Ah, några sköna plusgrader och solen som börjar värma skönt i ansiktet. Efter att ha cyklat hela vintern känns det riktigt lyxigt med lite fincykling. Men varför tar kommunen inte bort gruset? Cyklistbloggen har kollat.
Enligt Trafik Stockholm är läget svårbedömt för gatsoparna eftersom det fortfarande kan vara nattfrost eller till och med komma en köldknäpp med snö. Då maskinerna som sopar gör rent gatorna med borstar, men dessutom med vatten kan rengöringen bli dubbelt farlig, då den inte bara tar bort gruset utan dessutom spolar vägbanan så den blir glashal om det skulle bli minusgrader och frysa på.
Då samma maskiner används till att dra både sopmaskinerna och sandspridarna skulle operatörerna i sämsta fall få sopa en dag, för att sedan hänga på sandspridare och plogar morgonen därpå i händelse av ett väderomslag.
Dock har man börjat sopa så smått. Götgatsbacken är ren och fin, liksom enligt uppgift av vår twitterföljare @jonasekblom även cykelvägarna bredvid Strandvägen.
Hur länge får vi dras med gruset då?
Det här gäller: Kommunernas entreprenörer har till den 1 maj på sig att sopa bort allt grus, och i utanför stan gäller den 15 maj, allt i mån av väderlek.
Så ta det piano i kurvorna och hoppas på jämn, varm och skön temperatur så försvinner gruset fortare.
9 svar på ”När försvinner gruset från cykelbanorna?”
Kommentarer är stängda.
Jag tycker salt är ett bra alternativ under vissa förhållanden, t ex om man förväntar sig uppehåll och temperaturer runt noll under en vecka framöver. Jag förstår inte nolltoleransen mot salt på cykelbanor.
Sen håller jag inte med Rikard och Arne. Grus kan vara bra under vissa omständigheter och alla vill inte skaffa dubbdäck. Någon trafikvara är det väl inte. Gruset syns, känns och hörs, så det är bara att anpassa körningen.
Ja, grus kan vara bra under vissa omständigheter. Räcker det som argument för att vräka ut ett övermått av sand/grus?
Gruset ingen trafikfara? Varje kurva är en risk, gruset gör underlaget halt och förrädiskt. I många kurvor får man sänka hastigheten till mycket nära noll för att vara på den säkra sidan. Självklart anpassar man körningen, när gör man inte det?Jag kan acceptera grus så länge det är motiverat av underlaget. Nu är snön helt borta sedan några veckor, då måste man sätta högsta fart. Gruset är halt, Erik! Det ska inte behöva ta två månader från idag att ta upp gruset.
Arne: de håller på att sopa bort gruset i detta nu. Jag kanske skulle förtydliga: de _måste_ ha tagit bort gruset _senast_ 15 maj i förorterna, men kommer antagligen att göra det tidigare om vädret håller i sig. Fast jag håller med dig, det kunde gärna få gå fortare …
Skriva gärna ett blogginlägg om det faktum att vi ytterstadsbor är värda två veckor mindre, år ut och år in. Vid sidan av att det är fel, så borde det också strida mot kommunallagens krav på likabehandling av medborgarna. I min förort har det funnits grus kvar i juni vissa år.
Andra kommuner, ja de flesta i Sverige, delar upp kommunen i områden och roterar dessa i schema år från år. På så sätt blir inga områden återkommande förfördelade – över tid är behandlingen rättvis.
Jag är spyless på Stockholm Stad. Det finns något djupt opraktiskt och taffligt över kommunens förvaltning.
Trafik Stockholms bedömning är uppenbart baserad på gissningar från personer som inte cyklar. Gruset är så gott som alltid till stor nackdel för cyklister. Jag håller med Rikard att gruset är en styggelse för cyklister. På snöröjda cykelbanor behövs det inte. På oröjda gör gammalt grus/sand ingen nytta. På snöfria är sanden/gruset en ren trafikfara.
Hur kan man ge entreprenörerna tid till 1:a eller till och med 15:e maj?! Helt obegripligt lång tid. Det måste vara självklart att undaröja trafikfarorna så fort som möjligt.
Vattnet vid sopning lär inte utgöra någon allvarlig risk att bli isgata. Om man sopar när det är plusgrader, kommer den lilla mängden torka bort på nolltid.
Kom igen Trafik Stockholm, och visa att cyklister är viktiga och behöver en säker trafikmiljö! Det finns ingen anledning att dröja med sopningen.
Rålis sopade dem redan förra veckan. Cykelbanorna där är exceptionellt bra skötta jmfrt med hela Västerort. Dem som sköter Rålis borde utbilda eller styra resten.
I Göteborg har de lagt upp mer info. Där har de till den 31 maj på sig. Tipstack till Magnus Johansson på Twitter. https://twitter.com/jsungam/status/179178120572710912
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI3cfA6B8pFm8s7ujh4m5j4GBhYm7gYGniZO_n4dzoKGBpzEB3X4e-bmp-gW5EeUAyhUPzw!!/dl3/d3/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchLzRCRWo4bzBGbEdpdC1iWHBBRUEhLzdfMjVLUUIySjMwMDlCRDAyVEQ0MU44NTJHTDYvUXU2aE83MzIwMDAwMg!!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41N852GL6000000_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/invanare/resor_trafik/akt_n400_rt_2012-02-22_grusetsopasuppsenast31maj
Jag tycker att vi borde ha en generell diskussion om det behövs sandas överuvudtaget. Vi som vintercyklar är inte så många och vi kan cykla på alla underlag med dubbdäck och teknik. Det är många fler som cyklar omkull på gruset än på snö och is, i synnerhet barnen som nu tar fram sina cyklar. Det behövs kanske sand där man går men inte där man cyklar anser jag.
Rikard, jag håller med dig till viss del. Vi cyklister reder oss nog ganska hyfsat, som du skriver. Jag tror dock att mycket av sand-problemet återigen hänger ihop med att man kombinerar gång- och cykelbanor och bara skiljer dem åt med en målad linje. När snön sedan faller blir gång- och cykelbanan en enda sammanhängande enhet där det sandas och röjs utan tanke på vem som ska röra sig där. Fick vi mer separerade cykelbanor så skulle man enklare kunna testa din idé med sandfria cykelfält.