Cyklingen ökar ordentligt. Det märks på vägarna och jag ser varje dag
med egna ögon hur Stockholms cykelfält och cykelbanor – med få
undantag – är pinsamt dåligt dimensionerade för alla som vill göra
miljön och sin egen hälsa en god gärning och cykla till jobbet.
Stadsplaneringen i Stockholm är gjord för bilar och cykelfält och
cykelbanor ser ofta ut att ha kommit dit lite på måfå. Hastigt
ditmålade för att någon kom på att cyklisterna också behöver komma
fram i trafiken på ett någorlunda säkert sätt. Det är synd och dåligt,
men det finns en cykelplan ute på remiss och just nu får vi hoppas på
att den kan göra någon skillnad.
Under tiden vi väntar på bättre infrastruktur har jag och mina
cykelkollegor ett mer akut problem: Alla ni som parkerar eller stannar
i cykelfälten. Våra bristfälliga, smala, nödtorftigt ditmålade
cykelfält är ofta allt vi cyklister har, men vi är knappast ensamma
där. Det står bilar, lastbilar, bussar, budbilar, blodbussar (!) och
väldigt ofta taxibilar i våra cykelfält. “Äh, det är väl inte så
farligt”, tänker ni.
Fast vet du vad? När jag pustar upp för en backe där någon står
dubbelparkerad i cykelfältet så måste jag ta mig ut i vägbanan. Där är
jag inte särskilt välkommen, eftersom jag ju har min plats i
cykelfältet och dessutom går det rätt långsamt för mig. Säg att jag
cyklar i långsamma 20 km/tim och hinns upp av bilar som ibland kör 50
med råge. Då blir det just – farligt. För mig. Cyklister som blir
påkörda av bilar blir ofta allvarligt skadade eller dör. Bilister som
kör på cyklister får oftast den inte fullt lika allvarliga åkomman
repor i bilens lack.
Felet med dubbelparkerade fordon i cykelfälten måhända kan skyllas på
dålig trafikplanering. Men tills problemet är löst: parkera utanför
cykelfältet, eller någon annanstans. Lämna den lilla fredade plats vi
cyklister har ifred.
63 svar på ”Är du ett dödligt hinder i min väg?”
Kommentarer är stängda.
Jag arbetar med transporter i Stockholm dvs befinner mig i trafiken hela dagarna. En sak jag begripit är att det är futilt att förvänta sig att alla ska följa trafikreglerna, av det enkla skälet att vi människor inte alltid är rationella och förnuftiga. Alltså struntar jag i om andra bryter mot trafikreglerna ibland, så länge det låter sig göras utan att utsätta andra för fara.
–
Det enda jag inte förstår gällande cyklister är när jag möter er på en enkelriktad gata. Om ni är för lata för att cykla runt kvarteret och därmed cykla lagligt på en parallell gata, varför sitter ni på en cykel till att börja med? Ta en taxi om ni är så bekväma av er…
Väldigt värdefullt att få din syn på trafiken i Stockholm, eftersom ni som arbetar med transporter och vi cyklister ofta möts och delar utrymme. Jag misstänker att lastplatser i Stockholm är hårdvaluta och att ni också behöver fajtas med parkerade bilar och andra lastfordon. Kul att du läser bloggen!
Det enkla svaret på din fråga för mig (det varierar säkert från person till person) är att jag cyklar mot enkelriktat för att jag inte begriper/acepterar varför/att enkelriktningar som tillkommit för att gator är för smala för att bilar ska kunna mötas ska gälla även för cyklister, eftersom cyklar tar så oerhört mycket mindre plats än bilar och allra oftast utan problem kan möta en bil även på smala gator. Jag är rätt övertygad om att enkelriktningarna hänger kvar även för cyklister av slentrian, för att vi inte har varit en prioriterad trafikantgrupp, vilket är skitdåligt. Dessutom är det ofta ganska tomt på trafik på de enkelriktade bakgatorna. Och det handlar ofta om längre omvägar än att bara cykla runt kvarteret.
Jag lämnar dock ALLTID företräde till de som har rätt till väg, om jag t.ex. möter en bred bil på enkelriktad gata där vi inte får plats. De runt mig ska inte behöva lida för att jag tänjer på reglerna. Vitalt.
Ja, visst är det väl ett problem att cykelbanorna är placerade ”mitt i gatan” oftast. Jag tycker verkligen att det kunde planeras bättre. Som det är nu, är det så att ska man ha en chans t.ex. som taxiförare att t.ex. släppa av en passagerare, måste man trycka in bilen i cykelbanan. Annars står man mitt i vägen, och blir en ännu värre trafikpropp.
Den respekten som man ska ha för varandra i trafiken kunde gott förbättras. Inte bara från bilisternas sida. Det jag ser i kommentarerna här nedan bådar ju inte gott heller, för bilister ska tydligen sättas dit i alla lägen. Det ska bankas på biltak, det ska anhållas om parkeringsböter och det viftas med ”regelboken”. Såväl cyklister som bilister bryter mot trafikförordningarna ofta, länge, väl och dagligen.
Ja, det är ett helvete i trafiken. Men det blir inte bättre när man skriker på mer övervakning och böter. Tänk på att det är ett ”tveeggat” svärd, mer övervakning och böter kommer att drabba cyklisterna också – som tycker att ”det är väl inte så farligt att jag cyklar mot rött”.
Du måste förstå att taxibilar som står i cykelfälten är ett STORT problem för oss cyklister. De kör inte bara in där för att släppa av eller plocka upp. De står där flera stycken i kö och väntar på kunder.
En gång hade en taxi parkerat på en cykelbana (utanför NK i Stockholm) så att jag helt enkelt inte kom fram. När jag försökte få honom att flytta på sig så sa han att han hade ett färdtjänstuppdrag! Som om det skulle ge honom rätt att stå precis var som helst.
Ja, du, inte mycket till förståelse där. Ett färdtjänstuppdrag kan – men måste förstås inte – betyda att passageraren har svårigheter att ta sig fram. Det kunde du kanske tänka på? Ska det inte få finnas handikappade/sjuka/behövande för att du ska fram med din cykel?
Sen tycker jag inte att taxibilar eller någon annan ska PARKERA i cykelfälten.
Fast med den farten som cyklister har, stannar de sällan upp för att tänka lite innan de utgjuter sig i all sorts ramsor om bilister…
Med en logiken borde taxin ha parkerat på trottoaren i stället. Nu fick ju passageraren gå över hela trottoaren som är en sträcka på flera meter.
Och han stod faktiskt så att jag inte kom fram alls. Till höger stod det cyklar parkerade och till vänster var det något annat, minns inte riktigt. Han kunde lika gärna parkerat i bilbanan och blockerat trafiken där.
Det måste finnas vissa begränsningar även för färdtjänsten när det gäller parkering.
”Fast med den farten som cyklister har, stannar de sällan upp för att tänka lite innan de utgjuter sig i all sorts ramsor om bilister…”
Ska vi prata farter så… Bil kör i tätort runt 50 + eventuellt godtyckligt påslag mellan 0 och ca 15%. Det är svårt att få bilister att sakta ner vid skolor där barn rör sig mycket. Cykel håller mycket sällan mer än 30km/h, en föredömligt låg hastighet när det gäller bilar… Mycket gör cyklister, men fortkörning är extremt ovanligt.
Sen missar du visst att ”all sorts ramsor” för det mesta är hänvisningar till fakta och statistik, men det kanske inte du bryr dig om. Du kör väl på vad som ”känns” rätt…
Nu är ju inte cykelbanor (särskilt inte den utanför NK) så breda att de ökar sträckan att ta sig till färdtjänstbilen nämvärt om bilen parkerar utanför cykelbanan i stället för i den, eller hur? Max 2 meter om man räknar med att man bör lämna lite rum mellan bilen och cykelbanan, om det går.
Det är bara att inse att anledningen till att diverse bilar parkeras på cykelbanor är att de som gör det hellre stoppar upp cykeltrafik än biltrafik. De prioriterar helt enkelt bilister högre än cyklister. Låter som om du är en av dem faktiskt?
Jag vänder mig emot att man är en värre trafikpropp om man står i bilväg än om man står i cykelväg. Det finns några inlägg här på cyklistbloggen bl a ett som visar att på typ 1/3 av ytan som krävs för 7 bilister står cirka 30 cyklister. Det är de siffrorna vi faktiskt har att arbeta med. Att ställa sig i cykelfältet innebär att blockera en infrastruktur som trots sin styvmoderliga utformning och ringa storlek kan nå större flöden än bilvägen intill.
Vidare så skulle du också ropa övervakning och böter när lagbrotten som dina medtrafikanter gör utsätter dig för nära-döden upplevelser. Dessutom är cyklister statistiskt sett långt bättre på att följa trafikregler än vad bilister är. Bilisters fortkörning är ett stort samhällsproblem som orsakar många dödsfall per år. När såg du senast en cyklist köra för fort? Det har framkommit att 45% av bilisterna skiter i väjningsplikten vid övergångsställen, vilket är långt värre än 20% cyklister som rödkör av två skäl:
1. Bilisten utsätter andra för direkt livsfara, vilket inte cyklisten gör
2. Cyklisten har långt bättre överblick från sin upphöjda position. Det gör att cyklisten har många gånger bättre möjligheter att ta säkra beslut att köra mot rött. Eftersom trafikljus i allmänhet är byggda för biltrafik och inte ens reagerar på cykel om man inte explicit cyklar fram till en knapp som sitter otillgängligt och krångligt till så slutar trafikljus ofta i helt onödiga ibland långa stopp i helt tomma korsningar, oftast för att det passar in i billogiken.
För övrigt om zebralagen kan sägas att 50% av de dödade är pensionärer, vilka väl inte rimligen fysiskt kan kasta sig ut på övergångsstället så att man inte har en chans att upptäcka dem. Jag har i alla fall väldigt svårt att se gamla Agda med rullator göra det.
Det finns mer statistik man kan harva igenom som visar samma sak. Inom cyklismen är regelbrott sällan eller aldrig något som utsätter andra för livsfara. Det är inte heller en majoritetskultur att bryta mot regler. I ett kommentarsfält på den här bloggen publicerades siffror på att 85% av alla som åker på essingeleden kör för fort. Jag vet inte sanningen i det, men att döma av mina egna motorvägsupplevelser (när jag kör bil kör jag oftast motorväg för att jag ska långt och mäter hastigheten med gps) så kör de flesta några procent fortare än man får. Det är samma sak till och med i villakvarter. Jag cyklade runt i sävedalen och såg på alla gator där man satt upp blomlådor för att hindra biltrafiken att köra för fort. PÅ VILLAGATOR! Där åker knappt någon som inte själv bor där. Till och med där är fortkörning ett problem. Alla farthinder som finns i Sverige bevisar att det är majoritetskultur i bilismen att inte hålla rätt hastighet. Istället måste man lägga miljoner på att mota de motvilliga bilisterna att göra som man ska med övervakningskameror, och farthinder. Lagbrotten inom bilismen är alltså förutom att de utsätter andra för direkt livsfara också en majoritetskultur. Det är något som de flesta förare gör. Detta trots utbildning, trots körkort.
I det läget finns det skäl att kräva att någon trafikpolis börjar ta tag i problemet.
Jag vill bara säga att jag cyklar faktiskt också. Jag har också haft nära-döden-upplevelser. Så var det med det resonemanget.
Ja, det är ganska naturligt att bilarna är större än cyklarna. Därför är det också lättare för cyklister att cykla runt bilen.
Jag säger inte att det är en bra idé att parkera på cykelbanan. Men jag vänder mig emot tonen som du och andra använder mot bilister, som att vi skulle utrotas hela bunten.
Cyklister har utsatt mig för direkt livsfara som gående. T.ex. på nerförsbacken från Västberga mot Liljeholmsbron på Södertäljevägen. Ditt resonemang håller inte.
Du hävdar att cyklister genom att man har bättre översikt har rätt att köra mot rött? Så det är ok om jag sitter i en lastbil då…? Stackars dig, som måste stanna upp och trycka på en knapp….
Om det vore ett kriterie att man skulle utsätta andra för livsfara för att lyda regler och förordningar, skulle inte många regler i vårt samhälle bli åtlydda. Det gäller även fartbegränsningar förstås.
Trafikpolisen borde ta tag i attityderna hos trafikantgruppen som tror att de är odödliga och kan sätta sina egna trafikregler…
Vi reagerar tydligen olika. Jag vill se en trygg och säker trafikmiljö och inser att vägen dit är att stävja farligt beteende, vilket frodas främst bland bilister. Därav kravet på att ordningsmakten ska sköta sitt jobb.
Andra stycket håller jag inte med dig om. Bilföraren som väljer att ställa sig i cykelfältet bryter mot lagen, hindrar onödigt många trafikanter (av någon tiopotens magnitud i värsta fall), och utsätter cyklisterna för livsfara i och med att cyklisten tvingas väja ut på en bilväg med högt tempo. Det är långt värre än att ställa sig i en bilfil. Där stoppar man upp mindre trafik, utsätter inte någon för livsfara eftersom bilisterna väjar in i en annan bilfil med ungefär samma tempo (alternativt motriktad trafik) i ett skyddande plåtskal.
Vidare så kan jag säkert låta hård, men jag vill egentligen bara ändra vad jag benämner som ”berättelsen” så att den stämmer. Bilister bryter i långt större utsträckning mot lagen än cyklister och det är ett långt värre problem. Ändå är ”berättelsen” att det är ”den hänsynslöse cyklisten” och ”den laglydige bilisten”. Det är fel, och jag förstår att det är jobbigt när någon påpekar det. Men ja, jag vill utrota massbilismen i städer. Men det vill jag inte på grund av någon cykelkärlek eller något bilhat. Det är en rationell slutsats som baserar sig på fakta om miljöpåverkan, människors möjlighet till rörlighet och mobilitet, ytdistribueringsproblematik med mera. Det är helt enkelt så att bilen inte hör hemma som den mest prioriterade transportlösningen i en stad för människor.
Sedan har vi det här med livsfara. Livsfara, då menar jag verklig livsfara. Den typen av livsfara som betyder risk att förlora livet, dö, hamna i en grav. mv^2 ger obönhörligt att bilen är långt farligare. Det ser vi också i statistiken. Cyklister orsakar mycket sällan dödsfall. Du har sannolik alltså inte varit utsatt för livsfara, möjligen dock risken att bli skadad, vilket inte det heller är acceptabelt. Det är dock vanligare att cyklister skadas när de väjar för gående än att gående blir påkörda. Men lösningen på det här problemet är framför allt att se till att cyklister kan få vara på den infrastruktur som är byggd för dem och bygga ut cykelinfrastrukturen. Färre parkerade bilar i cykelfälten betyder färre cyklister som tvingas upp på trottoarer. Bättre markerade cykelbanor betyder färre fotgängare som hamnar fel (otroligt vanligt för övrigt). Bättre för alla.
Jag hävdar att cyklisten har bättre överblick, dels därför att man är högre placerad och dels för att man har fri sikt. Lastbilschaufför är kraftigt begränsad av hytten. De dålda vinklarna är många. Bilister är också begränsade av dålda vinklar och är dessutom lägre placerade vilket ger långt sämre översikt. En cyklist har långt bättre överblick, det är fakta. Och det är vidare ett problem att stanna och trycka på knappar. Det sabbar upp trafikflödet och orsakar onödiga stopp. Detta ger stora tidsförluster och gör det också upp till fem gånger jobbigare att cykla. Vilken bilist skulle acceptera att behöva köra upp intill en knapp vid vanliga trafikljus? Men det är inte bara knapptryckandet som är jobbigt utan också placeringen av knapparna. De är ofta svåra att nå från cykeln. Det är inte smidigt helt enkelt, och mitt grundkrav är att cykelinfrastrukturen ska vara minst lika smidig som bilinfrastrukturen är. Ett rimligt krav tycker jag.
Jag argumenterar inte för lagbrott, men jag tycker pajkastandet är tröttsamt. Alla trafikantgrupper gör såklart fel, men det viktigaste att ta tag i är de fel som dödar. Vad är viktigare än människors liv? Den enda situation där jag talar mig varm för lagbrott är högersvängande lastbil. För då är alternativet inte sällan död. Och jag bryter hellre lagen än dör. Vidare gör du väl med formuleringen av trafikantgruppen som tror de är odödliga en referens till cyklister? Jag måste påminna om att fakta och statistik talar för att den grupp som bryter mot lagen oftast är bilister. Vilket dessutom då alltså är långt farligare.
Det är så uppenbart att ni inte vill lyssna, ni (du och andra här, men jag skriver bara en kommentar) är helt enkelt inte intresserade, bara NI får göra som NI vill och bryta mot allsköns lagar. Du är lagom duktig på pajkastandet. Jag borde ha insett det hopplösa att försöka argumentera för sans och vett. Så jag avstår. Tack för mig.
Cyklister bryter inte mot ”allsköns lagar”. Cyklister är långt laglydigare än bilister, och cyklisters regelbrott orsakar mindre fara än bilisters (detta beror bland annat på mv^2 => bilister har rörelseenergi som är två magnituder större eller mer redan i ”långsam” stadstrafik). Det ursäktar ingenting, men bara den enkla insikten ger ju vilken trafikgrupp vi bör jobba med. Det är viktigare att stävja beteenden som dödar än beteenden som bara stör ordningen en smula.
Vi kräver inte rätten att få bryta mot regler, vi kräver en infrastruktur som tillåter oss att använda cykeln som ett fortskaffningsmedel och inte ett flaneringsverktyg samt ett regelsystem som fungerar och att de regler som finns följs och att överträdelser beivras. Vi kräver också en säker trafikmiljö. Är det orimliga krav?
Du skriver att ”ska man ha en chans t.ex. som taxiförare att t.ex. släppa av en passagerare, måste man trycka in bilen i cykelbanan”. Det stämmer mycket sällan. Eller, det stämmer om man absolut vill släppa av passageraren exakt just där det är en cykelbana. Lösningen blir att släppa av passageraren runt hörnet eller någon annanstans i närheten där man inte behöver ”trycka in bilen i cykelbanan”. Så gott som alla taxipassagerare klarar att gå de 100 meter eller vad det kan röra sig om.
Om passageraren är så rörelsehindrad att han/hon inte själv kan ta sig fram i stadsmiljö, så kan hon antagligen inte heller ta sig in i/ut ur en vanlig personbil utan det handlar om färdtjänstbuss. Och i de fallen föreslår jag att du, som chaufför, hjälper passageraren fram till slutadressen från bilen. Det ingår väl i uppdraget?
Felet du gör är att förutsätta att du alltid ska kunna stanna och släppa av passagerare precis utanför porten, oavsett hur trafiksituationen ser ut. Det är lika naivt som att tro att man kan stanna mitt på en motorväg.
Ja, jag är ett dödligt hinder i din väg.
Jag är ofta i vägen för cyklister som struntar i rött ljus och susar fram mellan fotgängare som går över övergångsställen med grön gubbe. Så länge det ser ut så, så räkna inte med sympati ifrån mig. Först håller man rent i sitt eget hus.
Jag har all förståelse för att det är farligt att cykla i Stockholm, men om man säger till cyklister att stanna för att de har rött ljus eller att de skall lämna företräde vid ett övergångsställe, så är det vanliga svaret: ”Håll käft” eller så möts man av ett hånskratt.
Det är seriösa cyklisters problem. Står det bilar parkerade på cykelbanan så får ni väl sakta in. Det kan vara irriterande, men det är inte livsfarligt.
Jag har väldigt svårt för den typen av kommentarer ”Visst, det är inte bra att bilister gör dittan, men cyklister bryter alltid mot reglerna”.
För slutsatsen då blir att tills dess att alla cyklister stannar för rött så är det okej att parkera i cykelfält, typ.
Då skulle ju jag som cyklist kunna kontra med att ”Visst cyklister kör mot rött, men ni håller inte hastigheten”.
Det blir inte särskilt konstruktivt.
Nu kör jag sällan bil i stan, utan jag promenerar. Det är därför jag är utsatt för cyklisters vansinneskörningar. Om du provar på att gå kommer du att upptäcka att cyklister är ett vanligare hot än bilister.
När jag kör bil, vilket händer någon gång i månaden, irriterar jag mig på de som dubbelparkerar och när jag kör om dem ser jag till att inte frontalkrocka med vare sig bilister eller cyklister.
Nu är vi där igen och generaliserar. Bara för att det finns vissa cyklister som beter sig illa mot fotgängare så motiverar det inte att man ska parkera i cykelfilen.
Ämnet är ”hinder i cykelbanan”, inte ”Vilka är värst?”.
Jag försvarar inte att man skall parkera i cykelfilen, jag påpekar bara att det finns större problem med cykeltrafiken i Stockholm. Det är inte vissa cyklister som beter sig illa utan det är flertalet cyklister som struntar i rött ljus, övergångsställen trottoarer och enkelriktat.
Så länge det ser ut så, så tycker jag att en bil i cykelfilen är en bagatell, och om en sådan får cyklister att frontalkrocka med varandra, så är det väl ett bevis, så gott som något, på att cyklister har allvarligare problem med sig själva i trafiken.
På ämnet: vilka är värst. Statistik och fakta tack. Hur många dödar cyklister och hur många dödar bilister. Kom med något mer än anekdoter. Kom med fakta. Om vi tar exemplet rödkörningar igen så är det för cyklister 20% vilket är 25 procentenheter lägre än andelen bilister som skiter i zebralagen. Det vanligaste hotet är bilister.
Du kanske kan föregå med gott exempel då, och visa var du fått den statistiken ifrån. Jag promenerar dagligen flera kilometer i Stockholmstrafiken, och den stämmer då inte med min uppfattning.
20 procent är en siffra som satt sig, men som jag inte längre minns varifrån den kommer. Den finns i ett kommentarsfält här på bloggen om man googlar, dock inte sagt av mig. Där är hänvisning till trafikkontoret. Tror 45 procent kommer från samma källa. Inte helt off, googlade upp en undersökning som visade på ca 40 procent,
http://www.vibilagare.se/nyheter/4-av-10-bilister-bryter-mot-zebralagen-28858?page=2 . Och då är det billobby-siffror. Andra siffror är 55%,
http://folket.se/nyheter/sormland/1.176140 . Jag cyklar dagligen och ja, jag ser cyklister som cyklar mot rött, men det är sällsynt och sker i regel i lägen då det inte stör annan trafik det minsta. Men då cyklar jag i Göteborg och inte i Stockholm. De flesta stannar faktiskt vid rödljus. På ett år rapporterades 1000 cyklister av cykelpolisen i Göteborg (
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,varldskandisar_vid_ett_rodljus_nara_dig). Det är långt färre än vad en sexdagars fartkamera-operation, ungefär en tiopotens off (
https://www.cyklistbloggen.se/2012/06/bilister-inte-bara-ett-hinder-for-cyklister/ ). Och vill man kan man hitta ställen där bilister kör friskt mot rött, vilket det skrivits om på den här bloggen.
Fakta är också att andelen cyklister påverkar trafiksäkerheten. Ju fler cyklister desto säkrare. Så cyklar är inte problemet, utan lösningen.
Så länge som folk cyklar som de gör är det ingen lösning utan ett nytt problem. Här har du en illustration.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cyklister-som-kor-mot-rott-foder-cykelhat_7268423.svd
Jag gjorde en post om det tidigare (
https://www.cyklistbloggen.se/2012/06/varfor-cyklar-folk-mot-rott/) och när NTF gjorde sin undersökning på uppdrag av Trafikkontoret så cyklade 21% av vanliga cyklister mot rött och 58% av budcyklisterna. Det är något fler män än kvinnor som kör mot rött.
TIlläggas kan att när trafikljusen anpassas efter cyklister så sjunker andelen rödljuskörande. Det skedde till exempel när Götgatan fick grön våg för cyklister för ett par år sedan.
Jag både promenerar, cyklar och kör bil i stan. Jag förstår att känslan av att cyklar är läskigare än bilar.
Ett av skälen är att man som fotgängare nästan aldrig blir ihopblandad med bilar. I Stockholm däremot är det regelmässigt så att fotgängare och cyklister blandas ihop.
Min pendlingsväg till jobbet består till exempel till största delen av delad vägbana, det som kallas ”GC” eller ”GCM”-bana. På flera sträckor skiljs trafikanterna bara åt av en vit linje och eftersom Stockholms kommun inte sköter underhållet av banorna så är ofta enda markeringen att här både färdas cyklar och fotgängare, en skylt i vägbanans ände.
I Stockholm är det helt enkelt byggt för konflikt mellan de två trafikgrupperna.
Tittar man på statistiken så handlar det dock i rätt stor utsträckning av ett upplevt hot, inte ett faktiskt. Vi har skrivit om det tidigare här:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/02/cyklister-och-fotgangare-ska-inte-vara-i-samma-vagbana/
och här:https://www.cyklistbloggen.se/2012/02/cyklister-vs-fotgangare-igen-statistik/
Men argumentet ”Cyklister är farligare än bilister” har ju inget med den här bloggposten att göra. Den handlade om att det är dödligt farligt för cyklister när bilister parkerar i cykelfälten.
Man måste klara av att hålla två olika tankar i huvudet samtidigt om trafikdiskussioner ska bli konstruktiva.
Du missar att problemet inte var ifall man råkar köra på hindret eller ej utan snarare biten att väja ut i bilkörfältet på grund av det höga tempot där. Vad hjälper det då om cyklisten saktar in?
Det är väl därför man saktar in, för att undvika en olycka. Uppenbarligen var det det som fattades när två cyklister frontalkrockar.
Att hålla rent i eget hus, gäller det alla grupper i samhället. ”Du som ingenjör kan gott vänta, ni uppfann atombomben”, ”Du är fotbollssupporter, jag får vara i vägen för dig tills alla har slutat slåss”, ”Du är invandrare, jag blockerar din väg tills ni slutar stjäla”, ”Du som cyklist kan gott leda cykeln på trottoaren för jag har sett cyklister köra mot rött”, ”Vi bygger ingen ny älvförbindelse förrän alla bilister slutar köra över heldragen linje i Tingstadtunneln”, ”Taxiförare får inte använda kollektivtrafikfält förrän de slutar köra svart och parkera i cykelfälten”… I vilket hus skall jag börja hålla rent tycker du? Skall jag spöa rödljuskörande cyklister, envarsgripa fotbollshuliganer, preja fortkörande bilister i diket osv? Jag hinner inte beivra alla brott som begås av personer som tillhör grupper som jag kan tänkas tillhöra.
Nej, jag tycker att var och en får ta ansvar för sitt eget handlande. Att påstå att en felparkerad bil i är ett dödligt hinder är att överdriva. Det finns större faror i staden än så. Cyklister som cyklar mot rött är en av dem. En kollega till mig omkom när han kördes på av en sådan på ett övergångsställe. Det är något som händer oftare än man tror.
Och jag känner en som blev förlamad av att cykla in i en felparkerad bil. Det ledde inte till döden men till stort lidande för ett antal personer, och stora kostnader för samhället.
Alla måste visa hänsyn och undvika att utsätta andra för fara, det gäller självklart både cyklister och de som kör bil. Och att parkera i cykelbanor ÄR att utsätta andra för fara.
Nu är det inte bara i cykelfält det står bilar, utan även på cykelbanor på trottoarer och på GC-vägar, och inte sällan så att det inte går att komma förbi (att ta sig förbi fotbollsplanen i Rinkeby en lördag eller söndag innebär oftast att man får cykla på grässlänten upp mot Rinkebysvängen: GC-vägen är helt blockerad av bilar; dito vid viseobutiker, postens utlämningställen, och begagnade bilhandlare …
Och att bli uttvingad i trafiken (över en hög kant) innebär naturligtvis en risk, och man får inte sällan en lång rad av ilksna bilser efter sig – speciellt som det på en del ställen kan vara svårt att komma upp cykelbanan igen. Dessutom är det ju inte bara cyklister som tvingas ut i vägen: även tex barnvagnar & rullatorer …
Jag har slutat bry mig så mycket om detta, så länge det finns någonstans för mig att ta vägen så gör jag det. Jag pekar med vänsterarmen, tittar över axeln och svänger ut. Bakomvarande bilister fattar vad som är på gång. Det är ganska naturligt att bilister/taxi kör intill trottoarkanten för att släppa av folk.
Viktigare för mig är att på gator med målade cykelfält så borde farten sänkas till 30-40 km/h, med fartgupp eller avsmalningar om det behövs.
Jag skulle kunna hacka i mig taxibilar som kör intill och lastar/lossar folk. Men det har aldrig varit ett problem för mig.
Problemet är taxibilar som parkerar där. De ställer bilen. Eller de sitter och läser.
Samma sak med lastbilssläp och bilister som parkerat bilen.
Det är bara slöhet – jag orkar inte hitta en riktig parkeringsplats.
Något många billister missar, är de negativa aspekter som billismen åsamkar, dels klimatet och miljön. Men även direkta hälsoeffekter för främst stadsbor som tvingas andas bilarnas avgaser.
Om man beaktar detta, så är det svårt att argumentera emot utbyggda cykelfält på bilfältens bekostnad.
Jämför t.ex. med rökförbudet i offentliga lokaler.
Nu måste jag tyvärr vara en sån här som ställer sig på tvären.
Visst är det synd att man inte respekterar cykelfält, men jag har två invändningar.
För det första bör ni inte försöka måla upp er själva som offer. De få veckor om året då jag är ute på landet och kör bil ser jag konstant samma sak om och om igen. Två eller tre cyklister på bredden sniglar fram i 10km/h på en 70-väg, när det finns en dedikerad cykelväg 20 meter bort.
Sen är det ren galenskap att bygga cykelfält i städer med trängsel i trafiken. Går det att ha dubbla cykelfält, så går det ju att omvandla vägen till en 2+1-filig bilväg! Cyklar kan man ha på trotoaren, vilket för övrigt är ett ställe där man ser väldigt mycket cyklar, även i städer med cykelfält.
Du är en sån som drar alla över en kam. Jag är helt enig med dig om att man inte ska cykla i bredd och jag brukar fräsa åt dem som gör det när jag kör om dem.
Om du tycker att vi ska cykla på trottoaren så tycker jag att du är skitdum! Jag tycker att du kan ta din sura bil och köra på trottoaren i 10 km/h.
Ja, vi är offer eftersom vi har för litet plats på vägarna. Vi ska naturligtvis ha det lika bra som bilisterna. Vi vill ha vägar där vi kan blåsa på i 30-40 km/h. Vi vill ha cykelbanor fria från fotgängare med planfria korsningar. Vi vill ha cykelbanor med tak. Allt det kostar mycket mindre per cyklist att bygga än bilvägarna kostar per bilåkare.
Så du menar att eftersom du några få veckor möter långsamma cyklister, vilket jag förmodar milt sinkar dig och utgör en nästan märkbar störning, så ska cyklister hacka i sig att tvingas riskera livet för att bilister tycker det är så jobbigt att hitta en riktig parkeringsplats att de väljer att bryta mot lagen?
Jag tror du trollar.
Jag tycker man bör ha klart för sig att landsvägsnätet med 70-vägar är lågtrafikerade och lågprioriterade. Om cyklister ligger och ”sniglar” i runt 15km/h så är det ingenting allvarligt. Jag har personligen inte sett det förekomma vad jag minns de tillfällen då jag nyttjat 70-vägar. Jag har personligen aldrig sett annat än möjligen träningscyklist-klungor cykla på 70-väg även om det funnits (asfalterad) cykelbana i närheten. Och träningscyklister bränner på bra mycket mer än några 10km/h. Och dessutom är de otroligt diciplinerade och vana vid trafik och cyklar extremt förutsägbart och är måna om att störa så lite som möjligt. De är antagligen ute och tränar mer än en annan kör bil (fast då ska sägas att jag kör bil väldigt sällan…)
Vidare så sista stycket är du i strid med all tillgänglig fakta i ämnet. Forskare menar på att det utrymmesmässigt inte är möjligt att hålla sig med en massbilism. En bil transporterar i rusningstrafik 1,2 personer. Jag vet att en bil kan transportera omkring 5 personer, men så används den inte i verkligheten. På den yta bilen kräver får 15 cyklister plats utan problem. Vi får alltså in en tiopotens fler människor om vi tar en bilfil och gör till cykelfil. Vidare om man väljer en annan ingångsvinkel så beräknas cykelvägar medföra samhällsekonomisk vinst, det gör inte bilvägar. Cykelvägar beräknas ge tillbaka det dubbla mot investeringskostnaden. Men där tror jag inte det ligger några som helst beräkningar på vad hälsovinsterna blir om fler cyklar. Där har jag sett siffror på uppåt 11kr per satsad kr. Vidare bör man väga in säkerhetsaspekten. Då fler cyklar blir staden säkrare, det finns det statistik och forskning på. Holland är ett land som utnyttjar just det sambandet. Deras trafiksäkerhet bygger mycket på att säkerheten kommer på köpet om andelen cyklar är stor. Man bör också väga in vilken mobilitet samhällets svaga kan tillåtas. I och med ökningen av massbilism har rörligheten för framför allt barn minskat markant, från åtskilliga km i radie till enbart tiotalet meter från huset. Idag är andelen barn som får vistas ute i trafiken själva alarmerande låg, de är helt beroende av att mamma eller pappa kan följa med när de vill ut och leka eller träffa kompisar. Detta är en direkt följd av en växande bilism.
Så då är ju frågan om galenskapen är att bygga för cykel eller för bil…
Nu handlar det ju om att inte parkera i cykelfälten. Att cyklister cyklar i bredd ger inte mer rätt att parkera i cykelfälten. Cyklar själv för det mesta och hatar minst lika mycket de som cyklar i bredd. För det mesta vill de inte vika en tum från att cykla i bredd och det är inte ovanligt att man princip själv blir utträngd i ett buskage av dem.
Mycket bra blogg och tack för länkarna. Jag ska lägga in dem i kontakter och mejla med bilder på varje bil jag ser som är parkerad på en cykelbana. Många stopp kommer det bli.
Det är ju lysande att era blogginlägg har börjat publiceras svd.se! Mindre lyckad är å andra sidan rubriken de har valt: ”Cyklisthat”. Det är ju som om de avsiktligt går in för att underblåsa de konflikttendenser som finns i stockholmstrafiken! Tror ni det är möjligt att få dem att ändra på det?
Jag mailade faktisk precis deras webbchef Fredric Karén om det. Det är ju faktiskt helt missvisande.
Ja, det hade viss relevans förra veckan, men den här veckan handlar det ju inte om folk som hatar cyklister, utan folk som inte bryr sig om dem.
Nu ska det vara ändrat!
Nu är det Cyklistbloggen istället. Mycket bättre. Fast ger kanske färre indignationsklick.
Förstår inte problemet… 3kap 48§… ”På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga
cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras.”
Det är ju faktiskt än utav de lättaste texter att förstå i trafikförordningen… Inget mumbo-jumbo-konstig-byråkrat-svenska… eller?
Det finns några saker som man skulle behöva ta tag i trafiken och det är att upplysa att trafikförordningen gäller för alla som är ute i trafiken, oavsett om man går, cyklar eller åker bil. Direkt när man rör sig i trafiken så har man regler att förhålla sig till och det gäller alla. Jag förstår att vissa inte vill vara i vägen för biltrafiken och det är väl rart, men det får inte vara på bekostnad av att bryta mot befintliga lagar. Går bilen sönder, det är en sak… men filmen visar ju långt ifrån trasiga bilar.
Min favorit i trafikförordningen är dock ”En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller
stör annan trafik.” hämtat ifrån 2 kap ”Bestämmelser för alla trafikanter” §1… Om alla skulle se varje väg som en bilväg… även GC-banor… gå till vänster – cykla till höger… Gå två i bredd – cykla två i bredd… om du inte är ett hinder för andra. Det skulle underlätta en hel del för min pendlingssträcka till och från jobbet.
Fast nu är det ju inte någon cykelbana utan ett cykelfält och där får väl INGET fordon parkera eller stanna.
Nej, i cykelfält får bilar bara vistas om de är på väg att korsa den. Vare sig parkering, tillfälligt stopp eller lastning är tillåten.
Jag stannar och skäller ut alla som parkerar i cykelfälten. Varenda en. Bankar på taket, gapar och skriker. Och så har jag gjort en ”böteslapp” – se bilden – som jag ska börja använda.
Banka på mitt tak å det blir det sista du gör.
Brukar du parkera i cykelfälten?
Hotar du mig?
Jag drar till jobbet imorgon vid 7-tiden. K-holmen-Kista, säg till var du parkerar så knackar jag med ringarna på rutan;)
ganska rolig lapp och jag förstår frustrationen till 100% MEN tycker ändå att vi skall odla en motsats till den aggressiva bilkulturen. Därmed absolut inte sagt att jag inte tänder till, hade en nära-döden-upplevelse för ett par veckor sen (bilisten tog sats mot mig på cykelövergång) och hade nog börjat veva om chansen fanns.
Jag ser det där som ganska hotfullt; vad är det för beteende, att banka på bilarnas tak? Tänk om jag skulle banka sönder din cykel när du gör fel?
Jag bankar inte SÖNDER taket. Jag bara väcker chauffören som sover där jag ska cykla.
Bra Jeroen!!!
Detta är väldigt viktigt och en av de saker som irriterar mig mest när det gäller cyklingen i stan. Här måste vi alla ligga på och be, uppmana, säga till dem som sysslar med övervakning att faktiskt agera. Jag har själv varit i kontakt med staden, polisen samt Securitas avseende detta för att få ett beivrande. Ju fler som faktiskt påtalar detta – desto större chans till förändring. Hjälp till och skriv till era ansvariga:
För er som har synpunkter på detta i Södra delarna: felanmalan.parkering-sthlm@bevakningstjanst.com
För er som har synpunkter på detta i Norra delarna: parkeringsavdelningen.stockholm@securitas.se
Skicka gärna också till Polisen: polismyndigheten.stockholm@polisen.se
Menar inte med att gödsla med mail-adresser men här tror jag att volym i reaktioner är ett av få sätt att få en förändring.
(PS @Ms_Xx – Jag har också fått liknande reaktioner av Taxi Stockholm med den skillnaden att han i princip ville spöa upp mig för att jag haft fräckheten att påtala att han stod i cykelfältet. Livet är hårt!)
När någon blir hotfull ska man ta det väldigt lugnt och fråga ”Hotar du mig?”. Inte alla, men många inser då att det de gör är åtalbart.
Sen skulle man kanske skaffa en hjälmkamera.
Och tack igen! Det här är ett jätteproblem. På Kungsbron utanför Tekniska nämndhuset använder taxibilar cykelbanan som väntezon på helgnätterna. Där är det höga kanter på cykelbanan, både upp mot trottoaren och ner på vägbanan, och väldigt krångligt att ta sig förbi. Det står alltid minst en taxi på cykelbanan där när klubben nedanför (fd Trädgården, Fleming?) är öppen.
Jag knackade lite på motorhuven på en taxi där en gång när jag krånglade mig förbi, han körde då iväg och ikapp mig, vevade ner rutan och började skrika om att jag inte hade några reflexer på cykeln (det hade jag, plus en extra i vardera hjul), då skrek han om att jag inte hade några lysen (det hade jag också, fungerande fram- och baklyse).
Med den attityden blir man väl i o f s inte direkt förvånad om de inte respekterar cykelbanorna…
Jag har även varit med om polisbilar som varit parkerade på cykelvägen då dom genomfört rutinkontroll med körkort + blåsa. Bilarna dom vinkade in, vinkade dom även in för att stanna vardå? Just det, på cykelbanan. Detta dock inte i Stockholm, utan på Öland centralt i Färjestaden. Jag har det på film också. 🙂
Det gäller i Stockholm också:
http://twitpic.com/7nm3nt