To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Bra skrivet! Men hur är det med dubbelriktade cykelbanor egentligen? Vanligaste krocken sägs vara högersväng (alltså att högersvängande lastbilsförare mejar ner cyklist), och där kvittar det med enkelriktad eller dubbelriktad. Eller dubbelriktade cykelbanor vara en förklaring till att folk säger ”cyklisten kom från ingenstans”?
Jag retar mig på att cykelbanorna gör en liten krumelur när man korsar motortrafik, för att de fartgalna (dvs beskedliga 25 km/h) cyklisterna ska sakta ner. Varje sån extrasväng är som en liten uppförsbacke. Förekommer mest i förorter och rondeller.
Rondeller är alltid ett förbaskat härke oavsett hur man gör tycker jag. Fast man har lyckats bra på ett ställe i Göteborg precis vid Heden. Men hela den principen bygger på att cykeltrafiken från heden går vinkelrätt in och sedan fortsätter i mitten av en väg med körfälten separerade med en mittengrej. I det fallet har man valt att dra cykelbanan rakt över rondellen istället för runt. En annan relevant faktor är att vägen som sådan har relativt låg belastning och relativt låg fart. Rondeller må vara bekvämt att slänga in för biltrafik men det är en helt värdelös lösning för cykeltrafik. Jag tycker det generellt sett är otrevligt att cykla i rondeller där cykelbana saknas och ofta hamnar cykelbanan på ett sådant sätt att alla rondellens avfarter inte går att nå vilket inte sällan medför att man måste cykla en lång omväg för att kunna komma till ens slutdestination eller bete sig helt regelvidrigt.
Men det mest fantastiska måste väl ändå vara cykelfällorna som sätts upp ibland, de där staketkonstruktionerna där man måste utföra ett par tre 90-180 graders vändningar på en femöring? Jag har bara personligen råkat ut för det i samband med obevakade järnvägskorsningar, och där kan jag tycka det är rätt ok, men tydligen sätter man upp det ibland vid större bilvägar. Spontant så känner man ju att det är bilarna som skulle behöva ett rejält farthinder, inte cyklister!
Men just gällande de krumelurer i samband med korsningarna så har jag funderat en hel del omkring dem. De är ju helt onödiga som inses lätt. Ofta är det dock en fråga om säkerhet, man vill separera biltrafiken från cykeltrafiken rent fysiskt med hjälp av refuger och annat, vilket är bra. Man gör ett försök att rädda cyklister från missfoster till fordon där föraren inte ens kan se sina medtrafikanter (läs lastbilar) som ska svänga höger. Men varför inte ta steget fullt ut och placera hela cykelbanan de ynka meterarna längre in som det blir? Då kan man dessutom lösa ett annat problem, nämligen att bilar i praktiken måste ställa sig på cykelöverfarter för att få sikt i obevakade korsningar/utfarter som kan ligga mellan trafikljusen. Placera cykelbanan lagom en hel bil-längd innanför så att en bil i taget kan köra fram. Allt utrymme som går till spillo bör anses som att biltrafiken upptar den. Det är ju inte cykeltrafiken som behöver separeras från biltrafiken utan tvärtom! Det är ju inte cyklisten som behöver utrymme för att få sikt utan bilen som just nu faktiskt olagligen hindrar cyklisterna från att utnyttja sitt tilldelade utrymme. Ytan kan ju dessutom utnyttjas för träd och buskar där sikt inte är problematiskt (dvs partier mellan korsningar). Då får man en trevligare miljö och antagligen lite naturlig ljudvall, vilket kan vara skönt för alla som ännu inte regelmässigt cyklar med öronproppar.