Cyklingen i Stockholm har ”exploderat” regelbundet de senaste fem-tio åren och därför delar Naturskyddsföreningen och Stockholms Stad ut presenter till cyklisterna 23 maj:
Onsdagen den 23 maj, mellan klockan sju och nio på morgonen, kommer Stockholms stad och Naturskyddsföreningen att stå på 16 strategiska platser för att tacka cyklisterna och dela ut en gåva.
– Att stockholmarna cyklar istället för att ta bilen är både bra för miljön och för framkomligheten i staden.
De som följt Cyklistbloggen minns att de gjorde det i höstas också. Då var det reflexer som delades ut. Den här gången hoppas vi att Stockholms stad väljer att tacka oss genom att ge oss riktiga cykelbanor, inte gångvägar och varför inte en informationskampanj riktad mot bilister som parkerar i cykelfält? Men jag gissar på att det blir något mindre, kanske ett äpple och en cykelkarta som för något år sedan. Och fin publicitet för de styrande i Stadshuset såklart.
Vad skulle ni helst vilja ha i present från kommunen?
(Tips-tack Magnus Sunesson)
Jag fick en microfiberduk med karbinhake på. Perfekt för att torka svett från glasögenen men just där och då hade jag hellre tagit emot en frukt och chokladkaka..eller sportdryck. (Yes,iäm a mamil:)
Jag skulle vilja få en frukt och en chokladkaka.
Det är faktiskt ett fint initiativ som jag inte tycker man ska raljera över. Det finns mycket värre!
Jag har inget emot att Naturskyddsföreningen tackar cyklister.
Men Stockholm city just nu är uselt underhållna cykelbanor, med flagnande eller helt bortsliten färg, med cykelpumpar som är trasiga (i måndags var samtliga tre pumpar jag testade paj, Luma bryggan, Statsgårdens och den vid Nybroplan) och obefintlig hantering av cyklister vid vägarbeten (vi har tagit upp två exempel, tvärblockaden av Götgatan och stoppet vid Ringvägen).
Då känns ”tacket” från kommunen snarare som ett sätt att få billiga PR-plus för miljöarbetet i tidningarna.
Och säga vad man vill om Radio Stockholms cykelvecka, men det var de som lyfte fram att kommunen inte klarade av att hålla budgeten för de tre utlovade cykelgaragen och istället nöjde sig med ett.
Men visst, hellre ett tack än ingenting. Det ger ju lite PR för cyklister också.