Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Memilsmarodörerna ratar elcyklar

Publicerad den 26 juni, 20125 januari, 2022

Juan Flores skriver om elcyklar i DN/Ekonomi idag och drar till med den gamla fördomen om alla cyklister som memilsfartdårar:
”Horder av svettiga medelåldersmän i tajta brallor som sveper fram över tullarna på racerhojar har blivit ett vanligt fenomen”
Horder? ORLY? Vardå?
Ämnet är elcyklar och enligt Flores så pendlingscyklar Stockholmare av trendkänslighet. Det är trendigt att träna – på med lycrastället alltså. På kontintenten däremot där sitter ”herrarna” klädda i ”kostym och behöver inte duscha när de kommer fram till jobbet”. Exakt vad damerna gör redovisar Flores inte. Kanske cyklar inte kvinnor på kontinenten?
Och varför skulle man behöva duscha när man kom till jobbet bara för att man cyklat några kilometer?

Cyklist på kontinenten

 
Sen snurrar han upp sig lite och konstaterar att toppfarten på 25 km/h kanske ”imponerar” på normalcyklisten, men inte dem med racerbrallor. De där horderna som träningsscyklade alltså. Varför trendtränade racerbrallisar skulle vilja ha en elcykel utvecklar han inte.
Jag är så trött på den där ständiga ryggradsfördomen om cyklister som 35-åriga män i lycra. Den stämmer inte. Det är som att börja en text om det ekonomiska undret i Nigeria med en bild på Al Jolson. DN är särskilt duktiga på att använda den och skälet är förmodligen att ingen av dem som skriver suttit på en cykel annat än som barn.
Pendlingscykling i Stockholm bedrivs av alla typer av människor, av bägge kön och så har det sett ut sedan jag började pendla 2004. De lycraklädda jag ser är även de av bägge kön, inte särskilt många och jag förstår inte varför de provocerar DN så.
Läs mer om elcyklar utan fördomar här.
(Jag skulle länka till DN om de hade lagt upp artikeln, men eftersom de låst in den så blir det no link for them. EDIT: Nu har de faxat sidorna till sin nätredaktion, eller vad de nu gör så att det tar sådan tid)

36 svar på ”Memilsmarodörerna ratar elcyklar”

  1. Velo Håkan skriver:
    28 juni, 2012 kl. 3:47 e m

    Förstår inte frågeställningen? Undrar varje gång jag cyklar Huddinge-Rissne dvs 2.5 mil enkel resa till jobbet, varför inte fler har en lätt racer och lycraställ? Det är ju det smartaste och snabbaste sättet att ta sig fram på. Alla dessa Skeppshult och Kronans, vad tänker ni på? Inte att komma fram fort i alla fall? Bakom racern med dess utrustning ligger ca 100 års utveckling så varför inte utnyttja den utveckling som tävlingscyklingen gett oss övriga. Jämför gärna med bilarna. Vem pendlar till jobbet med en T-ford idag? Många kanske tycker att en racer ser instabil ut men det är precis tvärtom, det känns som att köra en formel1-bil jämfört med en standardcykel. Det verkar ha blivit en trend att reta sig på oss som ser ut som riktiga cyklister men mitt tips är att sluta med det och gradera upp er cykelutrustning så kommer ni få mycket roligare!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      28 juni, 2012 kl. 4:19 e m

      Jag tror inte det är särskilt många här som irriterar sig på lycracyklisterna, tvärtom.

      Laddar in …
    2. Johannes Westlund skriver:
      28 juni, 2012 kl. 5:17 e m

      Men vem pendlar till jobbet i en F1-racerbil? Jag är inte emot människor som vill cykla på yberlätta och yberdyra tävlingscyklar i dyra och nischade kläder. Jag är för all cykling. Men det är väl inte svårt att förstå att människor prioriterar andra värden än topphastighet? Pris, möjlighet att transportera saker, stil, bekvämlighet… Det vanliga är att hela industrin drar nytta av vad som nu driver utvecklingen. Skivbromsar börjar bli vanligt exempelvis, och cyklarna är långt lättare idag än för några decennier sedan. Stötdämpning har funnits länge även för cyklar som nischar sig åt andra än mtb-nördar. Dessutom så är det i dagsläget att kasta pengar i sjön att köpa något som går snabbare än ”vanliga” cyklar, för infrastrukturen stödjer det inte mer än möjligen undantagsvis. Jag har svårare att förstå varför man köper en cykel som är så mycket bättre än den infrastruktur som man tvingas använda. Lite som att köpa en ferrari och dra omkring längs ”vägarna” i typ ecuador.

      Laddar in …
      1. Velo Håkan skriver:
        28 juni, 2012 kl. 5:42 e m

        Tja, det beror ju på vilka krav man har och var man cyklar. Som jag sa, jag cyklar från Huddinge till Rissne dvs 2,5 mil enkel resa. Det finns långa partier att sträcka ut på och där jag kan hålla 35-45 km/t under goda vindförhållanden. När jag nämner för kollegorna att jag kör in på 50-55 minuter (+ 10 minuter för dusch) och det samtidigt tar minst en timme med bil och mer kommunalt så börjar de också fundera på racer. Sen ska vi inte glömma de tre broar, med Tranebergsborn som kronan på verket, som jag flyger uppför jämfört med Kronan-vinglarna. En racer kostar dessutom inte mycket begagnat. Skivbromsar och dämpare är kanske bra i terrrängen men är inte nödvändigt på asfalt även om vissa partier i den här stan lämnar mycket i övrigt att önska. Dessa tillbehör är dessutom bra så länge de fungerar men kräver oftast en fackman när det ska repareras. Keep it simple! Konstruktionen på en racer är betydligt lättare att underhåll även för en icke fackman. Om man sen väljer en carbonracer så är den förvövrigt så mjuk och följsam att den kan jämföras med dämpat. Att infrastrukturen inte stöder  snabbcykling är sorgligt men förhoppningsvis kan det bli en ändring på den punkten om bara staden får ändan ur vagnen. Själv brukar jag cykla i kollektivtrafikfilen eller i bilkörbanan, det är inga problem eftersom jag lätt håller bilfart i innerstan med min snabba racer. Ditt resonemang haltar också när det gäller Ferrarin eftersom vi pratar om Stockholm/Sverige och inte Ecuador och jag har sett flera Ferraris i Stockholm. Antar att Ferrariägarna liksom jag vill vara först iväg vid rödlyset i Hornstull..:)

        Laddar in …
        1. Per T Eriksson skriver:
          28 juni, 2012 kl. 6:35 e m

           Cykelbanorna i Stockholm är som bilvägarna i Ecuador.

          Laddar in …
        2. Johannes Westlund skriver:
          29 juni, 2012 kl. 11:53 f m

          Jag tänkte skriva något längre om cykelbanornas kvalitet, men Per T Eriksson fångade det rätt bra. Vad gäller just Stockholm har jag ingen egen erfarenhet, är stolt Göteborgare, men klippen som jag har sett här visar ju på att cykelpendling mer verkar likna slalomåkning, start/stopp vid otaliga rödljus och så vidare. Att i det läget köpa en snabbare cykel är helt omotiverat, särskilt som det saknas bra möjligheter att ställa cykeln säkert för många. För min del i Göteborg skulle jag inte vinna många minuter som sagt på en snabbare cykel, för topphastigheten skulle jag ha nytta av så sällan. Däremot har jag haft nytta av stötdämpare och skivbromsar mer än en gång. Men visst finns det de som köper och kör Ferrari. Men på gatorna ser du långt fler volvos. 
          Att ta bilfiler, som du föreslår, är olagligt om det finns cykelbana längs vägen. Och tills annat skrivs i lagboken är min åsikt att man får följa den lag som finns så länge det är möjligt utan att placera sig i ren livsfara (vilket i stort sett betyder högersvängande lastbilar). Vi cyklister står inte över lagen. Vi kan självklart kräva förändring, men tills det händer så gäller lagen.

          Laddar in …
          1. Velo Håkan skriver:
            29 juni, 2012 kl. 12:19 e m

            Personligen har jag erfarenhet av Göteborg också och cyklade senaste från Önnered via Grimmered, Älvsborgsbron ut till Volvo. Jag hade min snabba kolfiber-racer och henne jag skulle ledsaga hade en gammal ifos 10-växlad stålhäst modell dam. Speciellt uppför t ex över bron hade hon ingen chans att hänga med trots att jag bara cyklade normalt. Den långa vägen förbi Grimmered ned mot Frölunda torg kunde jag hålla samma fart som biltrafiken dvs 40-45 och då försvann hon direkt. Jag följde sen vägen mot Tynnered och Önnered och återigen kunde jag ligga i 40 km/t. Hemma var jag säkert 10 minuter före. Tro mig, det är mycket trevligare att cykla på en carbonhoj med 20 växlar än något annat på asfalt. Jag har cykelpendlat på allt sen 90-talet så jag vet!
            Att ta bilfiler och bilväg är inte olagligt som du säger (om det inte finns en förbudskylt). Det är en rekommendation att köra på cykelbanan (se trafikförordningen § 5, 3:e stycket) annars skulle väl alla cykelklubbar bestå av olagliga cyklister så fort de cyklar på en väg som råkar ha en cykelbana bredvid..:). Om jag cyklar fortare än 25, vilket jag oftast gör, är det dessutom farligt att cykla på cykelbanor som används av gångtrafikanter, skateåkare mm så det undviker jag i möjligaste mån. Det tycker dessutom polisen när jag frågat dem!

            Laddar in …
          2. Kristofer Karlsson skriver:
            29 juni, 2012 kl. 8:01 e m

            Jag hittar inte lagen du hänvisar till – Kan du länka till något mer specifikt?
            När jag läser trafikförordningen här: https://lagen.nu/1998:1276#K3
            ser jag ”Fordons plats på väg” – 6 §:
            ”Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.”
            samt:
            ”cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även
            om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till
            färdmålets läge, och”
            Jag tycker inte att ”skall” låter som en rekommendation, men jag vet inte om vi läste samma lag: 5 §, 3:e stycket verkade inte relevant, och hade inte ens tre stycken.

            Laddar in …
          3. Christian Gillinger skriver:
            29 juni, 2012 kl. 8:50 e m

            Andreas Grass-fallet visade ju att domstolarna inte uppfattar det som tillräckliga skäl att skippa cykelbanan bara för att man cyklar fortare än 25 km/h.

            Laddar in …
          4. Jeroen Wolfers skriver:
            29 juni, 2012 kl. 8:56 e m

            … och för mer om Andreas Grass-fallet: https://www.cyklistbloggen.se/2011/12/lund-domen-andrad-i-cykelmalet/

            Laddar in …
          5. Velo Håkan skriver:
            5 juli, 2012 kl. 9:07 e m

            Tja vad ska man säga? Ännu ett vansinnigt beslut som det bara finns ett sätt att protestera mot : vägra följ dessa itdiotbeslut och som bara ger mig vatten på min kran : Det är bilismen som är prio 1, cyklister i allmänhet, och tävlingscyklister i synnerhet kommer långt ner i prioritet trots alla vackra ord. Hur tänker man? Ska alla träningsgrupper fara in och ut på cykelbanor så fort de dyker upp för att sedan ge sig ut igen när cykelbanan tar slut? Med träningsgrupper på 20-30 cyklister? Det senariet finns nog inte i tingsrättens ledamöters huvuden men det skulle bli verkligheten om vi till punkt och pricka följde denna dom.

            Laddar in …
          6. Johannes Westlund skriver:
            5 juli, 2012 kl. 11:44 e m

            Civil olydnad anar jag visst drag av där. Jag känner mig nödgad att påpeka att städer är olämpliga platser att förlägga sin träning på. Jag vill inte förbjuda någon från att få träning på köpet, men först och främst måste trafikreglerna och säkerheten komma. Bara för att man tränar har man inte större rätt att bryta mot lagen. Hur konstig man än tycker lagen är. Det enda undantaget jag kan se är när man tvingas undvika livsfara som uppstått på grund av yttre omständigheter (högersvängande lastbil är typexemplet). Vill man protestera så är rätt sätt att skriva om det, formulera förslag, påverka beslutsfattare. Jag vet, superosexigt. Men ditt resonemang håller inte. Man kan inte bryta lagar som man inte gillar. Lika lite som bilister kan ställa sig i cykelfälten eller bryta mot den hatade zebralagen kan vi cyklister sätta oss över lagen. Det är ingen rättighet att cykla runt i stadskärnor i grupper om 30 på racercyklar och ha träningssession. Infrastrukturen är primärt till för transport. Träning kan vara en bonus, men inte överordnad infrastrukturens andra syften.

            Laddar in …
          7. Velo Håkan skriver:
            6 juli, 2012 kl. 12:46 f m

            Ha ha har du set CK Valhall tisdags träning från slussen? Goggla förresten på the Critical Mass. Välkommen till verkligheten Mr Rikard Rättrådig Den 5 jul 2012 23:44 skrev ”Disqus” :

            Laddar in …
          8. Johannes Westlund skriver:
            6 juli, 2012 kl. 11:55 f m

            Vilken attityd. Lite som bilister som tror att de äger ensamrätt till vägen. Jag tror du personifierar karikatyren av den där ”Memil-cyklisten” som bilister kommer dragandes med. Ditt val bidrar till att stärka berättelsen om ”den hänsynslöse cyklisten” och ger alla cykelhatare mer vatten på deras kvarnar. Trist attityd som tyvärr skadar hela företeelsen.

            Laddar in …
          9. Johannes Westlund skriver:
            4 juli, 2012 kl. 3:24 e m

            Stället i trafikförordningen som öppnar luckan ger utrymme för extremt snäv tolkning. Hur fort man kör påverkar i strikt juridisk mening inte alls. Fordonets hastighet ska anpassas efter rådande förutsättningar, vilket betyder att det implicit oftast är förbjudet att cykla speciellt fort (om man ska ägna sig åt paragrafrytteri). Sen finns det självklart säkerligen poliser som har egen intelligens och inte bara styrs av lagen likt en robot. Men min åsikt om cykelval är som den är just på grund av att cykelinfrastrukturen är så usel. Man kan inte riktigt kontra det med att bilinfrastrukturen är bra och att man kan strunta i påbud hit och dit lite som man tycker. Det är just den där typen av cyklistanarkism som får icke-cyklister att se rött. Och visst kan jag hålla med dig om att cyklister borde ha självklar rätt att välja mellan allmänna vägar och cykelvägar när det finns alternativ, men så länge detta inte är tydligt och oomtvistligt i lagen så tycker jag vi cyklister ska göra vårt bästa för att följa den lag som finns.

            Laddar in …
  2. Håkan skriver:
    27 juni, 2012 kl. 8:34 f m

    Jag vill nog påstå att skribenten inte är helt fel ute. Nej jag tror inte heller att ni har några ”horder av svettiga medelålders män i tajta brallor som sveper fram över tullarna på racerhojar” i Stockholm. Och jag är kanske lite tveksam till att ”På kontinenten är motionscykling något som man ägnar sig åt på helgerna”.
    Men artikeln handlar ju ändå om vilka som är elcykelns potentiella kunder och det är inte de som sällan håller under 25km/h där det är fri väg. Att det sedan finns felaktigheter i en tidningsartikel är väl närmast en självklarhet. När man läser en artikel som gränsar till ens expertområde i en icke-facktidning så finner man väl nästan alltid konstigheter eftersom skribenten skriver om elcyklar idag och midsommarvädret förra veckan och CERN nästa vecka. Jag säger inte att man inte skall rätta de som sprider felaktigheter men vi får akta oss så vi inte blir ”kränkta”. Men när vi blir tvungna att cykla i MC-ställ för att försäkringen skall gälla DÅ skall vi känna oss kränkta.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 juni, 2012 kl. 9:04 f m

      Det är skillnad på faktafel utifrån research och eget hittepå. En bra allmänreporter klarar av att skilja på de där två. 
      Jag är jävligt trött på hela den där memilsfördomen. Det är en ryggradsreaktion från personer som inte tänker. Hade den dykt upp någon enstaka gång hade jag inte brytt mig, men den tillsammans med ”cyklister tror att de äger vägen” är så vanligt förekommande att de stundtals definierar bilden av en ”cyklist”. 

      Laddar in …
      1. Håkan skriver:
        27 juni, 2012 kl. 9:18 f m

         Jovisst är det otroligt tröttande att det alltid skall blandas in lycra, fartdårar eller rödljuskörning i varje artikel om cykling. Tyvärr tror jag att man blandar in detta för att framstå som påläst fast det bara visar motsatsen. Jag misstänker att bra allmänreportrar  inte får skriva om cykling utan om viktiga ämnen till exempel trafik, alltså riktig trafik med bilar och sånt…

        Laddar in …
  3. Johannes Westlund skriver:
    26 juni, 2012 kl. 9:10 e m

    En rapport från verklighetens Göteborg:
    Under en mil cykling från Johanneberg till Partille påträffades den enorma mängden 5 cyklister i ”tajta brallor” på ”racercyklar. Av dessa var 3 kvinnor och 2 män och 4 påträffades i en sammanhängande klunga samt en ensam. Cykelturen företogs runt 20-tiden på eftermiddagen. 
    Trots den obekväma tiden påträffades under samma tur den blygsamma mängden typ 30 ish cyklister i *vanliga* kläder. Ska tilläggas att regeldisciplinen var avsevärt sämre bland dessa.
    Så vad DN skriver verkar inte tillämpligt i Göteborg heller.

    Laddar in …
  4. Mimi Jong skriver:
    26 juni, 2012 kl. 8:26 e m

    Det är jättesynd att medierna gör cykling till något töntigt på detta sättet, man borde istället ge beröm till cyklister. Vi har färre sjukdagar och tar hänsyn till miljön. 
    I Danmark har en del företag börjat ge vissa förmåner till medarbetare som cyklar till jobbet, det tycker jag är rätt kul. Om någon vill läsa artikeln, så finns den här: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1773529.ece )Som dansk har jag växt upp med att cykla, det är en stor del av vår kultur. Jag cyklade till och från skolen, och när jag blev vuxen cyklade jag till och från jobbet. Jag har bott i Sverige i 5 år och fortsätter cykla till och från jobbet, bara för att jag älskar att cykla – med eller utan träningskläder (alltså ”utan träningskläder” betyder självklart inte att jag cyklar naken, men har ”vanliga” kläder på mig, haha). 

    Laddar in …
  5. Johannes Westlund skriver:
    26 juni, 2012 kl. 7:29 e m

    Nu har jag läst artikeln också. Tror jag ska blogga om den, men med en helt annan ingångsvinkel. Intressant är ju att de som förväntas välja elcykeln ofta är vanebilister. Ska vanebilister börja cykla så krävs det att cykling funkar smidigt. Det gör det inte idag. Det är inte ens säkert att ställa cykeln, ofta saknas till och med stolpe att låsa fast den i. Det är meckigt som attans att cykla runt på det som kallas ”cykelbanor”, men som bättre beskrivs som ”slalombanor”. Upplevelsen av en sammanhängande infrastruktur på något sätt. Sen tror jag mycket kommer hända inte bara i Stockholm. Elcykeln kan utvecklas fenomenalt mycket för att lösa många av de vanliga uppgifter som bilen löser idag både billigare och snabbare. Med elassistans behöver man inte vara atlet för att både kunna åka från jobbet hämta ungar och handla på samma runda. Åtminstone om man tillhör den stora grupp som mest tar bilen typ max 5km dagligen. Det kräver dock en radikalt ändrad infrastruktur (parkera en ”stor” lastcykel inklusive cykelkärra finns det ingen infrastruktur för, frågan är om det ens är möjligt att framföra fordonet på ett vettigt sätt på våra smala ursäkter till ”cykelbanor”).
    Vidare om man nu ska dra vidare på spåret med hur man ska få folk att börja cykla. Kanske som i typ Danmark tillåta människor att dra av för resa till jobb oberoende färdmedel (eller ja… kostnad baserar det sig på…)? Det är ju typ den mest uppenbara bilsubventionen som existerar i Sverige. Parkeringsnormen är värre, men inte lika uppenbar för den oinitierade. Det skatteavdraget är ju helt oblygt och uttryckligen ett sätt att få folk att åka mer bil, kanske för att fylla volvos orderböcker? Helt märkligt att staten ska gå in och subventionera den som väljer att resa dyrast…

    Laddar in …
  6. JohanJohnsson skriver:
    26 juni, 2012 kl. 7:16 e m

    jag blev så arg när jag läste dn-artikeln så jag skickade ett mail till juan med rubriken
    ”snacka om att inte vara verklighetsföanrad”
    hej Juan!Jag har mycket svårt att tänka mig att du spenderat någon tid i cykelbanorna/fälten när du utrycker dig så här :”Horder av svettiga medelålders män i tajta brallor som sveper fram över tullarna på racerhojar har blivit ett vanligt fenomen.”I min vardag när jag cyklar så ser jag väldigt många olika klädval och olika cykelsorter MEN aldrig har jag sett Horder av svettiga medelålders män i tajta brallor som sveper fram över tullarna på racerhojar har blivit ett vanligt fenomen.snälla skriv sanningar när du skriver med vänliga hälsningarden vardagscykelpendlande Johan Johnsson

    Laddar in …
    1. T G skriver:
      27 juni, 2012 kl. 9:30 f m

      Säg till om du får ngt svar:)

      Laddar in …
      1. JohanJohnsson skriver:
        27 juni, 2012 kl. 9:45 f m

        jag fick svar ca 5 min efter att jag skickat mitt mail
        såhär svara juan:
        Hej, tack för synpunkterna. Det kanske var lite skruvat skrivet, men nog har jag fått reaktioner från cykelpendlare om att det är tjockt med cyklister vid trafiklyset vid Hornstull, och viss pratas det mycket om de många racergubbarna (som anses fara fram lätt hänsynslöst i våldsamma hastigheter.. Även om det såklart inte gäller för alla..) 
        Nu var det ett tag sedan jag cyklade själv, men jag är själv en av racerbrallorna (cyklade från Tullinge, 23 kilometer, då måste man ha cykelbyxor för att inte få skavsår. ) Ska ha dina synpunkter i åtanke nästa gång. hälsn /juan

        Laddar in …
        1. Elin Bandmann skriver:
          6 juli, 2012 kl. 9:07 e m

          Alltså allvarligt, hans argument kring att generalisera ”mamil’s” är ju lite som argumentet rasister använder att ”invandrare är si eller så, även om det självklart inte gäller för alla”….”
          Inte särskilt bright.

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            7 juli, 2012 kl. 5:04 e m

            Det är ofta så kring cyklister känns det – att man kan generalisera på ett sätt som man definitivt inte hade gjort kring folkgrupper.
            Ofta är det aggressivare än i det här fallet.

            Laddar in …
  7. Katja skriver:
    26 juni, 2012 kl. 3:33 e m

    Haha, ja visst fan är DN världsbäst på att svartmåla stackars cykelpendlare 😉 Om du pallar, här är mitt inlägg på temat: http://cykelkatten.blogspot.se/2012/06/cykelhat.html. Ha en fin dag!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      26 juni, 2012 kl. 7:25 e m

      Faktum är att den första av artiklarna du nämnde är ett blogginlägg härifrån….
      Men vi har tagit upp det här tidigare, här tex:
      https://www.cyklistbloggen.se/2011/11/fafanga-cyklister-provocerar/ 

      Laddar in …
  8. Per T Eriksson skriver:
    26 juni, 2012 kl. 3:31 e m

    Nu finns artikeln på nätet.
    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/pendlare-kan-fa-snurr-pa-forsaljningen-av-elcyklar

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      26 juni, 2012 kl. 9:37 e m

      Tackar, jag la in länken i texten.

      Laddar in …
  9. Arne skriver:
    26 juni, 2012 kl. 2:57 e m

    DN har svårt med cyklister och gillar generaliseringens förföriska men falska konst. Som motvikt kan följande lilla berättelse ur verkliga livet stå som en motvikt till DN:s memiltjat:
    Den 21 juni 2011 stannar jag på cykelbanan på Södermalmstorg när det slår om till rött för att svänga till höger ut på Hornsgatan. Strax framför mig cyklar en medelålders kvinna med barnstol mot rött runt hörnet. Det är en läskig kurva eftersom det inte går att se de gående vid övergångsstället, och de gående ser inte heller dem som cyklar. Mer än en gång har jag varit nära att krocka med fotgängare som står i cykelbanan eller som går mot röd gubbe och inte har koll på att det kan komma cyklar där. Allt nog, femton-tjugo sekunder senare slår det om till grönt och jag kommer snabbt ikapp kvinnan. När jag passerar henne ställer jag den retoriska frågan: ”Varför cyklar du mot rött?”. Jag väntar mig inget svar, men kvinnan börjar hojta hysteriskt: ”Stanna, stanna, STANNA!”. Jag slår av på tempot och låter henne komma ikapp. Hon är mycket upprörd: ”Varför frågar du när du inte vill höra svaret?”. 
    Kvinnan är ingen mindre än Hanne Kjöller, ledarskribent på DN. Hon menar på att jag ska skita i om hon cyklar mot rött. OK, det är noterat, men jag replikerar att alla cyklister får lida för att några cyklar mot rött. Hon hävdar sin rätt(!) att cykla mot rött precis som fotgängare går mot röd gubbe. ”Det kostar 1500 kr i böter”, säger jag, men hon skulle betala så gärna. Att hon skulle kunna förlora körkortet tror hon inte på. Hon är upprörd och arg på mig, kanske för att jag är medelålders och har tajta byxor. Tyvärr ingen racercykel så jag inte del i någon hord. Ilskan känns omotiverad, det var hon som cyklade olagligt och framför allt trafikfarligt. Någon tid sparade hon inte, hon spädde själv på cyklisthatet som följer av rödljuscyklande. Hon var fortfarande upprörd när vi skildes åt vid Zinkensdamm då hon korsade de heldragna linjerna mitt på Hornsgatan och försvann in i en port.
    Kanske är det mitt fel att DN inte gillar medelålders män i cykelbyxor. DN lever inte i sin tid och ser inte att cyklisterna kommer ur alla grupper av människor. Hanne Kjöller utan hjälm och med barnstol speglar detta mer än väl. Välkommen till samtiden, DN!

    Laddar in …
    1. Per T Eriksson skriver:
      26 juni, 2012 kl. 7:16 e m

       Hanne Kjöller har jag aldrig gillat.

      Laddar in …
  10. T G skriver:
    26 juni, 2012 kl. 2:07 e m

    Jag är ju en memilmarodör (på cykelbanan mellan Pampas o Kista så jag stör ingen) och möter på sin höjd en handfull likaklädda på den milen. Antalet normalt klädda pendlare är nu på sommaren tjugofalt så nej Juan Flores, någon hord är jag inte delaktig i. 

    Laddar in …
    1. Velo Håkan skriver:
      28 juni, 2012 kl. 5:44 e m

      Vad menas egentligen med memimarodör? Har aldrig hört ordet förrut?

      Laddar in …
      1. Jeroen Wolfers skriver:
        28 juni, 2012 kl. 5:56 e m

        Håkan, angående memil eller mamil, kolla ett tidigare inlägg: https://www.cyklistbloggen.se/2011/11/fafanga-cyklister-provocerar/

        Laddar in …
        1. Velo Håkan skriver:
          28 juni, 2012 kl. 6:13 e m

          Aha, tack då vet jag och jag tillhör definitivt den gruppen och med stolthet. Jag har t om en rosa ledartröj (= omanligt), rakade ben (=omanligt) and you name it omanligt. Jag jämför med att cykla i Palma på Mallis där man är ett helt naturligt inslag i trafiken och som ingen retar sig på utan tvärtom visar respekt för. Man vet ju aldrig, det kan ju vara nästa Lance Amstrong som är ute och tränar. I Stockholm får man alltså inte se ut som en riktig cyklist, då är man bög eller något annat ännu värre en marodör(!). Alla som tycker att vi memis är motbjudande kanske borde reflerktera över sina fördomar innan de spyr sin galla på diverse bloggar. Nu ska jag  ner i omklädningsrummet och dra på mig lycran och susa hem över Tranebergsbron, Västerbron och Liljeholmsbron på min lätta snabba carbonhoj som inte kostar fjuttiga 20k utan 50k+. Alltid retar det någon…:)

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d