Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

En månad med ny hoj

Publicerad den 9 februari, 201215 december, 2021

Nu har en dryg månad gått med nya hojen och jag tänkte summera intrycken hittills. Jag har alltså gått från en treväxlad Skeppshult Populär, som jag haft sedan 2004 och köpt upp mig till en åttaväxlars Trek Soho DLX. Remdriven, eftersom jag gillar att slippa olja in en kedja.

2012-01-13 09.32.23


Den är såklart oehört mycket lättare än Skeppshulten, som är helt i stål. Det är både bra och dåligt. Bra för att det blir mycket lättare att cykla till jobbet. Dåligt eftersom jag kör 2,5-åring till dagis och den blir rätt baktung. Jobbigt när man svänger till exempel eller om man behöver leda med barn på – då får man hålla i med bägge händer och trycka ner framhjulet.
Treken är annars en fantastisk pendlarhoj. De åtta växlarna räcker mer än väl och remdriften är tyst och mjuk. Faktum är att jag undrar varför inte alla cyklar med interna växlar har remdrift (det går inte att ha remdrift på utanpåliggande växlar). Remdriften kommer från motorcykelvärlden och är alltså beprövad, men inte så vanlig på cyklar.
Så här ser det ut:

Det enda jag har varit orolig för är hur den klarar snön. Jag har hittat en del bloggposter på nätet som beskriver hur snön packas i baknavet, eftersom kuggarna är helt kompakta, och till slut får remmen att hoppa. Jag har inte haft något sådant problem alls och efter växelhaveriet för någon vecka sedan så upptäckte jag att jag efter reparationen hade fått ett nytt nav, ett som inte är kompakt och därmed snösäkert. Men ska man köpa remdrift kan det vara värt att kolla den detaljen. Sikta på Gates CDX eller Centertrack.
Remdriften innebär ingen olja och enligt reklamen har den en livslängd på fem-tio år innan den behöver bytas.
Jag kan egentligen bara hitta två saker som talar emot remdrift, priset och att man är begränsad till internt växelnav, det vill säga åtta-nio växlar.
2011 års modell har skivbromsar både fram och bak, bara fram, vajerkontrollerat, och de funkar otroligt bra i snömodden. De tvärbromsar när man vill och är oehört distinkta. Enda nackdelen är återigen  att cykeln är så lätt. Framdäcket har en tendens att börja skaka när man bromsar hårt.
En grej som jag som ”treväxlare” har problem med är accelarationen vid rödljus. Jag är van vid att komma iväg mycket snabbare än bilarna, vilket är bra eftersom man blir synlig och slipper starta parallellt med två ton plåt. Med åttaväxlarna går det mycket långsammare eftersom man måste växla upp en växel i taget. När jag hade tre växlar rullade jag igång på ettan och hoppade sedan direkt till trean, nu måste jag ta mig upp till fyran-femman en växel i taget vilket saktar ner. Kanske vänjer jag mig eller blir snabbare på växling, men just nu är det lite störande.
En annan grej som mest var irriterande var att den kom helt ”ren”, inga reflexer, inga lås, inte ens ett stöd. Det är lite märkligt eftersom det är en uttalad pendlarcykel, ingen racer. Så det blev till att komplettera. Å andra sidan fick jag rejäl rabatt eftersom det var förra årets modell.
På det hela taget är det en fantastisk cykel, jag har kört den i nästan alla typer av väder utom högsommarvärme och det funkar bra. Remdriften gör resan tvärtyst och tillsammans med skivbromsar och interna växlar ska den kräva mycket lite underhåll.
 
 

14 svar på ”En månad med ny hoj”

  1. jonas skriver:
    1 augusti, 2015 kl. 9:00 e m

    Så här flera år senare vore det intressant med en långtidsutvärdering. Behov av rembyte, fixar vilken cykelhandlare som helst grundläggande service där remdriften är involverad (som att laga punktering), kan en vanlig dödlig plocka av hjulet o få tillbaka remmen med rätt spänning etc.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      2 augusti, 2015 kl. 11:26 f m

      Ja, det kanske är dags… men ett snabbt svar: jag har samma rem fortfarande och har inte behövt göra något med den alls. Jag servar den på samma ställe som jag köpt den så det kanske inte är så konstigt att det inte varit några problem med det – men min uppfattning är att de flesta cykelhandlare vet hur man gör. Jag har dock aldrig själv plockat av hjulet så jag vet inte om det är lätt eller svårt.
      När jag precis köpt hojen gjorde jag en del investi-googlande och vad det ser ut så är det inte så svårt. Tex:
      https://www.youtube.com/watch?v=mCKLCdlTTAQ

      Laddar in …
  2. HasseY skriver:
    30 augusti, 2012 kl. 3:19 e m

    Är du fortfarande nöjd med cykeln?
    Ha precis köpt en sån men har inte hunnit bli så många turer.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      30 augusti, 2012 kl. 6:39 e m

      Japp, jag är mycket nöjd. Jag har haft en del inkörsproblem (kommer post om det), men allt har fixats på garantin. Inga som helst problem med remdriften, som jag var rätt skeptisk mot ibörjan.

      Laddar in …
      1. Hasse168@yahoo.com skriver:
        1 september, 2012 kl. 12:44 f m

        Tack så mycket för det snabba svaret. Ja, det verker som om det behövs att åka tillbaka till affären igen. Jag köpte min på Cykelhuset i Göteborg, de var nog lite stressade när de monterade ihop cykeln. Lite oljud här och där, också från växeln vilket gör mig lite orolig. Ska lämna in den imorgon, hoppas att de fixar det smidigt.

        Laddar in …
  3. Esdf skriver:
    15 mars, 2012 kl. 6:41 e m

    Intressant läsning. Vad är det för typ av bakbroms?

    Laddar in …
  4. Henrik Ahlen skriver:
    22 februari, 2012 kl. 9:49 e m

    Tack för den infon, då ska jag hålla utkik efter remhoj med nåt smartare växelsystem än Alfine. Verkar ju värdelöst med spakar, jag växlar ofta pp och ner flera steg i taget med min gamla Nexus 7-växlade vridhandtag, funkar utmärkt.

    Laddar in …
  5. HenrikAhlen skriver:
    18 februari, 2012 kl. 8:27 e m

    tack, jag har också siktat in mig på en remdriven cykel. Men vad menar du med ”nu måste jag ta mig upp till fyran-femman en växel i taget ”, kan du alltså inte växla direkt till vilken växel du vill? Jag har Shimano 7-växlat nav idag med ”gripshift”-handtag som jag kan dra till vilken växel som helst i alla farter, det tycker jag är väldigt bra.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      19 februari, 2012 kl. 8:59 f m

      Jag har Shimano Alfine handtag, med en spak för att växla upp och en annan för att växla ner. Det gör att jag måste trycka ett tryck per växel, så ska jag från ettan till åttan så blir det åtta tryck.
      Jämfört med min tidigare twist-växel så är det mycket långsammare.

      Laddar in …
  6. Filip skriver:
    9 februari, 2012 kl. 6:11 e m

    Bara för att rätt ska vara rätt: Ingen årsmodell av Trek Soho DLX/Delux har skivbroms bak, endast fram (på de senare årsmodellerna).

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 februari, 2012 kl. 9:52 f m

      Aha, jag var övertygad om att det var samma lika, men nu när du säger det så verkar det stämma. Men jag har kolfibergaffel! (jag ska alltid ha sista ordet).

      Laddar in …
  7. Erik Sandblom skriver:
    9 februari, 2012 kl. 1:06 e m

    I andra länder finns det barnsitsar som sitter på styret eller på ovanröret. Jag tycker det verkar bättre just för att man får vikten mellan hjulen. Och barnet slipper kolla in pappas rygg. Jag läste nånstans att de flesta olyckor med små barn sker vid lastning av cykeln, det låter inte så orimligt.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      9 februari, 2012 kl. 1:51 e m

      Ja, de gånger jag har hållt på att få vält hoj har varit när jag satt upp dottern i stolen, och bara ska ta på mig vantarna och rulla iväg. Med barn på måste man ha bägge händerna på styret och luta hojen mot höften samtidigt.
      Jag har funderat på att köpa en släpvagn istället, jag har en kompis som har en sån.

      Laddar in …
      1. Jeroen Wolfers skriver:
        9 februari, 2012 kl. 1:54 e m

        Släpvagn funkar bra. Dock blev vår 5-åring för lång för den, så där får man se upp. Biltema har en som fungerar ypperligt för kortare resor på ≈ 1 km. http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Vagn/Cykelvagn-27262/ (vi har dock sålt vår)

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d