Måndagen bjöd verkligen på en fantastiskt trevlig morgoncykling. Några få minusgrader och sol! En spännande effekt var att snön smält i blidvädret under söndagen, för att sedan frysa till under natten. Resultatet var att jag kom ut på cykelvägen längs Skogskyrkogården och stundtals befann mig på en fin och spegelblank yta av glansis.
Jag kan nu konstatera, att så länge man cyklar rakt fram gör dubbdäcken verkligen underverk. Jag bjussar på ett litet filmklipp från morgonen. Observera också gärna två extremt märkliga korsningar där man som cyklist mosas ut i gatan bland den övriga trafiken, som en liten bonus.
Mitt på cykelvägen gick jag igenom isen ned till lite mer vatten, och resultatet blev spännande: bromsklossar som inte tog alls tack vare vatten och iskalla fälgar. Skivbromsarna blir allt mer intressanta …
8 svar på ”Spännande morgonpendling: isgata”
Kommentarer är stängda.
Jag bodde i Tyresö under större delen av 90-talet och cyklade till jobbet på Södermalm. Det gick oftast fortare än att åka buss eller bil, även när det vintertid gick litet långsammare än under sommaren. Att passera bilköerna på Nynäsvägen kändes mycket bra! Sommartid valde jag ibland att cykla Ältavägen, litet längre men mycket vackrare!
Sommartid valde jag oftast racern, men på vintern blev det en mer robust cykel med dubbdäck. En fördel med dubbdäcken är att de sällan punkterar. Så de fick sitta på tills det så småningom blev sopat och fint på cykelbanorna.
Numera cyklar jag i Sundsvall. Med nära till allt blir det dock sällan några längre cykelturer.
Björn, då känner du igen dig på sträckan kanske? Snart kommer det film från ombyggnaden av ”smitvägen” bredvid Nynäsvägen någon kilometer längre fram. Jag ska bara friskna till från min influensa först.
/Jeroen
Att cyklister skickas ut i korsningarna kan möjligen hänga ihop med högersvängningsolyckor. Vissa anser att det är säkrare att cyklisterna blandas i samma ström som motortrafiken eftersom alla bilister inte tittar över axeln när de svänger höger. Det gäller särskilt lastbilschaufförer som inte ser något när de tittar över axeln utan måste titta i speglar. Alternativet är att flytta cykelbanan längre åt höger så att det så att säga blir en egen korsning.
Angående isen undrar jag varför man inte saltar när temperaturen pendlar runt noll. Salt är inte alltid bra, t ex innan ett större snöfall (för det blir moddigt), men kvällen innan din tur hade nog hjälpt.
Vad spännande! Jag är superimponerad väldigt sugen på att börja cykelsäsongen. Läskigt att cykelbanan svänger ut på Nynäsvägen ibland.
Jacob: det går absolut att börja cykelsäsongen redan nu! I dag var det mer blött än halt, men temperaturen är ju riktigt behaglig. Inne i stan klarar du dig fint utan dubbdäck, skulle jag säga. Det märks riktigt stor skillnad bara att komma några kilometer utanför stadskärnan – då är det helt plötsligt vinterväglag. Om det fryser på ordentligt nu kommer det dock att bli en mer intressant resa …
Vågat och förtjänar respekt. Jag tordes inte ta cykeln denna morgon, ute på Värmdö hade skridskor fungerat bättre.
Tack, Jag ska erkänna att jag hade väntat mig underlag av typen ”fruset-slask-tvättbräda” i dag. Det var först när jag satte ned fötterna vid ett tillfälle som jag verkligen insåg att det var snorhalt! Men som sagt, så länge det går rakt fram så funkar det. 🙂
Får jag skjuta in att jag fortfarande cyklar utan vinterdäck? Men det var förhållandevis torrt där jag cyklade. Innerstan, med mycket parkeringsgarage och annat varmt under vägen, var förvånansvärt isfri.