Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm vs Göteborg

Publicerad den 14 maj, 20125 januari, 2022

Alltid härligt att få med både Stockholm och Göteborg i en rubrik – den här gången handlar det om en bild som vår läsare Erik skickade oss. Det är inte bara Stockholms kommun som har en förmåga att ge med ena handen och låta trafikkontoret göra cykelbanor, för att sedan ta med den andra och låta entreprenörer spärra av dem av olika skäl, vägarbete, containerplacering, snöupplag eller ren illvilja.
Så här skriver Erik till cyklist@cyklistbloggen.se :om hur det ser ut på Lilla Munkebäcksgatan i Göteborg:

Det är vid en bussluss som har cykelbanor på sidorna, men tydligen slinker det förbi bilar där också. Så för att förhindra det så har man satt upp betongsuggor. Problemet är bara att dessa i praktiken också blockerar cykelbanorna… En cykel får precis plats, den minsta darrningen i styret gör att man kraschar in i betongsuggorna. Om man har handlat i den stora mataffären som ligger bredvid och har cykelkärra så får man definitivt inte plats.
Och detta är i slutet av en backe där belysningen är dålig. Så olycksrisken kvällstid är riktigt hög.

 
Så här ser det ut:

Foto: Erik Brinkman

 
En klassisk ”cyklar, bah, dom cyklar ju ändå som dom vill så dom kommer nog förbi. Det finns ju en alldeles utmärkt trottoar brevid”.
Så här ser det ut utan suggor (om min inbäddning av Google Mapsbilden funkar):


Visa större karta

6 svar på ”Stockholm vs Göteborg”

  1. Johannes Westlund skriver:
    14 maj, 2012 kl. 1:10 e m

    Jag tog en fin bild idag alldeles i närheten idag där en entreprenör spärrat av hela cykelvägen för att gräva eller nått. Det ska läggas ner rör eller så. Inget problem med det, man måste ju kunna få utföra underhåll och byta rör som börjar bli gamla. Det jag störde mig på var det som redan diskuterats här. Det stod ”För din egen säkerhet, led cykeln” och ”Gång/cykelbana avstängd”. Vart jag som cyklist skulle ta vägen fick jag gissa själv. Längs den vägen är GC-banan upphöjd och avgränsas mot vägen med en ganska rejält kantig och småvass kantsten som jag helst undviker att cykla ner/upp från. Man hade inte ens ansträngt sig för att fixa en ramp. Än mindre varna bilister för att cyklisterna tvingas svänga rakt ut i bilvägen där sikten är skymd. Genomtänkt…

    Laddar in …
    1. Erik Sandblom skriver:
      14 maj, 2012 kl. 3:55 e m

      För din egen säkerhet knuffa bilen!

      Laddar in …
    2. Rolf Broberg skriver:
      15 maj, 2012 kl. 11:19 e m

      Skylten ”Led cykeln” är en varningsskylt som trots VMF 2 kap 5 § inte talar om vad den varnar för. Den är inget förbud eller påbud, den tipsar bara om att den som känner sig osäker som cyklist kan sluta cykla. Jaha? Oseriöst ur alla perspektiv jag kan komma på, se http://trafikistan.se/for-din-sakerhet-led-cykeln/

      Laddar in …
      1. Johannes Westlund skriver:
        17 maj, 2012 kl. 1:17 f m

        Spännande. Har inte tänkt över den på det sättet. Är skylten ens laglig? Det här måste jag gräva djupare i. Den bryter ju mot reglerna för den kategori den tillhör. Det hade varit intressant om man kunde anmäla entreprenörer för att ägna sig åt felaktig skyltning. Det kan inte riktigt vara lagligt…

        Laddar in …
        1. Rolf Broberg skriver:
          17 maj, 2012 kl. 10:49 f m

          I mina ögon är lagen ren och klar: Antingen varnar man med en vedertagen symbol, eller så säger man på en tilläggstavla vad varningen gäller. Jag ser inget utrymme för varningsskyltar utan varning. Men entreprenören följer bara uppdragsgivarens direktiv, t.ex. Göteborgs trafikkontors http://www.gotaneon.se/~web63_niclas/uploads/file/Tillfallig_Trafikanordingsplan_GoteborgTK_Gata_1-14.pdf .

          Laddar in …
  2. Arne skriver:
    14 maj, 2012 kl. 12:56 e m

    Bilden berättar flera historier. En är;
    – att tänk så mycket som behövs för att bilister inte följer reglerna. Skyltar, spårviddshinder och till sist betongsuggor. Sorgligt.
    En annan är;
    – om entreprenören hade tänkt efter och vridit suggorna 90 grader jämfört med bilden så hade alla – utom smitvägsbilisterna – blivit gladare.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d