Stockholms kommun och miljö/cykelborgarrådet Per Ankersjö säger att staden ska tävla med Danmark och Nederländerna som cykelstad. Det finns en del att arbeta med. Inte bara avsaknad av cykelbanor och vettiga pendlingsvägar, det gäller också hur kommunen och kommunens entreprenörer hanterar cyklister. Vi skrev tidigare hur kommunen tillsammans med NCC spärrade av Götgatan, en av Stockholms mest intensiva pendlingsvägar.
Jag tänkte nu jämföra två andra vägarbeten. Det här är Ringvägen förra tisdagen:
Mitt i cykelbanan kommer ett vägarbete. Cykelbanan spärras av helt. Det finns en blå hänvisningskylt, men den gäller bara fotgängare – som hänvisas till andra sidan. Det finns ingen hänvisning för cyklister utan de tar sig ut i vägbanan lite som. Några leder försiktigt cykeln förbi hindren, men det finns ingen indikator på hur lång avspärrningen är eller vad som händer längre fram. Själv cyklar jag, på ett vägavsnitt som som tur är är 30 eftersom det passerar en skola. Som ni hör är det på elcykeln…
Så här gör de i Assen i Nederländerna:
Stockholm har en rejäl bit att gå. Eller cykla.
Läs mer på A View from the Cycle Path.
Klassiskt exempel på kreativ cykling. Här förväntas man lista ut hur man ska fortsätta. Det borde bli en ny slogan för cykling!
”Varje dag – ett nytt logiskt pussel att lösa!”
”Spela med ditt liv – vinn andra trafikanters avsmak!”
Efter man har klarat hinderbanan så belönas man med arga insändare i tidningen som säger att cyklister inte följer skyltar eller regler.
Nä, usch vad jag klagar. 🙂
Positiv spinn… hmm.. Tack vare alla logiska pussel vi cyklister utsätts för måste det betyda att vi är super-kloka! Yay!
Thank you for your instructive video. As shown in the video in Assen is really the best in the Netherlands I’ve ever seen. In more busy cities like Amsterdam and Utrecht we still see often situations like in Stockholm.
Right now in Stockholm, road works seldom take cyclists into consideration, even, as in the photo in the beginning of the post, when it’s a street that has been identified as one of the most important commuter passages in town.
After we pointed this out, they made some provisions for us cyclists, as you can see here:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/04/gasarbete-nu-med-skyltar-i-sthlm/
Its not a monetary issue, it’s just inadvertency towards cyclists.