Förra sommaren skrev vi om Karlaplans rondell, som hade en rätt märklig cykelbana. Så här såg det ut:
Skylten är ett påbudsmärke med innebörden:
att fordon endast får föras i pilens eller, där två pilar finns, i endera pilens riktning.
Och cyklar är vi ju överens om är just fordon. Kommunens svar var att man inte alltid ska följa skyltar som cyklist. Ungefär. Men de sa också att de skulle fixa en skylt till för att göra det lite tydligare. Och nu är den på plats. Så här ser det ut:
Cyklistbloggen griper in FTW! Det är fortfarande lite märkligt att man ska cykla åt fel håll i rondellen och att cykelfältet börjar längst in, istället för ytterst. Jag tror den här lösningen är en av förklaringarna till att bilister tycker att vi cyklar lite hur som helst.
Men det finns fler märkliga skyltar i Stockholm. Den här tipsade Helena Sahlén oss om:
Jag vet inte, men jag tror de flesta av oss skulle läst den som att cyklar ska hålla till höger. Men cykelbanan är till vänster? Notera också att man får cykla mot enkelriktat eftersom banan går åt båda hållen.
Har du några exempel på märkliga trafiklösningar för cyklister? Maila gärna till cyklist@cyklistbloggen.se.
Trevlig helg!
Innan inlägget hinner fylla 10 år:
Kanske går dessa märkligheter ändå ihop rent juridiskt tack vare sista stycket i trafikförordningens kap2 p2:
”En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar. Förordning (2017:921).”
Det riskerar bli märkligt, men låter väl även ganska logiskt?
Jag frågade Transportstyrelsen. Här kommer vår konversation:
Fråga: Hej!
Jag undrar hur jag ska tolka skyltningen och vägmålningen på den bifogade bilden.
Platsen är Parkgatan på Kungsholmen i Stockholm och bilden finns på min
kollegas blogg Cyklistbloggen (men det är jag som har fotat): https://www.cyklistbloggen.se/2012/05/markligt-skyltade-cykelvagar/
Våra körkortskunskaper säger oss att kanske ska man läsa de två
skyltarna ihop – alltså som att cyklister ska hålla till höger om
skylten. Men samtidigt är det ju en tydligt utmärkt cykelbana till höger
om skylten. Dubbla budskap? Eller ska de två skyltarna läsas separat?
Är skyltningen korrekt?
Svar: I 2 kap. 2 § 3 stycket Trafikförordningen (1998:1276) anges att
”en särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller
gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar”.
Anvisningar är enligt första stycket samma paragraf bland annat
vägmärken och vägmarkeringar.
Om det alltså finns en anvisning för någon av de nämnda trafikanterna
som ”strider mot” en anvisning för trafiken för övrigt gäller den
särskilda anvisningen just för dessa trafikanter.
I vissa fall kan man naturligtvis ifrågasätta lämpligheten i en
trafiklösning. Den diskussionen bör föras med väghållaren som har rätt
att meddela lokala trafikföreskrifter och märka ut dessa med
anvisningar.
Fråga: Hej!
Jag förstår inte riktigt svaret.
Som jag tolkar skyltningen och vägmålningen finns det ju TVÅ anvisningar
för cyklister, och jag förstår inte vilken av dessa det är som gäller.
Ska jag följa skylten eller målningen? Eller menar du med ditt svar att
det inte går att avgöra, utan att jag bör föra diskussionen med
väghållaren?
Svar: Alltså: Om det finns en särskild anvisning för cyklister bortser
du från övriga anvisningar, som gäller alla trafikanter, och följer den
särskilda anvisningen. Om vägmärket Påbjuden körbana anger att man ska
köra till höger om detta märke, men särskilda anvisningar – vägmärke och
vägmarkering – anger att cyklister ska köra till vänster, följer du de
särskilda anvisningarna.
Jag kollade på cykelmärket:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler–vagmarken-for-cyklister/Vagmarken/
Det är alltså en ”påbjuden cykelbana”. Pilen säger att fordon ska färdas till höger. Men eftersom cykelskylten riktar sig till en speciell fordonstyp, cykel, så ska vi cyklister ignorera alla andra skyltar. Ser man en ”påbjuden cykelbana” ska man alltså leta runt efter närmaste cykelbana och ta sig fram i den.
Glasklart? Inte så jätte. Särskilt inte om man tittar på den skyltcombo de satte upp på Götgatan:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/04/gasarbete-nu-med-skyltar-i-sthlm/
Den sista skylten ger i så fall övrig trafik rätt att köra rakt in i betongsuggorna.
Inte så jätte.
Du ska i första hand leta efter den cykelbana som finns alldeles till vänster om cykelbaneskylten. Huvudregeln är att vägskyltar står till höger om den plats/bana de avser.
Jag tycker skyltningen på Parkgatan är glasklar och helt i linje med alla regler. Det gäller även din skyltkombo på Götgatan. Man måste vara ganska fyrkantig för att missförstå någon av dessa.
Tycker det finns gott om viktigare missförhållanden för cyklister att jobba på än dessa. Låt oss koncentrera oss på de stora problemen!
Beträffande skyltningen på Parkgatan:
Stolpar med flera skyltar är avsedda att läsas uppifrån och ned – så skyltningen torde vara korrekt. Är du cyklist kan du sluta läsa efter översta skylten, är du inte cyklist gäller den nedersta skylten.
Det är ju just det som är det galna. Skylten säger, i din och min tolkning, att man ska cykla till höger om skylten. Men till vänster om skylten är det ett cykelfält. Här har vi ett uppenbart fall av dubbla budskap, såvida du och jag läser skylten rätt…
MEN… Tittar man på Transportstyrelsens sida om tilläggstavlor ser det ut som om de alltid är fyrkantiga: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Tillaggstavlor/
Så frågan är om det ÄR en tilläggstavla?
Kul att du driver dessa frågor – men jag vill höja ett varningens finger.
En av tjusningarna med cykling är att allt inte är så totalreglerat som för biltrafik – vilket gör att man kan hitta den genaste och även säkraste och smidigaste vägen, där en konsekvent trafikreglering skulle ge en fyrkantig och omständlig omväg.
Biltrafiken måste med nödvändighet följa ett entydigt och klart regelverk – vilket ibland resulterar i rejäla omvägar och kringelikrokar (ta snurrandet runt Röda bodarna som exempel). Ett ensidigt fokus på att cyklar ska behandlas som fordon kommer att resultera i samma snurr för oss – och det är ingen betjänt av. Många kommer fortsatt att strunta i sådana kringelkrokar, även om de bara är en konsekvens av att cyklister behandlas som fordon – men till skillnad från idag kommer det då att handla om regelrätta brott mot trafikreglerna.
Vill vi behålla friheten och flexibiliteten i cyklandet tror jag det är en bättre väg att upplysa bilister om hur lagen faktiskt ser ut. Cyklister FÅR köra om till höger, cyklister FÅR cykla på andra ställen än cykelbanan, cyklister FÅR ställa sig framför bilkön i cykelboxen etc.
Sen tycker jag naturligtvis vi ska fortsätta hävda vår rätt till cykelbanor och cykelfält mot parkerare och containers…
Det verkar som att cykelbaneskylten med den lilla pilen inte finns med i vägmärkesförordningen. Därmed är väl skyltningen ogiltig? Eller?