett sånt läge annars har du lämnat allt sunt fönurft bakom dig. Är detta ett extremfall? Kanske men detta har varit min verklighet under de 12-13 år jag tränat cykel (och cykelpendlat). Det kommer också vara en del av verkligheten när jag cyklar de 2.5 mil jag strax har framför mig. Sunt förnuft är min ledstjärna och det kommer man lång med!
Jag föreslår att du låter bli att skrämma gångtrafikanter och utsätta dem för fara även om jag absolut håller med dig om att miljön lämnar mycket att önska. Själv anpassar jag i stället farten till denna miljö, som man skall.
Om du hinner upp 15-kilometarna efter 200 meter, har du väntat maximalt 20 sekunder vid rödljuset. Tidsvinsten får du annars mycket lätt genom att addera all din rödljusväntan, samt räkna på accelerationstiden. Bry dig inte om hur långt andra har hunnit. Det har med skillnad i hastighet att göra.
”Ett leende,
en tydlig gest eller att släppa över en gångtrafikant över ett obevakat
övergångsställe. Alla blir glada av sånt, så den linjen är min. Smile and
wave, istället för konflikt, osämja och irritation.”
Jag kunde inte hålla med mer. Jag irriterar mig nästan aldrig på mina medtrafikanter när jag går, cyklar eller kör bil i storstaden. Jag hamnar heller aldrig i svåra situationer. Uppsikt och defensiv trafiktaktik i alla lägen gör att det flyter som en dans. Och jag kör definitivt mot rött i tomma korsningar. Cykel, inte bil. I bil har jag inte alls samma överblick och flexibilitet som på en cykel.Tack för att du tog dig tid i alla fall.
Rödsljus = start och stopp, start och stopp. Om man har klossar och cykelskor = klicka ur, klicka i, klicka ur, klicka i. Om man som jag har ca 10-12 rödljus enkel resa så är det naturligt att man verkligen överväger om man måste stanna innan man stannar. Jag undrar om du verkligen stannar vid alla rödljus även ute i förorterna?
Vissa poliser reagerar faktiskt mot cyklisters rödljuskörningar, t.ex. den kvinnliga PInsp som stoppade mig en vintermorgon när jag sladdade förbi korsningen vid Anglais med nedisade bromsar i snöyran…
Ett ordentligt aja-baja senare fick jag cykla vidare.
Håller annars med den sportige herren här nedanför om att jag ändå hinner före när jag väntat., men tycker samtidigt att något är fel när uppemot tjugo procent av pendlingstiden går åt till att vänta på grönt.
Ska man vara lite konstruktiv så tycker jag så här – med erfarenhet från Linköping.
Sänk hastigheten till 30 km/h i innerstaden. I praktiken går det ändå inte att köra 50, och i 30 km/h har både bilister och cyklister en chans att samspela eftersom man färdas med ganska små hastighetsskillnader.
Förbjud cyklister att köra om på höger sida när det inte finns cykelbana. Det är bland de otäckaste situationerna. Föraren sitter på vänstersidan och har dålig sikt på högersidan, speciellt lastbilar och skåpbilar.
Cyklister ska ALDRIG köra förbi en bil som blinkar, alltså på den sidan där blinkersen är påslagen. Bilister ska ALLTID BLINKA både för cyklister och andra medtrafikanters skull.
Jag blir vansinnig på bilister som inte blinkar.
Och cyklar ska ha lyse. Gärna de där flimmrande LED-lamporna, för de syns! Speciellt viktigt inne i stan där det är mycket ljus från andra källor, och speciellt kvällar när det är vått på marken. Cyklister och gångtrafikanter syns INTE trots allt ljus, de upplevs snarare som mörka fläckar – i bästa fall. Reflex är grymt underskattat.
Fråga : cyklar du själv regelbundet i stadstrafik?
Jadå. Cykel, moped(!) och bil. Och jag promenerar mycket också. Ur perspektivet gångtrafikant tycker jag många cyklister är riktigt värdelösa medtrafikanter.
Tycker man blir bra bemött som cyklist om man cyklar ”tydligt”, alltså ungefär på samma sätt som man kör bil eller moped. Nu har jag körkort sedan över 30 år, så jag vet hur en bilist tänker. Tycker det syns tydligt på cyklister vilka som har körkort och inte. En cyklist med körkort kan mycket väl ställa sig i gatan i en sväng-vänster-ficka bland bilarna, och vänta på grön pil. Som körkortsinnehavare vet jag exakt vart cyklisten tänker ta vägen i det läget. En trafikovan cyklist gör en flöj från högersidan på vägen, tvärs över två filer och inbillar sig att det är SÄKRARE ute på högerkanten…för att bli överkörd i två filer…
Det behövs en grundläggande trafikutbildning, typ förarbevis, för cyklister om de ska vistas ute i trafiken. Plus att polisen går MYCKET hårdare åt mörklagda stealth-cyklister, cyklister som kör 25 km/h på gågator mitt i vimlet, cyklar på trotoarer etc. etc.
Och om cykelfältet går till höger om bilen som blinkar?
I övrigt håller jag med. 30 km/h i innerstan, samspel is the shit och jag har mer och mer börjat fundera att ha lyse på även på sommaren. Stockholms lånecyklar har det och jäklar vad mycket bättre de syns
Det gör de inte här i stan. Endera har man delat trotoiren i en cykelbana och en gångbana, och då har du som bilist väjningsplikt OCH nån meter flackare vinkel, så cyklisten och fotgängaren syns. I nästan samtliga fall är cykelbanan dragen med en cykelöverfart. Har man plats gör man en ”knyck” åt höger på cykelbanan precis innan kosrsningen så att man får en ännu flackare siktvinkel för bilisten.
I Stockholm och Göteborg har man däremot på vissa ställen dragit cykelbanan ute i gatan, längst ut till höger, vilket är rena dödsfällan.
Nu skrev jag ”Förbjud cyklister att köra om på höger sida när det inte finns cykelbana” så resonemanget ovan är en annan sak. Principen är busenkel och gäller alla fordon: kör inte förbi ett fordon som signalerar att det ska svänga, orange blinkers betyder ”denna sida är låst av mig”. Gäller naturligtvis även cyklister som räcker ut armen. Sedan undrar jag hur många cyklister som ens fattar att bilister som kör mot gröna ”pilar” på bevakade korsningar, alltid räknar med att korsande cykelbana både till höger och vänster ÄR ”röda” och att det inte ska finnas någon där. Mötande trafik är också ALLTID spärrad när man har grön vänsterpil.
Att cykla mot rött i en sådan korsning, då tigger man på sina bara knän om att hamna på Fonus bårhus. Eller jo, alla cyklister med körkort vet om det, men de utan körkort fattar inte skillnaden på grönt ljus och grön pil.
Cykelbana och cykelfält är olika saker, det var därför jag frågade. I Stockholm är det oerhört vanligt med cykelfält, alltså som vilken fil som helst. De är juridiskt också precis som vilken fil som helst. Som bilist ska man då blinka, titta i backspegeln och sedan vrida huvudet och kolla i döda vinkeln. Det händer inte alltid.
Finns inga cykelfält här, kommer inte på nåt i alla fall. Känns mest som cykelfälten är en politisk eftergift för en grönare stad eller något, där man försökt trycka in fältet där man egentligen inte har plats. Det blir inte bra. Som bilist har jag faktiskt hellre cyklarna ute bland bilarna, där de syns ordentligt.
Cykelfälten är väl dels billigare, men statistiskt är de rätt säkra. Eftersom fältet går ute i vägbanan så syns cyklisterna bättre för bilisterna är cykelbanor som går separat och där cyklisterna bara dyker upp i korsningar.
Själv tycker jag bättre om fälten som de är nu, än cykelbanor av just det skälet. Men en cykelbana där cyklarna inte alltid har väjningsplikt i varenda korsning, utan behandlas som vilket fordon som helst, med högerregel osv, är förmodligen bättre. De finns i Nederländerna tex.
Upplevd trygghet är också lägre i fälten, dvs vill man öka antalet cyklister så är banor bättre eftersom folk känner sig tryggare.
Problemet, som bilist, är just att så cyklisten strax bakom och till höger om bilen. Det är ju av den anledningen filer där man får svänga höger aldrig har filer som går rakt fram till höger om sig. Man ska alltså aldrig saxa över en fil. I de fallen hde det varit bättre att göra en ”ficka” för bilar 20-30 meter innan korsningen, så man slipper ha en cykel till höger om sig när man ska svänga höger. Kollektivtrafikfälten funkar ju så – de ”tar slut” 30 meter innan korsningen så man inte ska få bilar att saxa över kollektivtrafikfilen.
Sen är Linköping svårt att jämföra med Stockholm. Stora delar av innerstan är stängd för privatbilism, så man cyklar ganska obehindrat här. De få gator som är öppna har ofta 30 km/h begränsning, och som sagt, de gator som har 50 km/h begränsning är oftast inte farbara i den hastigheten i alla fall. Största cykelproblemet här är alla cykelmarodörer som inte respekterar gårdsgaterestriktionerna (Ågatan i synnerhet) eller prompt ska ge sig upp på trotoarerna – trots att gatan är bilfri.
Man cyklar mot rött ljus därför att på cykeln finns det igen registreringsskylt. Du kan strunta i trafikreglerna utan att någon kan avslöja dig. Detta kan du inte göra i en bil.
Jag cyklar mot rött mot halva anledning två:
helt enkelt inte förstår att de irriterar fotgängare och bilister (och riskerar 1 800 spänn i böter)
Jag har fått böter vid ett tillfälle. 1500 blev det till Mamma Staten. Jag hade cyklat förbi Slottsbacken, det var inga bilar i närheten. En senare gång kom jag undan med en varning. Polisen sa: ”Vad är det för skillnad mellan att köra och cykla mot rött? 1500 kr i böter!” Jag blev chockad.
VARFÖR LIKSTÄLLA DE TVÅ BROTTEN???
Hur många cyklister dödar andra människor om året? NOLL! Hur många bilister dödar andra människor om året? Mellan tio och hundra, beroende på hur man räknar.
Är inte dessa siffror talande? Det finns ingen likhet mellan hundra dödsfall och noll dödsfall. Det finns ingen likhet mellan hundra dödsfall och hundratusen irriterade människor. Straffsatsen är helt vansinnig. Att straffet bara är dubbelt så högt för en bilist. Det borde var hundra gånger högre (eller oändligt om straffet för cyklister tas bort).
Jag har två vänner som blivit påCYKLADE med livslånga skador som följd. Den ena har ett överarmsben i titan. Den cyklist som i sin oändliga idioti tror att den inte kan skada gångtrafikanter har bara sig själv och sitt överblåsta ego i skallen.
Absolut. 80 kg människa i 20km/h kanske inte dödar någon, men kan skada rejält.
Ja, bevisligen. Cyklisten som orsakade titanbenet i överarmen blev dömd för vårdslöshet i trafik, samt att betala skadestånd till offret.
Den cyklist som inte tror att den kan skada en gångtrafiken har INGENTING på en cykel att göra. Som gångtrafikant blir jag blint rasande på cyklister som är uppe på trotoarerna. Har flera gånger varit nära att sätta paraplyet i framhjulet på dem, eller kasta portföljen i ansiktet!!
Då lär du bli åtalad för misshandel! Det är väl klart att man tror att man kan skada någon genom att man cyklar men vad ska man göra? Gående är ett stort problem eftersom dom inte har koll bakåt, dom pratar i telefon, lyssnar på musik, går mitt i cykelbanan, går flera i bredd, you name it. Jag brukar ta fram min värsta sergeantröst när närmar mig den typen och då brukar dom hoppa till med ett oj, om de inte blir förbannade och skriker tillbaka. Sen är, som det framgår av andra trådar här, en definitionsfråga om vad trottoar är. Som cykelpendlare anser jag att gående och cyklister ska separeras men det är nog omöjligt på kort sikt i alla fall. Tills dess så anser jag att ni gående är minst ett lika stort problem som cyklister där vi tvingas dela utrymme!
”Det är väl klart att man tror att man kan skada någon genom att man cyklar men vad ska man göra?”
Svaret är självklart: LÅTA BLI ATT CYKLA!
Är inte trotoaren markerad markerad med cykelbana, så är det förbjudet att cykla där överhuvudtaget. Vad cyklisten ”anser” skiter jag i. Cykla i gatan eller led cykeln. Klarar man inte det ska man sälja sin cykel, man är inte mogen att framföra ett sådant fordon!
Oj, vilket tonläge! Varför så arg? Jag tror du missförstod vad jag menade?! Jag försvarar inte cykling på trottoar utom i undantagsfall (och de finns i Stockholm). I Stockholm är det annars inget stort problem med cykling på trottoar, i alla fall inte den väg jag cyklar. Det är delade cykelbanor (med fotgängare) till 90% och resten gata som gäller, i alla fall om man cykelpendlar som jag gör (2,5 mil enkel resa). Det stora problemet för mig (kanske inte för dig i Linköping?) är just detta att gående inte respekterar cykelfältet enligt vad jag beskrev i tidigare inlägg.
Det måste ändå vara ett undantag eller plocka fram trovärdig statistik först! Sanningen är naturligtvis att 1500 kg plåt är oändligt farligare för en fotgängare eller cyklist än en cyklist är för andra!
Cyklister är genuina idoler, finns det mer rättfärdiga varelser än dem? Jag är så avundsjuk och vill så gärna vara som dem men är förvisad att sitta i en bil och vara hatad.
Jag har en cykel men det är ju som bekant inte grejorna det beror på, hur ska jag göra för att bli som de i filmen?
De där på videon var bara ren nonchalans över trafikreglerna och just det tycker jag över värst. Det finns hur många varianter som helst där man bara skiter i trafikreglerna. Själv cyklar jag mycket och året om, men försöker alltid att följa så reglerna så gott det går. Det är minst lika mycket nonchalans över andras liv att strunta i reglerna. Det enda jag skulle vilja se ett förslag där man skulle kunna få bryta mot rödljusregeln är vid högersväng av rent säkerhetsskäl, då bilisterna kan klämma en i svängen. Värsta syndarna överhuvudtaget vad gäller cyklister är de där som bara trampar under sommaren och ofta har en ren överskattning hur de egentligen cyklar, speciellt när det gott ett år sedan sist.
Glöm inte kamikaze-cyklisterna som vinglar mitt i rusningstrafiken med en mobiltelefon mot ena örat, gärna vinglande mellan cykelbana, trottoar och på fel sida av refuger, alltför oftast mot rött och enkelriktat. Hur jävla mycket hål i huvudet kan man ha innan man klassas som kliniskt hjärndöd?
Obegripligt.
I övrigt en observation jag har, det är väldigt många utan cykelhjälm som stannar vid rödljus och i övrigt följer trafikregler jämfört med de med hjälm, jag tolkar det som att alltför många tror att hjälmen gör dem osårbara och åtalsimmuna.
Ja, mobiltelefon hjälper inte särskilt mycket oavsett trafikslag. Intressant angående din hjälm-iakttagelse. Jag tycker nog det är rätt hugget som stucket med de som stannar respektive kör mot rött, hjälm eller inte. På mina filmer är det rätt många med barnstol som kör mot rött. Kanske för att jag mest cyklar på Söder? 😉
Jag fotade en mobiltelefonpratande cyklist precis efter vi gjorde ”Goda råd till sommarcyklisterna”. Då tänkte jag att det var ett udda undantag. Men det är jättevanligt att cyklister pratar i mobiltelefon. Helmärkligt.
Känns lite som man missat en trafikant i denna diskussion (om jag missat någon kommentar som tagit upp detta ber jag om ursäkt, var några att läsa igenom 😉
Det har ju hänt att jag, när jag ska gå över ett gångställe när det lyser grönt och ”swosch” kommer det en cyklist och stryker längs kroppen, eller dunkar till ryggsäcken jag har på mig. Ska jag som gångare behöva stå ut med det bara för att vissa cyklister tycker det är jobbigt att stanna för rött? (de gånger detta har hänt har det uteslutande handlat om Götgatan)
Nu kan jag ju tillägga att jag i flera år cykelpendlat till jobbet mer eller mindre regelbundet. Har haft olika avstånd, allt från runt 1 mil enkel resa, till ca 2,5 som jag har idag. Kan bli sjukt irriterad på rödljus, men visst stannar jag….
Jag håller fullt med tidigare talare om att det behöver mer än lite linjer på gatorna för att anpassa och göra städer mer cykelvänliga. Varför inte bygga ett tunnelsystem för cyklister runt/under hela Stockholm?
Jag har tagit upp det i några kommentarer. Jag sitter faktiskt och sätter ihop ett klipp om just övergångsställen.
Det ser jag fram emot! 🙂
Stannar du alltid till 100% vid rött? Även när det är tomt på bilar? Handen på hjärtat ….
Mr. Jeroen istället för att tro dig veta en massa som inte stämmer kanske du skulle börja med att fråga folk varför det cyklar mot rött? Ditt inlägg visar bara på det fördommar som finns mot Stockholms cyklister d.v.s. att de är korkade förbrytare. Istället för att fråga dig vilken pyskologisk åkomma dessa cyklister lider av (vilket snarare visar på din egna ganska så begränsade tankeförmåga), kanske du skulle ställa dig lite frågor kring hur vida omgivningen i den här stan är anpassad för cyklister eller inte? Jag tror ingen nykter människa, som tillåter sig att reflektera över detta problem, tror att 20 % av Sveriges cyklande befolkning är antingen korkade, egocentriska eller vanvettigt färgblinda för den delen. Din argumentation är ungefär lika riktig som att beskylla höga arbetslöshetsiffror i förorterna på att dessa bebos av korkade och egocentriska människor. Skärpning!
Mr. Jeroen istället för att tro dig veta en massa som inte stämmer kanske du skulle börja med att fråga folk varför det cyklar mot rött? Ditt inlägg visar bara på det fördommar som finns mot Stockholms cyklister d.v.s. att de är korkade förbrytare. Istället för att fråga dig vilken pyskologisk åkomma dessa cyklister lider av (vilket snarare visar på din egna ganska så begränsade tankeförmåga), kanske du skulle ställa dig lite frågor kring hur vida omgivningen i den här stan är anpassad för cyklister eller inte? Jag tror ingen nykter människa, som tillåter sig att reflektera över detta problem, tror att 20 % av Sveriges cyklande befolkning är antingen korkade, egocentriska eller vanvettigt färgblinda för den delen. Din argumentation är ungefär lika riktig som att beskylla höga arbetslöshetsiffror i förorterna på korkade och egocentriska männsikor av annan etnistet än du själv. Skärpning!!
Oh, det var en salva det.
Mina exempel med färgblindhet etc var mest för att provocera. Och det verkar ju ha lyckats. Jag blev lite sur på alla som nonchalant svepte förbi mig vid rödljusen och skrev posten. FIlmerna hade jag ju sen förut. Apropå cykelinfrastrukturen får du gärna kika runt här på bloggen, vi har skrivit rätt mycket om det och det är vår grundläggande uppfattning: det måste till ny infrastruktur för cyklisterna. Dock tror jag inte att man vinner något på att cykla mot rött, civil olydnad eller inte. Vad du tycker om min argumentation tänkte jag lämna därhän.
Jag kan bara tycka en sak och det är att du har fel i sak! Rödljuskörning för cyklister borde avkriminaliseras precis på samma sätt som man gjort för gångtrafikanter. Innan detta sker anser jag att vi cyklister har den moraliska rätten att ta oss vissa friheter under moget övervägande och kontrollerade former därför att vi utför en samhällstjänst genom att cykla i stället för att ta bil eller åka kommunalt.
Att gå mot rött är inte avkriminaliserat. Det finns dock inget straff att utmäta för just förseelsen rödljusgång. Däremot kan man dömas för vårdslöshet i trafik till böter. Skillnaden för fotgängaren är mest teoretisk.
(Se tex här: http://www.ntf.se/konsument/fraga4408.asp?katid=36)
I övrigt håller jag med Jeroen. Ger man sig själv rätten att ta friheter, så måste man också ge samma rätt till andra. Jag tror tex bilister vill argumentera för att det ibland är okej att parkera i cykelfältet. Cyklisterna kan ju helt enkelt köra runt.
Däremot tycker jag att trafikingenjörerna måste börja anpassa trafiken för cyklister. Det gäller i synnerhet rödljusen som för det mesta är utformade specifikt för bilister. Vilket innebär att de är ett hejdundrade overkill för cyklister. Det vet kommunen, och har därför här och där tagit bort rödljus helt, här och där också lett upp cykelfältet utanför rödljusen. Det står lite om det i PDF’en som jag länkade till i inlägget ”Därför kör cyklister mot rött”.
Jag tycker det där är hårklyveri. Finns det något rättsfall där en gångtrafikant som gått mot rött dömts för vårdslöshet i trafik? Tycker annars att det är märkligt att man har lagar som inte ger något straff? Det är samma som hjälmlagen för kidsen under 15 meningslöst om man inte kan få böter.
Så här är det : De flesta går ju mot rött om det inte kommer några bilar? Varför? Sunt förnuft! Tycker detsamma borde gälla cyklister. Inga bilar? Ok, rulla över kontrollerat även om det är rött. Enkelt eller hur?
Inte jätte, tycker jag. Då bör man ge bilister samma rätt.
Nu talar du emot dig själv! En gångtrafikant resp cyklist skadar i värsta fall bara sig själv, det har du ju skrivit på andra ställen här. En bil, mc, lastbil dödar! Det är den stora skillnaden! Som cyklist är jag dessutom lite mer rädd om mitt liv och har därför per automatik bättre koll på läget än en bilist som i regel bara är rädd om lacken. Man kan ju fråga sig varför man tog bort bötesstraff för gående mot rött? Det måste ju ha funnits något skäl till det? Samma skäl borde gälla för cyklister i så fall. Ett första steg är ju faktiskt på förslag och det gäller rödljuskörning i högersväng vid korsningar och det tycker jag är utmärkt!
Nej, jag har skrivit att rödljuskörande cyklister oftast huvudsakligen är en risk för sig själv, vilket gör rödljuskörande cyklister till ett förhållandevis litet trafikproblem. Fortkörande bilister är oerhört mycket farligare och jag skulle vilja argumentera att det samma gäller för bilister som parkerar i cykelfält, även om jag inte tror polisen nödvändigtvis håller med mig.
Men jag har också skrivit på flera ställen att om det är något som en cyklist ska respektera så är det övergångsställen – och de ligger inte sällan placerade vid rödljus.
Även en 80 kilos cyklist i 30 km/h skadar. Jag tror säkert att en fotgängare hellre blir överkörd av en cyklist än en bil, men det betyder inte att h*n skulle tycka att det var okej att cyklisten tog sig rätten att köra mot rött när det var h*n själv som hamnade under framdäcket.
Och om du ger dig själv rätten att göra egna bedömningar vilka lagar man ska följa och vilka lagar det är okej att bryta mot så måste du ge andra trafikanter den rätten också. Det är ett sluttande plan helt enkelt och därför inte helt oproblematiskt.
Men som du såg i våra råd till Sommarcyklister så gav vi praktiska råd även till dem som väljer att köra mot rött:https://www.cyklistbloggen.se/2012/05/valkomna-sommarcyklister/
Samtidigt som vi tyckte att övergångsställen var så viktiga att vi gav dem en egen punkt (sista punkten).
Ok, vi pratar om olika typer av rödljuskörningar! Jag kör aldrig mot rött när det är ett övergångsställe där det står folk och väntar på att få gå över. Jag menar rödljus där jag eller biltrafiken har företräde beroende på rött eller grönt. Vad jag menar är att när det inte finns en bil i sikte, typ när jag kommer hem kl 21 efter en träning, då kör jag mot rött. Punkt. Likadant när jag cyklar till jobbet på morgon, då passerar jag minst 7 rödljus på vägen in till stan där det inte finns en människa eller bil i sikte, då tar jag mig också den rätten.
Inget svar på denna delikata frågeställning? Gav ni upp så lätt? Gösta? Någon?
30 km/h är ungefär 9 m/s, det är den hastighet man kommer upp i efter att ha fallit fritt från 4 meters höjd. Den som inbillar sig att man är ”ofarlig för gångtrafikanter” kan ju förslagsvis ställa sig i fönstret på övervåningen i en villa och slänga sig ner på någon som ligger och solar på gräsmattan.
För några år sedan blev en kvinna påcyklad på just Ågatan i Linköping, när hon klivit ut ur en butik. Eftersom jag arbetade i huset mittemot var jag på plats och var en av de som ringde ambulansen. Både kvinnliga cyklisten och den påcyklade var medvetslösa 10 minuter senare när ambulanserna kom, och sjukvårdarna använde sådana där rygg- och nackfixeringspulkor när de flyttade gångtrafikanten.
Varför ska människor som Håkan få äga en cykel?
Motfråga : vad skulle kunna hindra mig? Jag tar mig rätten att cykla mot rött där det så uppenbart är fel i systemet, t ex ute i förorterna där rödljusen är helt osynkade eller där man får stå och vänta på att det ska slå om trots att det inte är en bil i sikte. En fråga till dig som moralens väktare när det gäller cyklisters rödljuskörning : handen på hjärtat : har du aldrig (och jag menar aldrig!) kört fortare än gällande hastighet med bil?
Ja det var en salva och ibland behövs sådana. Tyvärr är ju problemet att denna typ av inlägg, och som dessutom publicerats i Svenskan, snarare föder cykelhatet genom att cyklisterna idiotförklaras (”aha klart dom kör mot rött de är ju idioter”…. ja du hajar) . Missförstå mig inte, jag tycker det är mycket riktigt att problemet med rödljuskörningar uppmärsammas – de har du gjort bra i likhet med mycket annat på din blogg. Men du skulle kunna använda din opinionskraft på ett smartare sätt. T.ex. genom att jobba mer lösningsorienterat genom att analyser rotorsaken på problemet. Har vi frågat cyklisterna varför det kör mot rött? Och vad anser de som kör mot rött behöver hända för att de ska sluta köra mot rött? Är säker på att du kommer få en rad intressant synpunkter och spännande idéer som på ett proaktivt sätt kan minska farorna i trafiken på många sätt. Att vi kallar dem idioter eller svär åt dem, tror jag vi alla förstår inte kommer att förmå lösa problemet – nä vi behöver helt enkelt vara lite smartare än så.
Du har naturligtvis rätt i att vi ska vara proaktiva.
Att samarbetet med SvD började med den här artikeln och filmen är på ett sätt en smula missvisande för hur vi brukar skriva här på bloggen, vilket du förhoppningsvis sett om du klickat runt lite bland våra inlägg. Jag förstår dock SvD, det är verkligen ett ämne som engagerar något oerhört (över 100 kommentarer på den posten är rekord för vår lilla sajt). Frågeställningen om varför cyklister kör mot rött har delvis fått sin förklaring i kommentarerna och kan vara värt en uppföljningspost. Ett utbrett missnöje (som vi delar) med cykelinfrastrukturen här i Stockholm verkar ligga i botten hos alla som kommenterar. Däremot är meningarna om sättet man ska komma till rätta med detta rätt splittrade. Ena falangen förespråkar civil olydnad för att få politikerna att förstå, den andra manar till besinning, att följa reglerna och istället visa oss cyklister som ett föredöme i trafiken. Jag finns hos föredömesivrarna, som du kanske förstått 🙂
Vi följer fallet, var så säker!
grundproblemet ar att trafikplaneringen ar gjord for motorburen trafik. halften av dessa rodljus och stoppskyltar skulle inte vara nodvandiga om det inte var for motorfordonen. cyklar ar langsammare, lattare och som cyklist har man dessutom overlagsen uppsikt.
naturligtvis kan man inte forbjuda motortrafik och totalt gora om infrastrukturen bara for att underlatta for cyklister och fotgangare, men en viss flexibilitet gentemot cyklister och trafiklagar borde vara mojligt utan att vissa bilister ska behova kanna ”hat”. med detta menar jag inte de alltfor manga cyklister som beter sig trafikfarligt, men for mig kanns det faktiskt absurt att stanna vid en helt ode overgangsstalle nar jag kommer cyklandes i 10 km/h. nar jag tar bilen ar det daremot en sjalvklarhet.
[edit] christian: du har naturligtvis ratt, och jag ska erkanna att det ar frestande ibland. jag antar att det for mig ar en principfraga, baserad pa vetskapen att *om* jag trots allt rakade kora pa en oskyddad trafikant med min pickup sa skulle skadorna kunna bli i princip hur allvarliga som helst. [/edit]
Men varför är det en självklarhet med bilen? Om det i övrigt är tomt?
Man ser och hör sämre i en bil, så det är lättare att missa något. Och bilister är trots allt farligare än cyklister och fotgängare.
Jo, absolut. Det är därför rödljus ofta känns som ett rejält overkill för cyklister
Håller med dig. Man ska aldrig glömma att rödljuskörande cyklister i huvudsak är farliga för sig själva. Och att rödljusen oerhört sällan är anpassade ens lite för cyklister
Håller helt med. Dessutom möts jag ofta av aggressioner pga att inte gångtrafiken får grönt ljus samtidigt som jag vilket gör att de svängande bilisterna gärna försöker preja ner en eftersom den röda gubben men inte cykelsignalen är synlig för bilisterna (vanligt åtminstone i Göteborg).
Vid grönt ljus kommer dessutom korsande biltrafik bakifrån (samt mötande svängande) vilket ofta är svårare att ha uppsikt över än vid rött ljus när bilarna kommer först från vänster och sen höger.Dessutom ”slussas” man ofta genom korsningarna och till skillnad från bilisterna skall man ofta stanna två, tre eller fler gånger på olika ställen i korsningen innan man kommer vidare.
I många korsningar måste man cykla fram och trycka på en knapp och stå över till nästa runda innan man får passera, eller om det inte finns någon knapp får man ofta stå och vänta tills det kommer bilar eftersom inte alla slingor reagerar på cyklar.
Vore intressant att se statistik över när olyckorna sker. Ser många som cyklar mot rött, men i de flesta fall jag ser någon vara på väg att råka illa ut har cyklisten haft grönt.
Trots ovanstående cyklar jag aldrig mot rött. Dock känner jag i vissa korsningar att det tom kan vara till nackdel för min säkerhet att vänta på grönt innan jag kör.
Stockholm är numera mer eller mindre laglöst land vad det gäller cyklister som kör mot rött och andra trafikförseelser. Som gående har jag flera gånger fått kasta mig undan när rodljuskörande cyklister kommer i full fart. Jag vet inte vad ni som förespråkar rödljuskörning tycks tro, men det är inte på något sätt ofarligt att bli träffad av ett ekipage på 60-100kg i 30km/h. Rent ut sagt jävligt obehagligt.
De gånger jag har kört bil genom stan har man fått ”rädda livet” på ett par cyklister som förutsätter att man ska hinna stanna och/eller väja när de kör mot rött, kastar sig ut i trafiken, kör mot enkelriktat, byter fil utan att se sig för, mm. Ni säger att det är era egna liv ni leker med men tänk på dem som får leva med ångesten över att ha (nästan) skadat eller dödat en annan människa.
Och allt för att spara ett par futtiga sekunder och några extra tramptag. Oerhört egoistiskt beteende som bara skadar ryktet på flertalet skötsamma cyklister.
Ja, en del beter sig som idioter och cyklar mot rött i situationer när det är farligt och när man utsätter både sig själv och andra för risker. Men de allra flesta av oss är bara totalt övertrötta på att vänta på meningslösa rödljus, eller på rödljus i röda vågen utan korsande trafik (är det korsande trafik stannar i alla fall jag vid rött).
Idioter finns dock inom alla trafikslag, och ju sämre systemen är anpassade till trafiken, desto fler gör fel. Så är det bara. Så steg ett till fler laglydiga cyklister är att underrlätta för cyklisterna att göra rätt. Det kommer att kosta pengar, men om man jämför med hur mycket pengar som har satsats och satsas på att göra stan lätt att komma fram i för de som sitter i bilar så handlar det nästan om kattpiss i rymden. Och alla skulle gynnas av det, även inbitna fotgängare och bilister.
I så fall gäller laglösheten även bilister, yrkesfordon, mc och EU-moppar. Förövrigt börjar jag nästan tröttna på att argumentera mot alla inlägg som ständigt beskriver cyklisten som den stora boven. Läs mina övriga inlägg så förstår ni argumenten.
Det är så enkelt. Man cyklar mot rött för att man är så fruktansvärt trött på att stå och vänta vid rödljus som ofta bara finns där för att de behövs för att inte bilar ska krocka med varandra, cyklisternas stråk är ofta helt utanför de vägar där trafiken möts, trött på att vänta på rödljus som inte är anpassade till cyklisters trafikrytm och trött på att vänta vid rödljus för cykelöverfart där det aldrig slår om till grönt fastän det är helt tomt på biltrafik. Till exempel utanför Stadshuset (där det tidigare fungerade bra – till min stora glädje och jag väntade alltid snällt på grönt ljus då – men nu är det samma misär som i resten av stan där).
Jag säger som någon som kommenterat tidigare: den dag trafiksystemen är anpassade ÄVEN till cyklister kommer jag alltid att stanna för rött. Nu gör jag det bara oftast, inte alltid.
Helt riktigt. Jag stannar själv nästan alltid för rödljus i korsningar, det är för farligt att inte göra det anser jag. Men rödljus som bara är till för att gående ska kunna passera osv brukar jag ignorera, särskilt om jag är trött eller har bråttom. Det är helt enkelt för jäkla dåligt att Stockholm 2012 inte har en infrastruktur anpassad för något annat än gående och bilister.
Håller helt med. Och när grön våg infördes på Götgatan så sjönk rödljuskörandet bland cyklisterna markant.
En bra artikel som förvånansvärt nog kommer från en av våra politiker: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/sluta-att-se-cyklisterna-som-trafikens-svarta-far
Jag är en glad Stockholmscyklist som både cyklar och åker bil i innerstan. Det jag tänkte berätta om var när en dam i 35 årsåldern kom cyklande på trottoaren längs Flemminggatan in mot city, hon sneddar ut vänster från trottoaren över övergångsstället vid Kungsbroplan och räknar med att bilisterna stannar, vilket vi gjorde. Jag lägger märke till henne och tycker hennes beteende inte är något vidare och fortsätter att köra in mot stan. Jag ser att hon åker mot cykeltrafiken på den norra delen av Kungsbron samtidigt som jag åker på den södra delen. Framme vid övergångsstället Kungsgatan Terminalslingan ser jag att hon är på väg att cykla över det övergångsstället också, över till den södra delen av Kungsgatan. Jag kör mot övergångsstället i normal hastighet tvärnitar och tutar samtidigt som hon är mitt på övergångsstället. Hon blir mycket upprörd över mitt beteende och skriker viftar med armarna. Jag fortsätter ned till korsningen Vasagatan där det är rött. Hon cyklar då i kapp mig och bankar på rutan, jag vevar ned rutan för att höra vad hon har att säga. Det var ganska kul att höra att jag var en idiot i trafiken som var vårdslös osv osv, men hon kunde inte svara på varför hon cyklade på övergångsstället utan stack skrikandes att hon var en tvåbarnsmor.
Jag gillar att det är cyklister i stan och jag cyklar själv mycket. Men jag och andra behöver bli bättre på att ge tecken. Har även cyklat en del i Köpenhamn och där fått skäll av andra cyklister för att jag inte gett tecken att jag skulle stanna. Det är en helt annat syn där på cyklister, de ser sig själva som fordon i trafiken, inte som cyklar mot trafiken.
Hu, ett verkligt skräckexempel som fullständigt förstör ryktet för hela varumärket cyklist! Jag blir mer och mer övertygad om vikten av att hänsynsfulla cyklister är det på ett sätt så att andra lägger märke till det. Vi måste ge en blick och en nick eller varsågodgest när vi stannar för gående på övergångsstället, eller när vi släpper förbi en bil som då kan kila in i en lucka som vi redan sett. Den cyklist som aldrig bjussat en bil företräde men själv begär fördelar har lite att fundera över. Vi får inte låta det intryck som omgivningen får av tvåbarnsmamman stå oemotsagt!
Jag har fått många utskällningar av vänner som tycker jag är en tönt som inte bränner förbi rödljusen. Vuxna, välanpassade och annars smarta människor, men de blir fortfarande hysteriskt frustrerade av att vi som grupp kanske kommer fram något långsammare än om alla skulle cykla mot rött. Har blivit bättre, men jag förstår verkligen inte inställningen.
Dom kanske bara har sämre kondition än dig själv? 🙂 Som sagts flera ggr tidigare, många undviker att stanna pga att det är fysiskt jobbigt.
Verkar som man glömt den förmodligen största anledningen till varför cyklister cyklar mott rött, nämligen att det helt enkelt är fysiskt jobbigt att
stanna och stoppa konstant. Stockholms stad är inte byggd för cyklister,
trafikljusen tar ingen hänsyn till dem och cykelbanorna(om dom
överhuvudtaget finns) är oftast dragna innanför ljusen, dvs cyklisten
måste stanna även om det inte är någon korsning och ljuset bara är för
att gående ska kunna passera. I städer som faktiskt satsar på cyklister
har man dragit cykelbanorna utanför rödljusen, så att cyklister slipper
att konstant stanna och starta. Ytterligare ett problem är att trafikljusen ofta överhuvudtaget inte reagerar på cyklister, dvs kommer det ingen bil så blir det aldrig grönt. Vad skall man då göra? Vänta i en evighet?
Det är fantastiskt att fler, trots all skit man får som cyklist,
faktiskt börjar cykla ändå. Om nu bara Stockholms politiker och
myndigheter också kunde börja jobba med lösningar på problemen i
infrastrukturen, och inte bara klaga och bötfälla cyklister, så kanske
vi kommer framåt. Stockholm behöver cykelhighways och trafikseparerade
gator. Stockholm behöver separata trafikljus för cyklister. Stockholm
behöver en ordentligt cykelplan där ingen cykelväg bara försvinner ut i
tomma intet mitt inne i stan. Stockholm behöver poliser som cyklar
själva, så att de ser de problem som finns(istället för att sitta i sina
bilar och gnälla och bötfälla cyklister). Skulle förövrigt de där 27
miljarderna som de överväger lägga på ”förbifart sthlm” läggas på
infrastruktur för cyklism istället så skulle vi få en stad i absolut
världsklass, fri från trängsel, med mer hälsosamma människor, mindre
buller, trevligare allmänna ytor osv. Stockholm behöver helt enkelt
SATSA PÅ CYKLISM!
kan det vara så att man borde få cykla mot rött? tönt. du är ingen riktig cyklist.
Jag står vid övergångsstället vid Ströms i Göteborg och skall precis gå över
när jag hör en surrande ringklocka skrälla till. I full fart kommer det en damcykel med en skräckslagen unge bakpå som utan minsta tvekan drar på allt vad tyget håller.Själv faller jag baklänges men lyckas hålla en någorlunda balans utan att ramla i gatan. Kort därpå passerar jag Friskis & Svettis och där står ekipaget med mamma och barn och nu också en konverserande herre i mörkbått. Jag tackar mamman för att hon inte körde över mig på övergångsstället och fick då till svar – ”Men vadå jag ringde ju med klockan”…???
Att uppröras över rödljuskörningar som exemplifieras i filmen är ju bara för patetiskt.
”Jag bor på södermalm, äter rättvisemärkt ekologisk krasse, röstar på MP och cyklar till jobbet. Klart jag får bryta mot lagen då!”
Jag är yrkesförare, äter falukorv, slår min fru när jag är på fyllan och röstar på SD. Klart att jag får göra mig ”lustig” över cyklister då!
Oj, känsligt ämne tydligen. Sorry, det var inte meningen att du skulle känna dig träffad.
Svårt att känna sig träffad av ”Eddie Meduza-sanningar”. Det värsta är att du tror att det är relevant i sammanhanget eller ens just roligt. En viktig sanning i sammanhanget är dock att du faktiskt bara är avundsjuk.
För ungefär två år sedan vid Odenplan stod jag helt ensam vid ett rödljus helt utan annan trafik runt omkring annat än en cykel bakom mig. Jag väntade ett tag innan jag rullade över gatan (för rött) och trampade fram till nästa rödljus där jag fick stanna igen. Då kommer cyklisten bakom mig ikapp: en äldre sportig herre på 60-70 år på en racer med matchande cykelkläder, lite som en äldre Sean Connery. Han sa till mig (ungefär):
”Vi cyklister ska stanna för rött, vi ska visa att vi är mycket bättre än bilarna. Barn ska gilla cyklar och cyklister, vi måste visa hur man ska bete sig i trafiken. Jag tycker du ska stanna för rött, och du ser: du kom inte fram fortare än mig.”
Det lät så sjukt klokt när han sa det, och även om jag brukade stanna för rött gör jag det ännu mer nu bara av den enkla anledningen att det han sa var helt rätt och jag saknar argument emot det.
Det är enklast att börja med sig själv så att stanna för rött på cykeln och lägga ifrån sig mobilen när man kör bil är självklart.
Det funkar aldrig att ”föregå med gott exempel” i trafiken. Det enda som
fungerar är att separera trafikslagen så gott det går. Det är bara att
titta på städer där cyklismen funkar bra och där människorna är positiva
till cyklism. Vad har det då gjort? Jo de har satsat på infrastrukturen
och byggt cykelbanor som är helt separerade från såväl bilister som
gående. De har byggt trafikljus som är uttänkta efter cyklisterna behov.
De har helt enkelt sett till att det går att cykla från punkt A till B
utan att vare sig gående eller bilister kommer ivägen för cyklister,
eller tvärtom.
Vi är lika övertygade som du att man måste separera trafikslagen, mycket som man gjort i Holland. Dock tror jag stenhårt på att föregå med gott exempel.
Jo, det fungerar visst att föregå med gott exempel. Hela kommentarsfloden de senaste dagarna visar detta. Fast kanske inte som man först tänker, utan precis som Jeroen skrivit; om du cyklar mot rött, föder det ett cyklisthat. Om jag någon gång har en åsikt om en bilist som parkerat i cykelfältet, kört mot rött eller enkelriktat eller bara allmänt ouppmärksamt – vad får jag tillbaka då? Jo, ni cyklister kör som galningar. Tydligen alla, vilket gör att det är helt omöjligt att få bilister att förstå cyklistperspektivet.
Därför är det en mycket god idé att följa framför allt rödljusen. I stadsmiljö vinner du inte mycket tid. En normal dag förlorar jag ca 1,5 minuter från Kungsträdgården till Hornstull på att stanna vid rödljus. Det är försumbart och bidrar till en säkrare färd för mig och andra.
Ingen skulle vara gladare än jag med bättre rödljus för cyklister, men anarki är inget alternativ, snarare kontraproduktivt. De flesta stopp är kortare än 30 sekunder. Enkla åtgärder för cyklister och rödljus:
1) Vid trafiksignal där cykelbox finns; låt cyklisterna få separat ljussignal med 5-10 sekunders försprång vid grönt.
2) Ljussignaler som den vid Slussen där den unga kvinna förolyckades för ett år sedan; Cykelbanan kan med fördel gå utanför signalen.
3) Inför parkeringsförbud utan undantag på genomfartsgator såsom Hornsgatan, Götgatan, Skeppsbron(!), Sveavägen m fl. Utrymmet för trafik i rörelse skulle öka dramatiskt. Cykelbanan/fältet skulle kunna breddas utan att biltrafiken skulle påverkas. Med ett fåtal stoppfickor skulle lastning och av- och påstigning fortfarande vara möjligt. Genomfartsvägarna ska inte vara förvaringsplats för plåt.
Tänk efter lite. När du föregår med gott exempel uppmärksammas du ju inte. Det är de som inte följer reglerna som uppmärksammas. Du må göra dessa en färre, men det kommer alltid finnas folk som bryter mot reglera. Att cyklister har fått ett så dåligt rykte i Stockholm beror som sagt till största delen på infrastrukturen, inte på cyklisterna i sig. Folk vill vara laglydiga, men bara till en viss gräns.
Som tidigare påpekats, hade bilister tvingats veva igång sin bil vid varje stopp hade dom också kört mot rött.
Eller kliva ur, gå fram två meter och trycka in knappen och därefter gå tillbaks och sätta sig i bilen och vänta. Kan tänka mig att det skulle orsaka ett par rödljuskörningar det också.
Varför får man inte köra mot rött? För att det är farligt? För att man är i vägen för andra? För att det är emot lagen? Om man tittar sig omkring och konstaterar att det inte är farligt, och man inte är i vägen, utan det bara handlar om att det är emot lagen, så känns det rätt töntigt att störa sig på cyklisten som cyklar mot rött.
Jag tror så här: Om vi som cyklar förväntar oss att bilister och andra ska behandla oss hyfsat så måste vi föregå med gott exempel.
Vill du inte att bilister ska parkera i våra cykelfält, måste du bjuda till lite själv. Det är väl inte superallvarligt att cykla mot rött, men så tänker bilisterna också: det är väl inte så farligt att parkera i ett cykelfält …
Det funkar aldrig att ”föregå med gott exempel” i trafiken. Det enda som fungerar är att separera trafikslagen så gott det går. Det är bara att titta på städer där cyklismen funkar bra och där människorna är positiva till cyklism. Vad har det då gjort? Jo de har satsat på infrastrukturen och byggt cykelbanor som är helt separerade från såväl bilister som gående. De har byggt trafikljus som är uttänkta efter cyklisterna behov. De har helt enkelt sett till att det går att cykla från punkt A till B utan att vare sig gående eller bilister kommer ivägen för cyklister, eller tvärtom.
Håller inte med, it’s a war out there och jag tar mig i krig vissa friheter som t ex att cykla mot rött när jag tycker att det är befogat!
Tänk om bilisterna skulle resonera så:
”Varför får man inte köra mot rött? För att det är farligt? För att man
är i vägen för andra? För att det är emot lagen? Om man tittar sig
omkring och konstaterar att det inte är farligt, och man inte är i
vägen, utan det bara handlar om att det är emot lagen, så känns det rätt
töntigt att störa sig på BILISTEN som KÖR mot rött”
Rätt töntigt att ha trafikljus överhuvudtaget eller? Just det.
Problemet är att trafikljus är utformade så att bilisterna prioriteras och sedan kommer resten dvs. fotgångare och cyklister.
Att säga att jag är försiktigt (och ofta inbilla sig det) och därför behöver jag inte bry mig om trafikreglerna och andra trafikanter ÄR löjligt och egoistiskt.
Det är faktiskt betydligt farligare om en bilist kör mot rött än en cyklist. En cyklist skadar möjligtvis sig själv, men ingen annan, om denne kör mot rött. En bilist däremot kan orsaka rejäl skada med sin plåtkontainer.
Med det sagt är det förstås inte acceptabelt att köra mot rött hursomhelst som cyklist.
Gör vad f*n du vill vid rödljusen, jag tänkter fortsätta cykla mott rött där det är befogat. Se det som civil olydnad eller va f*n du vill!
Jag kör personligen inte mot rött utom i vissa väldefinierade undantagssituationer som är:
1. När jag ska höger upp på cykelbana från bilväg där rödljusen rimligen avser bilarna i första hand eftersom man aldrig skulle reglerat om det bara var fotgängare och cyklister där in the first place. Helt safe manöver. Släpper självklart fram de eventuella cyklar/gående som kommer där det är grönt först och glider sedan upp.
2. Köra upp på intilliggande cykelväg och det rödljuset för cyklister för att jag kört på bilväg som cykelväg ansluter till någonstans på mitten och är placerad i trottoarplanet med vass kant. Jag betraktar det inte som en rödljuskörning, utan som att jag glider fram till ”mitt” rödljus. Igen kräver detta bara interaktion med fotgängare och cyklister, och vem signalreglerar när bara dessa trafikslag är inblandade? Jag tror också det går att få acceptans för en sådan manöver från bilisters sida om de ser att man snällt ställer sig vid sitt rödljus. Det ger ju mer utrymme för dem. Många bilister tycker cyklister är obehagligt nära bilen för att man är ovan med dem.
Men jag förstår varför folk rödcyklar. Har för mig att det nämnts i nått kommentarsfält här att man minskade rödljuscyklingen markant bara genom att istället för att ha röd våg för cyklar gjorde grön våg. Det visade sig att när cyklister kände att korsningarna gav dem möjlighet att faktiskt ta sig fram och inte ständigt hindrade dem genom röd våg så blev det mycket mer intressant att stanna då det blev rött.
För övrigt en sista kommentar. 45% av bilisterna bryter mot väjningsplikten vid övergångsställen. 50% av de dödade är pensionärer som ju är kända för att rusa ut i hänsynslösa farter och som omöjligen kan upptäckas på förhand där de rusar ut över gatan (not). 20% av cyklisterna rödkör. Problemet är inte verkligheten utan den allmänna berättelsen om cyklisterna som hänsynslöst kör omkring. Det är en av de berättelserna som definierar vårt tankesystem. På samma sätt finns berättelsen om de laglydiga och duktiga bilisterna. Det är detta som gör att när en cyklist bryter mot lagen så blir det snabbt av den fjädern en hönsgård, medan när en bilist bryter mot lagen så är man så otroligt noga att poängtera att det var en enskild bilist, trots att det snarare är mainstreamkultur bland bilister att bryta mot lagen än att det är det bland cyklister. När folk drar upp de där argumenten om rödkörande cyklister är det lätt att kontra med siffror på hastighetsöverträdelser, brott mot zebralagen och så vidare, om man vill ha argumentationen om vem som är värst. För det är något sätt där man hamnar, i den sandlådan.
Det som behöver till är en ändring i vår tankevärld, i de berättelser som formar våra uppfattningar. Denna tror jag endast kan komma till när vi har polischefer som inte skyller på cyklister även när de följer lagen (C G Wrangel *host*), slipper allmänt ogrundat förtal i radio och tidningar, samt har trafikplanerare och politiker som både orerar och planerar för cykeln som vilket annat fordon som helst, istället för cykeln som en fotgängare på två hjul som helgflanerar på sommaren.
Jag håller med.
Jag cyklar ca 50 min varje dag till jobbet, 10-15% av tiden går åt till helt osynkade timerstyrda RÖD-lysen de sista 1.5 km (cirka 06:15 på morgonen). Därför kör jag mot massor av rödlysen varje dag och tänker fortsätta med det.
Samma sak för mig när jag kör bil till jobbet. Orka vänta på osynkade rödljus!
När du kör bil reagerar dom åtminstone på dig, det gör dom ofta inte som cyklist utan då får man vänta tills det kommer en bil.
Låt säga att du som bilist tvingats vänta på att det kom en lastbil eller buss för att du skulle kunna fortsätta lagligt, samt att du dessutom skulle vara tvungen att veva igång din bil vid varje rödljus, vad skulle du gjort då? Jo du skulle undvikit att stanna, det är ”human nature” så att säga.
Eller vara tvungen att gå ur och trycka på knappen som jag måste göra vid jobbet. Vid utfarten från cykelparkeringen.
Sensorerna funkar lite olika. Lambohovsleden i Linköping ”upptäcker” cyklar. Problemet där är snarare det motsatta – hinner man inte över slår det om till rött, och sedan blir det inte grönt förrän det kommer ett nytt fordon över sensorn. Har testat med bilen också, samma problem med den. Inte helt optimalt konstruerat alltså. Går iofs. att backa/cykla tillbaka 20 meter och då reagerar sensorn igen.
Om du tycker det är jobbigt att ”veva igång” ditt fordon efter ett stopp så är det kanske läge att överväga ett annat transportmedel än just cykel.
Kanske att gå, om du orkar.
Försök istället att se cykling i stadstrafik som intervallträning. Accelerera och bromsa, liten paus, och sen om igen 🙂
Om man vill att andra i trafiken respekterar reglerna, typ låter bli att parkera i cykelfilen m.m., då får man visa att man själv respekterar reglerna.
Jag cykelpendlar själv året runt i Stockholm, och varje vår, när solskenscyklisterna kommer fram får man skämmas,.
Lär er att cykla!
Om jag hade kört direkt när det blev grönt de senaste mornarna hade jag varit död eller haft ganska ont nu, det kommer för ofta ett par bilar till. Jag kör inte mot rött med vare sig bil eller cykel. Men jag tänker inte försvara andra cyklisters beteende på samma sätt som jag inte försvarar andra bilisters beteende. När hörde ni senast någon säga ”imorse körde en biilist över heldragen linje, att ni bilister alltid skall bryta mot reglerna”?
Håller med generellt, men vissa rödljus är byggda med avseende på bilar och är väldigt fåniga för cyklister. Om det inte är någon korsande bilväg utan bara ett övergångsställe för fotgängare så är det i många fall väldigt enkelt att som cyklist köra säkert förbi. Det bygger självklart på att man har bra uppsikt över hur många fotgängare som försöker ta sig över och håller en rimligt låg hastighet.
Jag har också känslan att det faktiskt har minskat på senare tid. Och det är väl bra, men jag tycker faktiskt att posten ovan är något naiv/löjlig. Det är klart att du förstår varför folk kör mot rött – för att det går snabbare och smidigare än att bromsa in och sen starta om. Det är även stor skillnad på att blåsa rakt över och att bromsa in, titta runt, ev släppa förbi andra trafikanter, och glida över en tom korsning.
Jag är helt klart inte rabiat med rödljusen själv, även om det bara gäller på mindre trafikerade gator och aldrig i rusningstrafik. Tycker argumentet att det skapar irritation hos andra trafikanter och därmed försämrar deras bild av cyklister är relevant, men att fördöma helt i alla lägen och spela oförstående omöjliggör bara ett sunt samtal om cyklisternas villkor.
1.16: ”Jag har ena foten i marken, då gills det inte”
En del i filmen beter sig farligt. Men inte alla. I många fall röttcyklande helt enkelt inte farligt och stör inte trafikflödet på något sätt. De enda det stör är de som vill störa sig för störandets skull. Samma sak kan sägas om cykling på trottoarer. De gånger det faktiskt ger sämre framkomlighet för gångare är det ett problem men inte annars.
”… för jag förstår inte varför man kör genom rött ljus. För att komma fram fortare? Lägg av.”
För att det upplevs segt att behöva stanna och starta igen. Om bilister var tvungna att trampa igång sina fordon efter stopp så skulle de nog tänka likadant.
En annan viktig skillnad är att den röttcyklande främst utsätter sig själv för risker medan bilister som kör mot rött utsätter andra för livsfara.
Kan man inte se röttkörandet lite som cyklisternas motsvarighet till att ligga några kilometer över hastighetsbegränsningen på motorvägar. Hur många bilister ligger inte långa stunden i 100 på 90-vägar?
Sen verkar det långsökt att en cyklist som kör mot rött skulle behöva tänka på vad andra tror och tänker om det och om folk får negativa attityder mot cyklister generellt. Vill folk störa sig så kommer folk störa sig. Många bilister verkar gå och bära på aggressioner mot cyklister som mer och mer inkräktar på ”deras” revir och tar varje chans att klaga. Det är bara att tänka bort.
Det är nog en del i att vi är ett störande, distruptive, element. Lite som Steve Jobs störde mobiltelefonmarknaden med Iphonen. Vi utmanar deras föreställning om hur trafiken ska se ut helt enkelt. Då blir folk sura.
Det där med bilars hastighet har jag också tänkt på sistone. Bilister brukar klaga på cyklister och mena att de flesta bryter mot lagen, men när jag själv kör bil så märker jag att det är betydligt fler bilister som kör förbi mig (på motorvägen) än vad jag själv kör förbi när jag håller mig till hastighetsgränsen (eller t o m kör lite för fort). Så även i stan, det blir lätt kö bakom om man håller sig till hastighetsgränsen.
Håller helt med. Och den enda boten på det här problemet är en ordentlig satsning på infrastrukturen. Cyklister behöver cykelvägar som är separerade från kör och gångbana, och som har trafikljus anpassade för dem. Det är bara att titta på vad städer och länder som har en stor andel cyklister har gjort, tex Köpenhamn och diverse städer i Nederländerna(där så sker tex uppemot 60% av alla transporter inom städerna med cykel).
Men man ska hålla i huvudet att många rödljus är utformade väldigt specifikt för bilister. Det handlar om många års trafikerfarenhet med enda syftet att göra det säkert primärt för bilister (och i viss mån fotgängare). Det finns exempel på rödljus som därför tvärtom blir livsfarliga för cyklister – ett exempel är rödljuset uppe på Slussen där Jeanette Trygg dödades i höstas. Där kan det vara säkrare att köra mot rött för att hinna före högersvängande lastbilar.
Jo ,det är klart. Men de rödljusen är väl i ärlighetens namn ganska få? Sedan är det irriterande att ibland hamna i ”röd våg”, men hey. att köra mot rött där är ungefär som att planka SL:s spärrar för att man tycker det är dyrt: ett rätt puckat och egoistiskt sätt att protestera på.
Det är rätt puckat att ha ett trafiksystem som bara är utformat för bilister. Själv funderar jag ibland på att sluta cykla just pga det. Dels är det väldigt farligt med nuvarande bristande infrastruktur, dels får man så mycket skit pga det både från gående och bilister som bara tycker att cyklister är en pest, och dels så skulle det funka som en slags protest(om än en väldigt osynlig och tråkig sådan). Om de styrande nu verkligen vill att fler skall cykla så får de bannemig se till att satsa på det också, inte bara prata om cyklism som något positivt, samt att vissa myndigheter bara ser cyklism som ett stort problem som skall tillrättavisas med hjälp av bötesblocket. Tills det har ändrats borde man kanske sätta sig i bilen igen.. Kanske man borde måla en bil med ”JAG KÖR BIL EFTERSOM STOCKHOLM INTE SATSAR PÅ CYKLISM”?
Nja, det är väl faktiskt så att ALLA trafikljus i Stockholm idag är styrda utifrån bilisternas behov? Jag vet i alla fall inte ett enda som är cyklistprioriterat. Det vid Stadshuset var det till för nåt år sen, nu är det ständigt rött för cyklisterna, även när det är tomt på bilar. Jag cyklar mot rött då och får onda ögat av de andra cyklisterna.
Faktiskt så kom jag först i förra veckan på tanken att det SKULLE kunna vara så att fotgängare/cyklister var högre prioriterade i trafiksystemen än bilister. Egentligen. Vad är det som säger att det är en självklarhet att vi alltid ska krånglas runt bilsystemen? Vore det inte gentligen mycket mer logiskt att de två mest miljövänliga, minst skrymmande och mest hälsobefrämjande trafikantslagen prioriterades? En helt främmande tanke idag, men det hade kunnat vara så.
Götgatan mitt på dagen har faktiskt grön våg ställd efter cyklisterna. Det finns någon sån väg till, kommer inte ihåg vilken just nu
Aha. Synd att jag bara cyklar norr om Folkungagatan (gissar att gröna vågen börjar där och söderut). Tänk om de kunde införa det från Kungsträdgården till Folkungagatan också! Skeppsbron är värsta röda vågen, hopplös. En riktig anarkistinjektion faktiskt…
Nej, tvärtom! Alla rödljus där cyklisten står till höger om bilen och bilen har möjlighet att svänga höger i korsningen direkt efter är en potentiell dödsfälla! Finns massor med exempel på detta i Stockholm och flera fall där cyklister blivit nedmejade av bilar och lastbilar, vid flera tillfällen med dödlig utgång den senaste åren.
Vad använder du för kamera på cykeln? Jag har en Drift HD på min. I höstas gjorde jag en film med klipp från en GC-överfart i Göteborg. Det är nog en av Göteborgs mest rödljuskörda överfarter. Men samtdiigt är cyklisterna (och gående) väldigt lågprioriterade i den korsningen, främst på grund av kollektivtrafiken. Videoklippet visar därför även väntetiden på att få grönt. Det kan ses på min blogg:
http://gbgcyklaren.blogg.se/2011/november/goteborgs-mest-rodljuskorda-cykeloverfart-p.html
Jag har en Contour HD (görs inte längre). http://contour.com/products Den är OK, men skulle kunna vara skarpare.
Det finns ett liknande ställe vid olskroken. Det har hänt att jag sett folk som stått och väntat så länge att de antagligen tänker att det är något fel, att de inte kommer få grönt, och sedan gör en rödljuspassage. Jag blir så ledsen varje gång, därför att vad det handlar om är urusel planering och prioritering. Ett av få ställen i Göteborg där det faktiskt ansamlas cykelköer i stort sett året runt, i stort sett oberoende tid (jag cyklar väldigt oregelbundna tider).
Det är nog samma cykelöverfart som jag blev tipsad om efter att ha lagt ut filmen jag länkar till ovan. Tyvärr cyklar jag inte så ofta i området längre för att kunna filma den överfarten du nämner, eftersom jag har flyttat.
Det är ju intressant att se vilken ”typ” av cyklist som kör mot rött. Ser inga bockstyren eller lyckraställ, bara väskor och barnstolar.
Ja, det är just folk som inte är vana cyklister som oftast kör vidare. Därav tesen att majoriteten av rödljuskörningar beror på att det är helt enkelt är fysiskt påfrestande att stoppa/stanna konstant. Man ser dock ibland även lycraställ som inte stannar, och där är min tes att det beror på cykelskor, de kan helt enkelt inte sätta ner foten i gatan(ibland står dock dom som kan och balanserar på cykeln med fötterna kvar på pedalerna).
Det är alltid lite skoj att se nybörjarcykelskorbärare som glömmer att clippa ur…
Det gör man bara en max två gånger sen kommer man ihåg..:)
Jeroen! Jag delar helt din åsikt och exemplet som är i första klippet med polisbilen är flagrant. Vi som cyklar måste själva föregå med gott exempel att vi följer trafikregler etc om vi skall ha mage att begära att andra fordon och gående skall behandla oss som del av trafiken. Om vi inte gör rätt kommer vi aldrig tillrätta med att många bilister ogillar oss och att det vanligen fälls kommentarer som ”ni cyklister kör ju alltid mot rött”, eller ”far fram som vettvillingar på trottoaren”.
Dock önskar man också att Polisen tog hand om både de som bryter mot reglerna på cykeln samt de som bryter mot reglerna som bilister (exempelvis alla som parkerar i cykelfälten) men de förefaller ha för mkt att göra för att foka på detta.
Ja, det kliar verkligen i mig när den kommentaren ”ni cyklister cyklar alltid mot rött” kommer. När jag ser det dagligen som på filmen. Suck.
Hädanefter kommer jag alltid att kontra med kommentaren : ”ni bilister kör ju alltid för fort” Handen på hjärtat hen bilist : har du aldrig kört för fort? Handen på hjärtat hen cyklist : har du aldrig cyklat mot rött? I grunden är ditt resonemang fel om du tror att du ska kunna påverka oss cyklister, vi kommer aldrig att alltid stanna vid rött så länge som infrastrukturen ser ut som den gör för cyklister. Vi tänker inte vänta 10 år på at man ska åtgärda alla fel som finns utan sas ta lagen i egna händer och använda vårt sunda förnuft, det är det enda rätta! Fråga : varför är det inga böter för gående som går mot rött men för cyklister? Båda skadar ju i huvudsak bara sig själv vid ev olycka!
Det funkar aldrig att ”föregå med gott exempel” i trafiken. Det enda som
fungerar är att separera trafikslagen så gott det går. Det är bara att
titta på städer där cyklismen funkar bra och där människorna är positiva
till cyklism. Vad har det då gjort? Jo de har satsat på infrastrukturen
och byggt cykelbanor som är helt separerade från såväl bilister som
gående. De har byggt trafikljus som är uttänkta efter cyklisterna behov.
De har helt enkelt sett till att det går att cykla från punkt A till B utan att vare sig gående eller bilister kommer ivägen för cyklister, eller tvärtom.
Det är ju en intressant frågeställning. En som jag inte har ett bra svar på. Från bla NY och London brukar man ibland höra argumentet att det ger cyklisterna lite försprång, men det gäller ju bara när man ”tjuvar” och sticker före…
Att man på olika håll sedan diskuterar att häva rödljuset för cyklister spelar ju inte heller så stor roll då reglerna ser ut som dom gör idag och som du säger; rödljuskörningen leder till irritation. Vad som skulle vara intressant är att se dels hur många av dessa rödljuskörare som har körkort och även undersöka attityderna mot rödljus hos cyklister och andra trafikanter.
Kanske är det deras vanliga trafikmönster som visas. De kör så oavsett trafikslag
Håller verkligen med dig i detta. Jag är en sådan där som stannar vid rödljus och vi blir faktiskt fler och fler, det är rätt skamsna ansiktsuttryck på de som kör mot rött när vi är en större grupp som väntar. För bara några år sedan var det ingen som stannade så det har skett en kulturförändring.
Jag brukar ropa : ”får vi se lite civil olydnad” när jag susar förbi en stor grupp som står och väntar på rött! Fråga : stannar du alltid vid rödljus när du cyklar? Även ute i förorten på kvällen? Eller gäller det bara i stan?
Och jag som skrev tidigare att polisen tvärstoppar rödljuskörande. Men det gäller kanske bilar…