”Essingeleden avstängd för all trafik. Ta annan väg”. Tänk er den skylten fem meter framför betongsuggor som stänger av alla körfält. Det skulle inte ske.
Men för cyklar går det bra. Så här såg det ut när jag skulle cykla hem i tisdags:
Götgatan var avspärrad för alla fordon som skulle rakt fram. I stället hänvisades vi med en nyuppställd skylt ner i Söderledstunneln.
Cykeln är ju ett fordon och ska alltså följa de där skyltarna. Men gör man det möts man av en cyklingförbjuden-skylt precis där den vita bilen är. Söderledstunneln är ingen cykeltunnel direkt.
Hur har de alltså tänkt här? Svaret är såklart att det har de inte. Ingen tänkte på att märka upp att cyklar inte ska följa den där skylten, eftersom alla utgår från att cyklister kan ta sig fram lite kreativt sådär. Vi kan ju till exempel cykla upp där till vänster, i den norrgående cykelbanan, och lite kreativt och flexibelt bara ignorera skylten. Eller för all del kliva av och leda.
Cyklar tar ju sig alltid fram, så det behöver man ju inte ens bry sig om.
Utom när det är jobbigt såklart, när cyklar plötsligt cyklar kreativt och flexibelt och ignorerar skyltar alldeles på eget initativ. Då är det plötsligt ett problem med alla jobbiga cyklister som inte förstår att de gubevars är ett fordon. Jag har ju skrivit om det där förr, att man som cyklist måste vara beredd på att se på sin roll i trafiken som något som varierar beroende på stunden.
På en dörr vid backslutet satt den här lappen (klicka för större bild):
För dig som inte orkar klicka för större bild, så står det i korthet att NCC, Stockholm Gas och Trafikkontoret spärrar av Götgatan för bilar.
Nej NCC, Stockholm Gas och Trafikkontoret, det gör ni inte. Ni spärrar av Götgatan för bilar och cyklar. Cyklar är som vi ju kommit överens, också ett fordon. Som ska följa trafikreglerna. Ni har precis hänvisat dem ner i Söderledstunneln och därefter förbjudit dem att fortsätta.
I går dök det upp ytterligare en skylt, lite längre upp i backen:
Om man bortser från att ingen orkat bry sig om att ens i någon bisats visa att de vet att det kommer cyklar här, så kan man såklart säga att cyklisterna ska låta bli att gnälla. Om bilisterna får hitta andra vägar så får cyklisterna också göra det. Såklart.
Men då ska man också jämföra vägens betydelse för de olika trafikslagen.
Större delen av Götgatsbacken är avstängd för trafik. Den korta snutt som syns på bilden ovan är enkelriktad. Enda sättet att komma ner i den där korta backen som bilist är om man kommer från Högbergsgatan. Det är helt enkelt ingen viktig bilväg.
Det är däremot en av Stockholms mest intensiva pendlingsvägar för cyklister. Så viktig att Stockholms kommun i sin cykelplan identifierat den som ett av de ”pendlingsstråk” som ska utgöra stommen i det nya cykelnätet. Därav jämförelsen med Essingeleden i rubriken. Tror ni en total avspärrning av Essingeleden hade klarat sig med den där orangea skylten några meter innan själva avspärrningen? Jag tror det inte.
Trots att det alltså handlar om en av Stockholms mest cykeltrafikerade leder, trots att det är just nu många tar fram cykeln efter vintern, trots att alla är överens om att cykel är ett fordon som ska framföras som ett sådant och trots att Stockholm hävdar att de har som mål att bli en cykelstad i nivå med Köpenhamn eller Amsterdam, så lyckas de ändå inte med så enkla saker som att hantera cyklister vid ett vägarbete.
Stockholm har en lång väg framför sig. Kantad av dålig cykelpolitik.