Igår berättade vi att det sedan 2006 har delats ut 3073 kontrollavgifter, p-böter alltså, för parkering eller stopp i cykelfält i Stockholm. Diagram är ju teh shit, så här fortsätter den spännande serien ”Hur mycket kan man kräma ur ett Excelark”. Först, så här har antalet böter varierat över åren:
I korthet ser det ut att vara en svag ökning, med en rejält topp på 795 avgifter 2009. Varför? Ingen aning, men kommunen själv säger att ökningen beror på att det hela tiden blir fler cykelfält i stan. Vilket borde betyda att antalet cykelfält var extremt mycket högre 2009, än omkringvarande år. Så, försvann alltså plötsligt en hiskelig massa cykelfält 2010? Inte vad jag vet.
Jag bröt ner statistiken per år (eller Marcus Wileen och @Ylan gjorde det eftersom jag är usel på Excel).
Per år handlar det om väldigt låga siffor, med rent slumpmässiga variationer. När till exempel Lugnets Allé i flera år inte har någon utdelad p-bot alls, för att sedan plötsligt få 43 och året därefter 23 så verkar det mest handla om dagsform hos vakterna. Ena året kanske en av dem hade en favvolunchrestaurang i området, sen tröttnade de och lämnade stadsdelen helt, vad vet jag.
Det är klart, det kanske handlade om att det under ett år parkerade just 43 bilar på Lugnets Allé. Och därefter bara 23. Men jag tror inte ens den mest cykelfientlige SUV-föraren tror det är en rimligt förklaring. Rimligare är att tro att bara en bråkdel av alla som olagligt stannar i cykelfälten bötfälls. Och att det egentligen inte bedrivs något särskilt strukturerat arbete för att hålla fälten fria.
Och det låter kanske mycket med 3073 p-böter, men när man tittar år för år så ser man direkt hur lite det är.
Vi börjar bakifrån:
2006 låg Birger Jarlsgatan på en andra plats, rejält efter Hornsgatan med sina 85 böter. Hornsgatan är ju känd som den första gatan som fick cykelfält, eller i varje fall den första gatan som blev känd för sitt cykelfält. Redan 1999 ville till exempel artisten Titti Sjöblom få bort dem. Naturligtvis bara av omsorg med de stackars cyklisterna:
– När jag står i mitt fönster och tittar ner på gatan kan jag hela tiden se cyklister som tvingas väja för dubbelparkerade bilar, bildörrar som plötsligt slås upp. eller liknande situationer. Det är ett under att ingen mejats ner.
Anyhoo, året gick och det blev 2007.
Här ser vi att Hornsgatan tappar starkt, Birger Jarlsgatan är i topp med Flemingatan som en joker på andra plats. Vad som exakt hände där under 2007 är osäkert. Kanske fick Kungsholmen en cyklande parkeringsvakt som extra nitiskt patrullerade Flemingatan?
Jag gillar idén om en cyklande parkeringsvakt, så vi kan utgå från att hen var kvar under 2008 också, och jobbade sig upp mot första platsen med 19 fler böter än föregående säsong.
Men det hjälpte föga, eftersom vakterna på Birger Jarlsgatan detta år lyckades överträffa sig själva med en glimrande dubbel-nolla. Ett hundra fordon placerade i cykelfältet åkte denna gång alltså på lappad vindruta och det säkrade en första plats för Birger Jarls gata.
Sen kom 2009, ett år som markerade återkomsten av 2006 års favorit, Hornsgatan. Denna gång med hisnande 175 böter. 2009 var ett toppår totalt, med total 795 bot (mot 428 året innan).
Sen händer väldigt lite som ni kan se på 2010 och 2011:
Det är ju glasklart att cykelfältsframkomlighet är ungefär lika prioriterat som framtagandet av aktionsplaner för en eventuell zombieapokalyps. På Skeppsbron till exempel stannar taxibilarna regelbundet i cykelfälten, och ni som passerar hotell Malmen vet att om parkeringsvakterna hade stått där en vanlig förmiddag så hade Götgatan slagit ut samtliga på listan. Nu är den inte ens med.
Hur 2012 blir får framtiden utvisa, men åtminstone jag hoppas få se en tabell som faktiskt återspeglar verkligheten. Jag hoppas att få se den här gärdsgårdsserien som rått sedan 2006 ersatt.
Seriöst parkeringsvakter, gör som min imaginäre cyklande kontrollant på Kungsholmen och cykla sakta genom stans cykefält en fredag vid 17 då alla ska köpa hämtpizza på väg hem från jobbet. Jag lovar att ni på någon timme kan få in mer cash än ni fått under samtliga de här åren.
Det här vet både politiker och trafikplanerare. Redan 2003 frågade de Stockholms cyklister vad de såg som största problem och fick svaren (kortade för att få plats):
FRÅGA 11.
När du cyklar i cykelfält, hur ofta upplever du att du hindras av… I annat fall vad?
- Dubbelparkerade bilar, vägarbeten.
- Felparkerade bilar.
- Taxibilar.
- Taxibilar tex utanför Hotell Reisen på Skeppsbron.
FRÅGA 15.
Vad är du missnöjd med vad gäller skötseln
av cykelfält?
- Alldeles för ofta står det felparkerade bilar i cykelfälten.
- Bilar parkerar utan åtgärd!
- Bilar som är parkerade i eller för nära.
- Felparkerade bilar borde bötfällas.
- För få parkeringsvakter ger ständiga parkeringar, t ex Skanstull södra, Gröne jägaren.
- För många parkerade bilar – kör bort dem.
- Ofta parkerade bilar i vägen.
- Parkerade bilar, fordon som lastar på cykelfält.
- P-vakterna rensar inte bort syndande bilister.
- Som ovan samt att felparkerade bilar inte åtgärdas. Vet bilister vad som gäller för cykelfält?
- Trafikövervakningen, var finns lapplisorna?
För poängen är ju den, att om ingen respekterar cyklisternas vägar, så kommer cyklisterna inte respektera andras vägar. Och så länge som alla, utom cyklisterna själva, ser på cykelfälten som en tom, fin och bra placerad extra bonusparkeringsruta, så kommer det fortsätta så. Och för en cyklist är ett hinder i cykelfältet livsfarligt, eftersom det innebär att man måste ge sig ut i vägbanan.
Tack till Jan Prestberg på Stockholms kommun för statistiken och till Marcus och @Ylan för hjälp med Excelandet.
Inte en enda kontrollavgift har någonsin skrivits för parkering i cykelfält eftersom en kontrollavgift endast kan utfärdas på privat mark, så kallad tomtmark. På offentlig mark s.k gatumark däremot där cykelfälten finns, heter p-böterna parkeringsanmärkning och kan utfärdasav kommunalt förordnad parkeringsvakt eller polisman.
Yes, yes, kontrollavgift, pbot, parkeringsanmärkning. Knappologi.