Christian: jag är hyperstark.
– Det är fusk! Det. Är. Fusk! skriker hela min kropp när jag tillbakalutad och helt utan ansträngning kommer fram till Götgatans topp efter att ha cyklat hela vägen upp för backen från Gamla Stan.
Jag sitter på en elcykel, eller el-assisterad cykel som de hellre vill kallas. En sjuväxlad Apollo Diplomat från Zet.
Cyklingen känns helt annorlunda än vid ”vanlig” cykling. Jag har fått problem med krypkörning. Jag har börjat säga ”krypkörning”. Jag kommer på mig själv med att tycka illa om nerförsbackar, eftersom de tar bort känslan av att vara hyperstark. För precis så känns det när jag susar förbi alla vanliga cyklister som kämpar i motlutet. Hyperstark.
Jeroen: moppekänsla, fast ändå inte.
Det är lite som att köra moped, fast nästintill helt tyst. Jag hämtar ut testcykeln, en åttaväxlad Ecoride Ambassador ERC och som första test ska jag hoja upp för Östgötagatan i det snöblandade regnet. Jag knäpper på LED-belysningen för att synas lite extra i gråvädret och börjar trampa när det blir grönt ljus vid Folkungagatan. Det första tramptaget känns som vanligt, kanske det andra också, sen kommer elhjälpen och ger en extra skjuts uppför hela backen. Jätteroligt! Rak i ryggen, utan nämnvärd ansträngning susar jag upp för hela backen. Men som Christian är inne på: fusk! Det känns som man lätt blir bortskämd med elkraften. Ska bli spännande att cykla hem i eftermiddag.
I en månad kommer vi testa elcyklar när vi tar oss till och från arbetet fem dagar i veckan. Vad är elcyklar bra för? ÄR det fusk? Vad är grejen? Vi kommer posta rapporter under tiden, här, på Twitter och på Facebook. I maj kommer slutrecensionen.
Jag tycker Diplomaten är snyggare än Ambassadören. Men varför är det så löjligt korta stänkskärmar numera? Särskilt den där fram släpper upp stänket på kedjan och hela cykeln. Det blir som en smutsig bil på vintern, man får det på sig bara man kommer i närheten. Tacka vet jag en lång stänkskärm med stänklapp.
Klart som den att det är fusk! Men bara om man ser sin cykling som bonusträning. Ur miljöaspekt så är det fortfarande bättre än bil. Men eftersom jag inte har en aning om batteriets miljöbelastning så är jag inte helt positivt inställd. Den där Cargo-hojjen dock:p
Jag vill instämma med T G i det här med batteriets miljöbelastning. Det tycker jag behöver utredas. Sen funderar jag också på livslängden, tillförlitlighet och stöldbegärlighet. Är exempelvis elmotorn stöldskyddad med tändlås? Hur kommer elcykeln fungera två – tio år efter inköpet. Jag vet ju hur batteriet mår i min bärbara som är ca 3 år gammal. Nu är det förvisso lite olika teknologier, men hur står sig batteriprestandan? Går batterierna att byta och hur ofta bör man i så fall göra och till vilken kostnad? Vidare om tillförlitlighet är hur klarar cykeln regn, rusk, snö, is, frost…? Att cykeln kan stå inne är ju något som är högst otroligt med nuvarande infrastruktur. Det känns lite som att det är en grej att testa en ny testcykel en vecka på vårkanten och en helt annan att faktiskt vara hundra procent beroende av att skiten funkar 365 dagar om året oberoende väder och temperatur åtminstone i godtagbart antal år.
Vi kommer testa så mycket vi kan under den här månaden. Vi kommer ju inte kunna testa under vinterhalvåret, där framförallt batterihållbarheten kan vara ett problem.
När det gäller Zet’en så är deras egentligen inte en cykel, utan ett el-kit som man sätter på sin befintliga cykel. Jag kommer skriva om det längre fram.
Vi kan inte långtidstesta batterilivslängd, men det finns utbytesbatterier, priser och allt sånt kommer.
Stockholms kommun skriver om miljöbelastning:
”Elcykelns miljöpåverkan är låg. Med 5-15 wattimmars förbrukning per kilometer (tillverkaruppgifter) är elcykeln i klass med tunnelbanans effektuttag per person.”
http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Miljoforvaltningen/Miljobilar/Nyheter-och-press/Nyheter-och-press/Nyheter/Elcykeln-kan-fa-nya-grupper-att-cykla-/