I går skrev vi ju om att NCC, Stockholm Gas och Trafikkontoret valt att spärra av en av innerstans mest trafikerade cykelleder och istället hänvisa cyklisterna ner i Söderledstunneln, därefter förbjuda dem att fortsätta. Vi skrev också till Trafikkontoret redan i tisdags. Så här såg det ut tidigare i veckan:
I dag upptäckte vi att de flyttat avspärrningarna på övergångsstället så att fotgängare och cyklister kan komma förbi och dessutom skyltat upp ordentligt. Så här ser det ut nu:
Lysande, även om det är tråkigt att framkomligheten blir usel. Men det är ju bara att hacka i sig om gasen ska fram…
Eh, jaha… ”rakt fram, cykling och gång, höger”. Inte glasklart om ni frågar mig. Eller finns det någon allmän regel som jag inte känner till om hur såna här skyltkonstellationer ska tolkas, så att man vet vilken pil som gäller för vilket trafikslag?
Jag tror att man ska läsa gatuskylten uppifrån och ner. Så formellt inbillar jag mig att det betyder ”Alla fordon för köra höger, GSM-bana fortsätter rakt fram”. Sen blir högersvängen meningslös för cyklister eftersom det sitter en cyklingförbjuden-skylt precis runt hörnet.
OK, så en allmän princip här kunde vara att skyltar som påbjuder ett visst färdsätt också utgör ett slags rubriker, som nedanstående skyltar skall tänkas inordnade under. Verkar ju inte orimligt.
Så vitt jag vet är skyltkombinationen inte giltig, tilläggstavlor är normalt fyrkantiga, och påbudsskyltar ska tolkas var för sig. Alltså är fortsättningen på gatan GC-väg (med avdelningslinje mellan gående och cyklister!) och de har samtidigt påbjuden högersväng och påbjuden körriktning ”rakt fram”.
Smartare hade varit att lägga till en tilläggsskylt ”gäller ej cykel” och satt GC-vägsskylten där GC-banan faktiskt börjar.