Nu har jag cyklat med elcykel en vecka och tänkte sammanfatta de första intrycken.
Det är förrädiskt bekvämt. Cykeln har tre effektlägen och jag hamnar gärna i mittenläget, 2, i innerstan. Det är verkligen sant att man inte blir svettig. Jag har hört just det tidigare, men jag trodde kanske att det egentligen betydde ”lite mindre svettig”, men så är det alltså inte. Det betyder i sin tur att man måste fundera mer på klädsel. Normalt har jag som tumregel att vara lite huttrig när jag kliver upp på cykeln, då brukar jag bli lagom varm när jag cyklar i kyla. Med elcykel gäller det att klä sig ytterligare lite varmare när det är kallt ute – man blir helt enkelt inte lika uppvärmd av trampandet.
I fredags i hällregn och motvind var det underbart att kunna lägga i läge tre, då cykeln i praktiken blir en elmoped. Motvinden känns inte och har ingen inverkan på cyklingen alls.
Jag kommer på mig själv med att tänka annorlunda om vilka vägar jag cyklar. Med elmotorn kan man ”bjuda sig själv” på att ta lite backigare vägar, även när man är trött. Annars brukar jag efter en lång arbetsdag ofta välja Stadsgårdsleden istället för Götgatan bara för att slippa den dryga stigningen över Södermalmsberget. Med elmotor är backigheten oväsentlig.
Apollon som motorn sitter på känns gedigen, jag som normalt cyklar med smala däck gillar skarpt de lite kraftigare och bredare som testcykeln har – de är grymma mot alla trottoarkanter och gatbrunnar som Stockholm gärna bjuder på.
Men det är inte bara guld och gröna skogar. Det är jobbigt att ”krypköra” – när man ligger bakom någon som kör långsamt. Det tar två-tre tramptag innan motorn driver och det innebär att det blir ryckigt när man kör långsamt. Man smygrullar lite, så går motorn igång så man får bromsa för att inte köra in i cyklisten framför, smygrullar lite till, bromsar och så vidare. Det här är framförallt irriterande i innerstadstrafik med mycket rödljus. Lösningen är att helt enkelt slå av motorn då och sätta på den när man fått upp farten lite. Men det blir en del knapptryckande.
Fortsättning följer.
Kul! Jag gillar också breda, släta däck. Jag tror inte de går långsammare. Bicycle Quarterly gjorde ett test där de kom fram till att bredare däck rullar fortare nerför en backe, om det är samma tryck. Sök på Bicycle Quarterly tire test om du är nyfiken.
Jag inser att första kravpunkten på en cykel för innerstadsbruk borde vara ”breda däck”. Det är helt otroligt vad mycket bättre det är.