Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Inte bara cyklister kör mot rött. Och för fort.

Publicerad den 29 april, 201224 januari, 2022

I veckan gjorde Stockholmspolisen en extrabevakning av cyklister. Det fick Stockholmsmedia att gå i taket och slå fast att cyklister är skogstokiga trafikmarodörer hela bunten.

Cyklister får som grupp regelbundet höra sådant här. För medan en bilist kan göra vilka tokigheter som helst utan att man för den skull drar slutsatsen att beteendet gäller alla bilister, så representerar alltid varje enskild cyklist också alla andra cyklister. Om en cyklist kör vårdslöst, så kör alla cyklister vårdslöst, om man ser en cyklist bryta mot en regel, då ”har vi ett växande problem med cyklister”.

Typiskt bilister att köra för fort hela tiden

 
Men om 7144 bilister kör för fort så har vi inte ett problem med ”bilister”. Då har vi ett problem med 7144 fortkörande bilister, varken mer eller mindre. Resten är hedersknyfflar allihop.

I veckan handlade det i media om att ”cyklister” kör mot rött.  Det är sällan man läser om att ”bilister” kör mot rött, men det gör de. Så här har det till exempel sett ut vid Kungsträdgården på morgnarna under våren. Och till skillnad från de flesta rödljuskörande cyklister så är bilisterna livsfarliga.

Med det avslutar vi den här veckan.

14 svar på ”Inte bara cyklister kör mot rött. Och för fort.”

  1. Joako skriver:
    6 maj, 2012 kl. 1:23 e m

    Polisen i radioinslaget säger att det är gångfart som gäller på cykelbanorna, det innebär alltså 4-5km/h…Seriöst?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 maj, 2012 kl. 1:36 e m

      Nej, vi har skrivit om det här:
      https://www.cyklistbloggen.se/2012/04/hur-fort-far-man-cykla-2/ 

      Laddar in …
  2. POVelo skriver:
    1 maj, 2012 kl. 8:05 e m

    Den där filmen var ju upprörande! Så illa har jag inte upplevt det. Visst det händer ibland men det har var något hästväg! Har ni länkat den till polisen? 

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      1 maj, 2012 kl. 9:41 e m

      Nej, jag har nog bara lagt upp den på Youtube och här. 

      Laddar in …
  3. Villcykla skriver:
    30 april, 2012 kl. 4:02 e m

    En annan lite rolig sak när det gäller cyklisters rödljuscyklande är hur väghållaren väljer att styra signalen. Ett exempel är Götgatan södergående vid skatteskrapan, där finns ett signalreglerat övergångsställe som även omfattar cykelbanan. Där genomfördes ett ex.jobb som visade att ca 70% cyklade mot rött o det har varit en av polisens favoritställen att kolla rödljuscyklande. Till saken hör att det finns många trafiksignaler på Götgatan o de var tidigare inställda på en grönvåg för biltrafiken på ca 41 km/t. Det är svårt att cykla i den hastigheten o det innebar mängder av start o stopp för cyklister vilket gjorde att när det inte fanns korsande biltrafik struntade många i röd signal . Och nu kommer det fascinerande, signalerna programmerades om till en grön våg på ca 20-22 km/t för hela sträckan mellan Folkungagatan-Ringvägen. En hastighet många klarar av att cykla i vilket innebär att stora kollektiv av cyklister förflyttas. Rödljuscyklingen på tidigare nämnd trafiksignal är nu nere på 10%! Snacka om att utformning har betydelse för hur cyklister agerar!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      30 april, 2012 kl. 9:33 e m

      Det där har jag sett i någon tidningartikeln vill jag minnas! Svd skrev tex om det:
      http://www.svd.se/nyheter/stockholm/smartare-cykeltrafik-ska-fa-fler-att-cykla_3350033.svd

      Laddar in …
  4. Villcykla skriver:
    30 april, 2012 kl. 11:23 f m

    Trafikkontoret i Sthlm har studerat rödljuscyklande och rödljusgående. Dessa studier visar att ca 55% av fotgängare väljer att gå mot röd gubbe och ca 20 % av cyklisterna cyklar mot rött. Det är avsevärt fler gående som skadas av rödljusgående än det är cyklister som skadas av rödljuscyklande. Sedan har man studerat bilister efterlevnad av väjningsplikt vid övergångsställen, där struntar ca 45% av bilisterna att väja för gående. På Essingeleden kör ca 85% av bilisterna för fort. Trafikverket själva menar att ca 150 liv skulle sparas om alla bilister höll hastighetsgränsen. Det finns endast en dödsolycka i Sthlm under 10 år som kan härledas till att en cyklist har cyklat mot rött, samtidigt har 7 cyklister under samma tidsperiod fått sätta livet till för att de följt trafiksignaler, stannat vid rött, cyklat i väg vid grönt och då blivit ihjälkörda av en lastbilsförare. Ur ett cyklistperspektiv kanske det är säkrare att ibland inte följa trafikreglerna?  Jag kan inte låta bli att undra om dessa cyklister levt idag om de cyklat mot rött…

    Laddar in …
    1. Johannes Westlund skriver:
      30 april, 2012 kl. 12:56 e m

      Tack för statistiken!

      Laddar in …
    2. joakimfors skriver:
      30 april, 2012 kl. 1:47 e m

      Skulle gärna se källan till denna statistik så man hade något konkret att länka till. En kommentar till en bloggpost har inte riktigt samma slagkraft. 😉

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        30 april, 2012 kl. 2:25 e m

        Jag tittade lite på fotgängare+cyklistskador för ett tag sedan (
        https://www.cyklistbloggen.se/2012/02/cyklister-vs-fotgangare-igen-statistik/) och på 7 år registrerades i hela landet totalt 342 cykel+fotgängarolyckor.
        Det ska ställas mot 20493 ”singel”-fotgängarolyckor under samma period.

        Laddar in …
    3. Christian Gillinger skriver:
      30 april, 2012 kl. 2:28 e m

      Villcykla – om Trafikkontoret har de där undersökningarna tillgängliga skulle jag jättegärna vilja läsa dem! Vår mailadress finns däruppe till höger.

      Laddar in …
      1. Villcykla skriver:
        30 april, 2012 kl. 3:48 e m

        Ska försöka ordna det, kan ta lite tid!

        Laddar in …
  5. Johannes Westlund skriver:
    30 april, 2012 kl. 9:50 f m

    Har det inte forskats på hastighetshållningen? Om jag inte minns fel så är det relativt korrekt att påstå att bilister i allmänhet kör för fort. Så att hålla på med det här med ”enskilda idioter” är väl i själva verket antivetenskapligt dravel? Om jag inte har fått det hela om bakfoten, och helt är ute och kör bil (istället för att vara ute och cykla så att säga), så är det ju inte frågan om några enskilda individer utan snarare en kultur, en allmän företeelse.

    Laddar in …
  6. Patrick Johansson skriver:
    29 april, 2012 kl. 9:28 e m

    Den här videon ska spridas. Tack för den!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d