I veckan gjorde Stockholmspolisen en extrabevakning av cyklister. Det fick Stockholmsmedia att gå i taket och slå fast att cyklister är skogstokiga trafikmarodörer hela bunten.
Cyklister får som grupp regelbundet höra sådant här. För medan en bilist kan göra vilka tokigheter som helst utan att man för den skull drar slutsatsen att beteendet gäller alla bilister, så representerar alltid varje enskild cyklist också alla andra cyklister. Om en cyklist kör vårdslöst, så kör alla cyklister vårdslöst, om man ser en cyklist bryta mot en regel, då ”har vi ett växande problem med cyklister”.
Men om 7144 bilister kör för fort så har vi inte ett problem med ”bilister”. Då har vi ett problem med 7144 fortkörande bilister, varken mer eller mindre. Resten är hedersknyfflar allihop.
I veckan handlade det i media om att ”cyklister” kör mot rött. Det är sällan man läser om att ”bilister” kör mot rött, men det gör de. Så här har det till exempel sett ut vid Kungsträdgården på morgnarna under våren. Och till skillnad från de flesta rödljuskörande cyklister så är bilisterna livsfarliga.
Med det avslutar vi den här veckan.
Polisen i radioinslaget säger att det är gångfart som gäller på cykelbanorna, det innebär alltså 4-5km/h…Seriöst?
Nej, vi har skrivit om det här:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/04/hur-fort-far-man-cykla-2/
Den där filmen var ju upprörande! Så illa har jag inte upplevt det. Visst det händer ibland men det har var något hästväg! Har ni länkat den till polisen?
Nej, jag har nog bara lagt upp den på Youtube och här.
En annan lite rolig sak när det gäller cyklisters rödljuscyklande är hur väghållaren väljer att styra signalen. Ett exempel är Götgatan södergående vid skatteskrapan, där finns ett signalreglerat övergångsställe som även omfattar cykelbanan. Där genomfördes ett ex.jobb som visade att ca 70% cyklade mot rött o det har varit en av polisens favoritställen att kolla rödljuscyklande. Till saken hör att det finns många trafiksignaler på Götgatan o de var tidigare inställda på en grönvåg för biltrafiken på ca 41 km/t. Det är svårt att cykla i den hastigheten o det innebar mängder av start o stopp för cyklister vilket gjorde att när det inte fanns korsande biltrafik struntade många i röd signal . Och nu kommer det fascinerande, signalerna programmerades om till en grön våg på ca 20-22 km/t för hela sträckan mellan Folkungagatan-Ringvägen. En hastighet många klarar av att cykla i vilket innebär att stora kollektiv av cyklister förflyttas. Rödljuscyklingen på tidigare nämnd trafiksignal är nu nere på 10%! Snacka om att utformning har betydelse för hur cyklister agerar!
Det där har jag sett i någon tidningartikeln vill jag minnas! Svd skrev tex om det:
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/smartare-cykeltrafik-ska-fa-fler-att-cykla_3350033.svd
Trafikkontoret i Sthlm har studerat rödljuscyklande och rödljusgående. Dessa studier visar att ca 55% av fotgängare väljer att gå mot röd gubbe och ca 20 % av cyklisterna cyklar mot rött. Det är avsevärt fler gående som skadas av rödljusgående än det är cyklister som skadas av rödljuscyklande. Sedan har man studerat bilister efterlevnad av väjningsplikt vid övergångsställen, där struntar ca 45% av bilisterna att väja för gående. På Essingeleden kör ca 85% av bilisterna för fort. Trafikverket själva menar att ca 150 liv skulle sparas om alla bilister höll hastighetsgränsen. Det finns endast en dödsolycka i Sthlm under 10 år som kan härledas till att en cyklist har cyklat mot rött, samtidigt har 7 cyklister under samma tidsperiod fått sätta livet till för att de följt trafiksignaler, stannat vid rött, cyklat i väg vid grönt och då blivit ihjälkörda av en lastbilsförare. Ur ett cyklistperspektiv kanske det är säkrare att ibland inte följa trafikreglerna? Jag kan inte låta bli att undra om dessa cyklister levt idag om de cyklat mot rött…
Tack för statistiken!
Skulle gärna se källan till denna statistik så man hade något konkret att länka till. En kommentar till en bloggpost har inte riktigt samma slagkraft. 😉
Jag tittade lite på fotgängare+cyklistskador för ett tag sedan (
https://www.cyklistbloggen.se/2012/02/cyklister-vs-fotgangare-igen-statistik/) och på 7 år registrerades i hela landet totalt 342 cykel+fotgängarolyckor.
Det ska ställas mot 20493 ”singel”-fotgängarolyckor under samma period.
Villcykla – om Trafikkontoret har de där undersökningarna tillgängliga skulle jag jättegärna vilja läsa dem! Vår mailadress finns däruppe till höger.
Ska försöka ordna det, kan ta lite tid!
Har det inte forskats på hastighetshållningen? Om jag inte minns fel så är det relativt korrekt att påstå att bilister i allmänhet kör för fort. Så att hålla på med det här med ”enskilda idioter” är väl i själva verket antivetenskapligt dravel? Om jag inte har fått det hela om bakfoten, och helt är ute och kör bil (istället för att vara ute och cykla så att säga), så är det ju inte frågan om några enskilda individer utan snarare en kultur, en allmän företeelse.
Den här videon ska spridas. Tack för den!