To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Det jag är lite orolig för är att cykelfälten och -banorna förmodligen kommer bli kombinerade gång- och cykelbanor. Alltså gångbanor.
Well. Ibland är ju verkligheten annorlunda än reklamen. Ingen bil i sikte, men motorvägen kommer nog fyllas på.
Absolut, reklam är en sak. Men det visar åtminstone på en vision. Och när jag tittar på videon så gillar jag hur det är tänkt. Jag tror nya Slussen blir en bra plats att cykla på.
Där skulle jag vilja anmäla en avvikande uppfattning. Studera antalet trafiksignaler, studera bredden på cykelfält och cykelbanor och sätt det i relation till dagens och morgondagens flöde av cyklister. Titta på hur svängar är utformade, särskilt vänstersvängar. Fundera på hur du cyklar mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron osv.
Jag utgick från att jag cyklade på det nedre planet mellan Stadsgården och Skeppsbron? Alltså vid vattnet?
Ja det stämmer, båda dessa broar som finns för att ta sig över kommer att öppnas vid slussning, sker ju tämligen ofta sommartid och tar lång tid… Kommer du från Skeppsbron och ska till Stadsgårdsleden måste du byta sida innan Slussplan vid en trafiksignal för att komma över till cykelbanan som går över slussen. Vid dessa broar planeras det för serveringar etc vilket de är för smala för att samtidigt hantera dubbelriktad cykeltrafik, gångtrafik, turister, serveringar osv. Se även alla 90-graders kurvor, dålig sikt mm.
Det är jäkligt svårt att få en tydlig bild av hur det kommer bli utifrån de modeller jag sett. Men idag när jag ska från Skeppsbron till tex Katarinavägen så måste jag leda cykeln över torget eftersom det helt saknas cykelväg.
När man väl kommer upp på Katarinavägen måste man konkurrera om bussarna om utrymmet och ta sig ner för en enorm trottoarkant. När jag ska från Skeppsbron till Stadsgården så leds jag ut i blandtrafik, med en cykelbaneutfart så jag måste lämna företräde, och när jag sedan respekterar STOPP-skylten så håller jag på att bli påkörd av bilar som inte gör det. Sen kommer ytterligare en cykelbaneöverfart där jag måste stanna och sedan ett rödljus där både jag och fotgängare från KF-huset har grönt samtidigt.Vägen upp till torget är väl okej, men högersvängen uppe har redan tagit ett liv, saknar box och ligger så att man undrar om de mätt upp för att göra så att trafikljuset hamnar optimalt för att bilisterna ska kunna träffa cyklisterna när de svänger höger.När jag kommer från Götgatan och kör ner mot Stadsgården ligger ett övergångsställe helt dolt av nått slags bersåer och fältet är interfolierat av gatstensinläggningar som gör det hela till terrängkörning, särskilt på vintern.Jag har svårt att se att det kan bli sämre.
Sant. Men grejen är ju att det skulle kunna bli SKITBRA om de ville, inte bara bättre än vad det är nu. Bättre än nu duger faktiskt inte.
Jag är rädd för att Krister kan ha rätt. Hoppas inte. Är också skeptisk till att cykelbanan leds så att cyklisterna måste vänta vid slussöppningar. Undrar varför? Gissar för att trafikplanerarna ser på cyklism som flanörtrafik.
Vad är en memilsmarodör egentligen, jag menar, var kommer ordet ifrån? Memil, que?
”Memil”=medelålders män i lycra”. Kommer från engelskans ”Mamil” som betyder samma sak.
Aha! Tack för svaret 🙂
Har sett Slussenfilmen nu, och cykelbron bredvid tunnelbanan är ju faktiskt en bra grej, en stor förbättring! Hoppas att de tar med cyklingsvänliga trafikplanerare innan allt är spikat nu. Jag håller tummarna.
Helt rätt. Det blir bätte än idag, avsevärt bättre faktiskt, men det hade kunnat bli skitbra OM trafikplanerarna hade fått komma in ordentligt i leken. Andra saker har vägt tyngre än trafiken vid utformningen av slussen.