Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Tre planerade cykelgarage blev bara ett

Publicerad den 16 maj, 201216 januari, 2022

Via Radio Stockholm och deras cykelvecka nås vi av nyheten att kommunen stoppat byggandet av två cykelgarage. Det var inte vilka garage som helst heller, utan strategiska cykelparkeringar placerade vid centrala knutpunkter för pendlarbyten, Södra Station, T-Centralen och Odenplan som skulle byggas inom ramen för den nya Citybanan.
Men så tycks det inte bli. Bara Odenplans garage är kvar:

– Den slant som vi hade avsatt för cykelparkeringar verkar helt att gå åt till Odenplans cykelparkering. Vi har blivit ombedda att prioritera arbetet just med Odenplan. Och med tanke på svårigheten att hitta lokaliseringar för garage i cityområdet så var det ytterligare ett argument,  säger Per-Åke Tjärnberg, trafikplanerare vid Trafikkontoret i Stockholms stad.

Så i praktiken klarade de inte av att göra en budget och valde att prioritera bort cyklisterna. Cykelstad i Köpenhamns och Amsterdams klass pratar de om, just nu är vi slagna av Malmö.
Stockholm har en lång väg att gå. Eller cykla.
Läs mer hos Radio Stockholm här och här (med en debatt mellan trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) och oppositionens Daniel Helldén (mp))

6 svar på ”Tre planerade cykelgarage blev bara ett”

  1. Hans skriver:
    17 maj, 2012 kl. 12:58 f m

    Men Johannes om cykelmiljarden hade funnits så hade man ju lätt kunnat ta pengar därifrån för att finansiera garagen.

    Laddar in …
    1. Johannes Westlund skriver:
      17 maj, 2012 kl. 3:01 f m

      Det är helt sant, men man ska inte blanda ihop pengar sådär, då blir det bara rörigt. Om man beslutar att satsningen på citybanan ska inkludera parkeringsplatser för cykel så ska pengarna tas därifrån. Cykelmiljarden är väl i stort sett vikt åt att bygga gångbanor (som man får cykla på om man flaneringscyklar i gångfart enl polisen) om jag förstått det hela rätt? Ja och så lite färg på väg och trottoar också, så kallade ”cykelbanor” och ”cykelfält”. Jag har inte tillräcklig koll för att uttala mig egentligen men inte inkluderar man väl parkeringshus i budgeten för bilvägssatsningar? Dessa får väl separata bidrag? Här tycker jag i alla fall att det är tydligt att garagen hör till citybanan och därför bör finansieras av det projektet. Men man kanske i ett senare steg kan projektera för att göra något liknande med cykelmiljarden, om det är vad man tänkt sig för de pengarna.

      Laddar in …
  2. JakobStar skriver:
    16 maj, 2012 kl. 12:29 e m

    Som vanligt när borgarna i Stockholm uttalar sig, det har inget med verkligheten att göra.
    Någon som kommer ihåg ”jobbgarantin” innan valet där jobb skulle garanteras inom tre månader eller vad det nu var.

    Laddar in …
  3. Pierre Andersson skriver:
    16 maj, 2012 kl. 12:09 e m

    Men va f… Ett cykelgarage vid centralen skulle göra det möjligt för otroligt många fler att kunna cykla sista biten till jobbet. Själv jobbar jag på Stora Essingen och tågpendlar in till centralen. Skulle älska en lösning som gjorde det möjligt för mig att cykla ut till Essingen – men det faller just på parkering/förvaring… Gah.

    Laddar in …
  4. Vill cykla skriver:
    16 maj, 2012 kl. 12:07 e m

    Tycker det är konstigt, knappt har beskedet om cykelmiljarden kommit, skrevs om den i DN i går igen och nu finns det inga pengar! Till vilka projekt har miljarden försvunnit till?
    Kanske dags för Per Ankersjö att styra verksamheten lite så att det faktiskt händer lite!

    Laddar in …
    1. Johannes Westlund skriver:
      17 maj, 2012 kl. 12:37 f m

      Fast man bör väl hålla isär äpplen och päron. Citybanan och cykelmiljarden är inte samma pengapott (hoppas jag). I alla fall är det ynkligt att man sänker ambitionerna. Föreställ er att man bygger någonting och skippar bilparkeringen… Eller vänta… Det är ju olagligt.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d