Jag har ännu bara hunnit skumma den nya Cykelplanen för Stockholm, självklart tittade jag först på hur det ser ut i området där jag bor. Och blir konfunderad. Titta på den här illustrationen:
Det är ett av de pendelstråk som är centrala i hela cykelplanen. Meningen är alltså att kommunen ska satsa extra på huvudstråk där det är tänkt att man ska pendlingcykla till och från jobbet. Men den här jättesvängen tar ju slut mitt i. Är det här två pendelstråk som ska gå åt olika håll, eller varför saknas det en halv kilometer i mitten, där det står ”Hammarby Fabriksväg” (Det är inte Hammarby Fabriksväg, den tar slut innan kanalen. Möjligtvis menar de Skeppsmäklargatan eller Kanalvägen.)?
Sen är hela den där böjen längs Hammarbyvägen svår för mig som cyklist att förstå. Den går längs bilvägen. Som bilist kör man ju ofta runt bebodda områden, pendling ska gå fort och bilister gillar inte att köra långsamt på trettiovägar i tättbebyggt område när de är på väg till och från jobbet. Dessutom smutsar de ner miljön, tar mycket plats och är farliga.
Men cyklister? Stråket som det är målat här ovan, alltså Hammarbyvägen – Östra Hammarbyavfarten och parallellt med Södra länken går igenom ett ingenmansland. Det bor ingen längs vägen, det finns lite bilaffärer och kontor, men i huvudsak följer stråket bergssidan mot Hammarbyhöjden.
Varför inte istället dra pendlingsstråket in i Hammarby Sjöstad, där massor av människor bor och pendlar in till stan? Att ha cyklister i tättbebyggt område innebär inte alls samma problem som med bilister. Cyklister kör sällan fortare än 30, de tar mindre plats, är mindre farliga och miljövänliga. Tvärtom passar de alldeles utmärkt.
Cyklister kör heller sällan omvägar som bilister gör, cyklister kör energiekonomiskt, eller med andra ord, de vill köra lättaste vägen när de pendlar.
Som det är nu finns inget pendlinggstråk för boende i sjöstan överhuvudtaget, vare sig öster eller väster om området. Istället ska de köra upp på antingen Hammarbyvägen och köra en jätteomväg upp till Danvikstull, eller upp på höga Skanstullsbron via Gullmarsplan, också det jätteomvägar.
Så här cyklar de flesta i sjöstan till och från City (jag har ritat i med blå linje):
Alltså igenom området, över Skansbron i väster, eller Lugnets Allé till Danvikstull i öster.
Det är klart, ”pendlingsstråken” är ju inte enda sättet att cykla, det kommer ju gå bra att cykla längs den blåa vägen även i fortsättningen. Men då är frågan vem som egentligen ska cykla runt sjöstan. Det känns som om hela den där svängen förbi följer ett pendlings-tänk egentligen anpassat för bilister, inte cyklister. Och då undrar jag om resten av pendlingsstråken följer samma bilismlogik (jag har som sagt bara skummat planen än).
Och med 26000 boende när allt är färdigbyggt är det ju en rätt stor stadsdel, som alltså inte får del av lyxcykelvägarna som ju pendlingstråken kommer att bli.
Jag förmodar att det i grunden är en ekonomisk fråga. Att göra om Hammarby Allé och Lugnets Allé till pendlingsvägar är förmodligen mycket dyrare än att lägga till lite trottoar på större huvudleder. Men då vill jag påminna om det här gamla vallöftet från 2010:
Hej!
har du kontaktat någon ansvarig om detta? Posta länken till den här sidan så de får läsa vad du har att säga. Det viktigaste är ju att våra önskemål som medborgare kommer fram innan arbetet påbörjas.
/ Joanna
Jag pendlade tidigare mellan Årsta och Sickla Köpkvarter via Hammarbyvägen, så det du kallar jättesväng och ingenmansland var för mig närmsta vägen. Alla pendligsstråk behöver ju inte gå i riktning in mot city.
Absolut, men då hade fortfarande en pendlingsväg enligt de specifikationer planen sätter upp passat utmärkt via Hammarby Alle och Lugnets alle, vilket hade exponerat den för ytterligare 26000 boende.
Vettigt skrivet!
Jag undrar om det där omålade området faktiskt är medvetet gjorda så. Att hela den här svängen egentligen inte är tänkta för Stockholmsbor utan för Nackabor som ska in till stan.
Men även de skulle lätt ha kunnat passera igenom Hammarby Sjöstad. Om man inte är fast i bilismtänkande och använder principen att trafiken är bäst utanför bostadsområden.