Så här ser det ut utanför mitt jobb i princip varje dag:
En ändlös räcka väntande taxibilar. Som ni ser på översta bilden så är taxikön längst till höger två bilar lång. Precis vid motorhuven på den tredje bilen (mitt på översta bilden) står en skylt som markerar en lastzon och därefter är det cykelfält hela vägen ner till Berwaldhallen. De står alltså och köar mitt i cykelfälten. För att rekapitulera om vad man som bilist får göra med sitt fordon i cykelfält:
Det är förbjudet att stanna i cykelfält, lastning och lossning är inte tillåten.
Enda tillfället man som bilist får befinna sig i cykelfältet är när man ska korsa det.
Där står det varje dag åtta-nio Taxi Stockholmbilar och det betyder att man som cyklist tvingas lämna cykelfältet och istället ge sig ut i vägbanan. En vägbana som trafikeras av tung lastbilstrafik på en smal vägbana. Det är såklart livsfarligt för oss cyklister och leder dessutom till att varje dag föda nya cykelhatande bilister som blir förbannade när vi plötsligt kommer utvinglande mitt i gatan.
Jag skrev till Taxi Stockholm i november och frågade dem hur de såg på det här. Så här svarade de:
Detta är absolut ingenting vi accepterar, det är mycket viktigt att våra bilar följer gällande trafik-, stopp- och parkeringsregler och samarbetar väl i trafiken gentemot andra trafikanter. Särskilt cyklister bör de visa extra hänsyn, eftersom det är en annan trafiksituation för just cyklister än för bilar. Våra taxibilar ska vara föredömen i trafiken och inte ställa sig på detta sätt, det ser mycket illa ut. De blockerar cykelkörfältet och utgör dessutom en fara!
Sedan hände precis ingenting. Det ser precis likadant ut varje dag.
Taxi Stockholm som är företaget som har ett grönt löv på varje bil för att visa hur miljömedvetna de är och som tyckte det var en toppenidé att plantera ett (1) träd för att visa sin miljömedvetenhet. Samtidigt betraktar de, tillsammans med de andra stora taxibolagen, cykelfältet som sin egen praktiska taxikö, utanför hotell, längs Skeppsbron och på bilderna här ovan. Så känns det i varje fall.
Jag förstår det inte. Varje cykel är en privatbil mindre i stan, en mindre köbildare för dem och dessutom något så bra som ett miljövänligt trafikslag. Jag är så trött på det. Jag är trött på att behöva cykla slalom i 50-trafiken på Skeppsbron och riskera bli påkörd och dödad. Jag är trött på att yrkesförarna inte respekterar gaturummet och jag fattar inte att inget görs. Jag förstår inte att parkering och stopp i cykelfält inte stoppas, att ingen tycks bry sig. Så trött.
Därmed tar jag helg.
De ger väl igen för alla cyklister som bryter mot snart sagt varenda trafikregel som existerar. Som kollektiv uppför ni er som idioter i trafiken. Dessutom har ni mage att skrika och peka finger när ni håller på att dö i en trafiksituation ni själva ställt till med. Värst av alla är hormonstinna 35-åringar i fåniga lycrabrallor på svindyra hojar. De verkar köra sitt eget ”Giro” utan att ta någon som helst hänsyn till andra. Vill du ha bilder på olagligheter kan jag mata dig med en hel hög varje dag. För övrigt tycker jag att det bör införas cykelkort och regskylt för att få vistas i trafik.
Du får bonuspoäng för att du lyckats pricka in alla fördomar om cyklister som finns i samma post. Jag gissar att du ägnat säkert två-tre minuter åt att formulera din analys och beväpnad med den känner du dig manad att göra ett inlägg på en blogg som ägnat ett par år åt just cykling. Golf clap!
Ditt första argument kan summeras i den underförstådda slutsatsen ”Skyll er själva”. Jag kanske inte tycker det är det starkaste. Att argumentera för att det är rimligt av vuxna människor att ”ge igen” för att andra gjort något dumt är, med förlov sagt, dumt. Det inser du säkert själv.
Ditt andra argument är att cyklister kan buntas ihop och bedömas som grupp. Historiskt har det varit vanskligt att tillskriva folkgrupper kollektiva egenskaper. Jag tror man ska vara försiktig med det om man vill bli tagen på allvar – många har ju till exempel historiskt blivit hårt dömda för just det. Till exempel när man talar om att vissa grupper stjäl mer, har rytmen i blodet eller har lägre intelligens.
Ditt tredje argument om lycramän har vi skrivit om här tidigare. Skulle jag rekommendera ett enstaka inlägg får det bli Fåfänga cyklister provocerar:
https://www.cyklistbloggen.se/2011/11/fafanga-cyklister-provocerar/
Men i korthet finns det inget som ger stöd för att ”hormonstinna 35-åringar” skulle vara farligare i trafiken än andra. Och en ”svindyr” cykel kostar fortfarande en tiondel av vad en billig bil kostar.
Tror att hormonstinna unga män i bilar och på MC är överreprestenterade i olycksstatistiken. Men vad vet jag!
Försäkringsbolagen hade till nyligen högre premier för just de trafikantkategorierna, men det var inte förenligt med antidiskrimineringslagstiftningen. Nu har ju i och för sig försäkringsbolagens riskbedömningsfilosofi inte särskilt gott rykte här på Cyklistbloggen, men helt ogrundad är den inte. De har givetvis god koll på vilka trafikantkategorier som kostar dem mest.
Det enda man kan göra är att ”bomba” brevledes de ansvariga inom kommunen med olika exempel. Skicka en blänkare om detta till Polisen också och fråga vad de gör?
Kan man ringa parkeringsbolaget eller polisen? Det obstruerar trafiken och det är en sak man absolut inte får göra. Ska man hårddra det får du böter för att du cyklar utanför cykelbanan för att en taxibil inte ids söka upp någon annan stans att stå.
Annars är mitt enda förslag att samla ihop 5 polare och parkera era bilar runt taxibilarna så att dom inte kommer ut. Kan bli.. ”meningsutbyte” av det dock.. 🙂
En idé är att kontakta Taxi Stockholm (och andra bolag) och erbjuda sig att skicka in bilder på de taxibilar som bryter mot de regler bolaget säger sig följa; det borde ju vara svårt för dem att säga nej till denna service och de kan ju knappast ignorera frågan när det inte längre gäller allmänna riktlinjer utan specifika förare.
Jag gjorde precis det och fick det där artiga svaret ovan. Men sen hände ingenting. Dagen efter var det lika fullt igen.