När man bygger nya fastigheter idag måste man också bygga bilgarage åt de boende. De styrande i Stadshuset vill utreda om det går att kräva att det samtidigt byggs cykelparkeringar. Idag behöver fastighetsägare inte ordna med cykelplatser, men det vill alltså den borgerliga majoriteten ändra på.
Jag visste faktiskt inte att man måste se till att det finns ett visst antal bilparkeringar per lägenhet när man bygger nya fastigheter i Stockholm, men då låter det vettigt att även kräva bra parkeringsmöjligheter också för cyklister. Jag gillar idén att rulla upp mot en garagedörr, blippa med fjärrkontrollen så att den öppnas och rulla in i ett rymligt garage byggt för cyklar. Med riktiga ställ, inte sådana där som man kör in framhjulet i, utan sådana man faktiskt kan låsa fast cykeln i och som inte gör framhjulet skevt.
Idag måste jag istället kliva av hojjen, leda in cykeln förbi två ytterdörrar och försöka få in den bland barnvagnar och pulkor.
Centerpartiet vill också att fastighetsägare ska kunna byta bilparkeringsplatser mot cykelparkeringsplatser. De pekar på att bilgarage i fastigheter tar stor plats och att det inte längre är hållbart att utgå från att alla tar med sig en bil när de flyttar in i staden. Den fastighetsbyggare som vill kommer alltså istället i så fall kunna välja att bygga cykelparkering.
Både Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet pekar dock på behovet av parkeringsmöjligheter även när man lämnat hemmet. Jag kan inte annat än hålla med. Stockholm är uselt på offentliga parkeringsplatser för cyklister. Jag tror till exempel inte det finns någon cykelparkering under tak i innerstaden. Någon annan som vet om det finns?
I New York byggde de till exempel om bilparkingsplatser till cykelparkeringsplatser 2007. I Williamsburg såklart.
3 svar på ”Stockholms styrande föreslår ersätta bilparkering med cykelparkering”
Kommentarer är stängda.
Gött att bo i Göteborg, där cykelparkeringssituationen är acceptabel. Den är inte optimal, den är inte superb, men det finns i alla fall någonstans att låsa fast cykeln i stort sett överallt. Ännu saknas dock parkeringsgarage, och det existerar i stort sett inga parkeringar under tak. Man måste verkligen ha koll om man ska hitta sådana.
Appropå parkeringar har jag en fråga som jag grunnar på. Är det lagligt att ställa cykeln i en parkeringsficka för bil (om avgift förutsätts att man betalar avgiften och fäster en lapp väl synligt på cykelstyret och att denna inte blir stulen). Det är något som jag har funderat på ibland om man kommer till ett ställe där det inte finns cykelparkering.
I alla fall är det bra att det rör på sig i frågan om cykelparkeringar. Parkeringsnormen för bil är en av de största bilsubventionerna som existerar. Den är ett av skälen till att det byggs som det byggs, glest med lägre hus och köpcentra långt ute där marken är billig att bygga parkering på. Detta har stora byggherrar medgett enligt Ecoprofile. Kan man inte i den kommande cykelparkeringsnormen få med att det ska finnas utrymme att serva cykeln också för boende?
Dom flesta fastighetsägare bygger cykelställ där man låser fast framhjulet om dom får välja. Det är billigt och man kan klämma in 200 cykelparkeringsplatser på litet utrymme. Att man sen inte kan parkera 200 cyklar där (för dom slår i styren och varandra) och att cyklar går sönder i dom bryr man sig inte om. Man har genomfört cykelparkeringar i enlighet med bestämmelse. Därmed basta.
I Uppsala ryktas det om ett nybygge i ”Östra Sala Backe” där ett av dom fem kvarteren ska designas av ett tyskt designteam. Det kvarteret ska innehålla cykelverkstad, cykelbod och tillräckligt stora hissar för att kunna ta upp cykel + cykelvagn till lägenheten. För att få plats med det funderar man på att minska antalet parkeringsplatser för bil. Tillgång till bil vill man säkra genom att ha en bilpool som ägs av föreningen.
(länk:
http://www.hauschild-siegel.com/wordpress_de/wp-content/uploads/2011/06/uppsala_%C3%B6strasalabacke/uppsala_%C3%B6stra_sala_backe.pdf )
Jag vet att det är en usel bild av dom. Ett designteam borde kunna göra bättre. Herregud. En 10-åring med crayola-kritor klarar bättre.
Det är ett gott tecken att man nu planerar bostadsbyggande för att passa cyklister. Även om man inte cyklar själv kan man få gott utbyte av att ha cyklister runt omkring sig. Framförallt blir det mindre fordon på innergårdar och mindre utsläpp och ljudförstörelse i omgivningen. Ska bli intressant att jämföra kvarteren med varandra. Jag är nyfiken på hur ”cykelkvarteret” kommer att ”kännas” jämfört med ”bilkvarteren”. Kommer det att bli en trädkramande hippie-gård? Vi får se!
Herregud så mycket cykelparkering förbjudet skyltar det finns i Stockholm.
http://tobiastopplista.blogspot.se/2012/04/stockholms-cyklister-vi-har-hela-listan.html