I april var Synskadades Riksförbund irriterade på ”felparkerade cyklar”. Jag skrev så här då:
Om vi bortser från att man i princip får ställa cyklar var som helst (rätta mig om jag har fel, jag har letat efter skrivna regler, men bara hittat sådana från Malmö), vilket gör det svårt att ”felparkera” dem, så är det här en vettig synpunkt.
Jag skrev också att Stockholm saknar ordentligt med bra cykelparkeringar och jag har förstått att de som finns är utformade dåligt ur en synskadads perspektiv.
Synskadades Riksförbund skriver också på sin hemsida:
Vi efterlyser bland annat:
• Tydligare avgränsningar mellan cykel- och gångbanor. Markeringen måste vara tydlig både visuellt för synsvaga och kännbart för blinda som använder vit käpp.
• Övergångsställen som även innefattar cykelbanan, så att man säkert kan gå över körfälten för både bilar och cyklar.
Vi kan inte annat än hålla med. Stockholms cykelvägar är till stora delar, om inte till största delar, utformade så att de är en del av en trottoar. I bästa fall avskiljs cyklisterna från fotgängarna med en målad vit linje i vägbanan, men inte alltid. På vintern är även den gränsen bortsuddad av snö.
Oerhört sällan finns det riktiga övergångsställen över cykelbanor.
Jag undrar om någon politiker funderat över hur en synskadad ska kunna uppfatta gränsen – om man inte ser ordentligt är cykelfälten bokstavligen osynliga. Och skillnaden mellan en cyklist och en fotgängare i form av hastighet och rörelseenergi är enorm. Det finns ett skäl till att lagstiftningen betraktar cykeln som ett fordon – även om inte trafikplaneringen gör det.
Cyklister och fotgängare ska inte blandas.
Det finns såklart också lösningar för att göra cykelparkeringar som inte förstör för synskadade. Den enklaste är att inte placera dem på trottoaren. Som vi skrivit om tidigare kan en enda bilparkeringsruta i vägbanan bli parkeringsplats för mellan tolv och femton cyklar. Är man generös och inte klämmer ihop dem för att spara plats, kan det bli så här luftigt:
Den här typen av cykelparkering är enkel och rimligtvis förhållandevis billig som lösning på ett problem både för cyklister och för fotgängarna. Det borde vara knappt mätbart i det miljardregn som cyklisterna ska få. Förmodligen finns det säkert en budgetpost för handikappanpassning också som kunde hjälpa till på samma gång. Win-win och två trafikgrupper, synskadade fotgängare och cyklister, slipper i onödan bli irriterade på varandra. Om man gör som i Portland i USA och ersätter parkeringar i gathörn vinner man dessutom bättre sikt för gående och därmed bättre trafiksäkerhet.
Det finns heller inget skäl till att vänta. Att omvandla bilparkering till cykelparkering kräver bara att man placerar ut ställen.
Eller vad tycker ni?
Att göra om några bilparkeringar till cykeldito borde vara lika samhällsekonomiskt lönsamt som alla andra cykelsatsningar. Dock har jag, trots att jag funderat och funderat, inte kommit på lösningen på två problem:
1. Om parkeringen är gratis tenderar den att ganska snart åtminstone delvis omvandlas till deponi. Gå till valfritt cykelställ i Stockholm och räkna antal obrukbara cyklar. De blir fler, ju äldre cykelstället är. Och hur tar man ut avgift på ett fordon som saknar registreringsskyltar? (Nej, jag tycker registreringsskyltar på cyklar vore en ritkgit dålig idé.)
2. Hur gör man så att det går att låsa fast cykeln, utan att hindra gatsopning och snöröjning?
Inte för att dessa två sproblem ska förhindra att man anlägger fler cykelparkeringar, men den som löser dem kommer få min ohejdade uppskattning. Ja, rentav beundran.
Jag skulle också uppskatta att avfasningarna för rullstol gjordes konsekvent så man slipper köra den ut i cykelbanan vid olika typer av övergångar över bilväg. Samt att man tänker på vattenansamlingar vid dessa övergångar som gör att man går runt vattnet, ut i cykelbanan också.
När jag ser bilden på cykelparkeringen i SF…så blir jag nästan tårögd. Jag är så trött på att ta skit för mitt cyklande och att se en stad som verkar tänka på cykeln gör mig extra glad, stockholm..not so much.
i övrigt håller jag med om att vi borde separera fotgängare och cyklister så gott det går, även att ta bort cykelbanan helt och hållet och sänka hastighetetn är ett bra förslag soom gör cykel till ett accepteradt fordon bland många andra.
(skrivet från mobilen, borts gärna från stavfel och kommatering:-))
Bra att ni inte ser motsättningar i SRFs åsikter utan gemensamma möjligheter att förbättra framkomligheten. Sådant gillar vi! Se gemensamma lösningar istället för att skapa motsättningar: http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/
Jag gillar cykelbanor (alltså helst inte kombinerade gång- och cykelbanor) men de behöver faktiskt inte finnas överallt. T ex i innerstäderna är det bättre att dämpa biltrafiken. Om det redan är max 30 ser jag inte mycket nytta med cykelbanor, det kan tvärtom bli försämrad komfort när cyklister hänvisas till smala ytor med dålig asfalt. Det lockar inte bilister att börja cykla.
Man borde prata mer om komfort. Kollektivåkare och bilister sätter värde på komfort och det gör cyklister med. Ge oss släta cykelbanor som är breda nog att bre ut sig på. Eller dämpa trafiken så att vi kan cykla direkt på gatorna.