Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cyklister vs fotgängare igen (statistik)

Publicerad den 17 februari, 201227 januari, 2022

I ett tidigare inlägg tog jag upp problemen att stora delar av cykelnätet i Stockholm ligger på trottoarer. Det gör det svårt att pendlingscykla och gör att fotgängarna känner sig otrygga och att cyklister och fotgängare blir irriterade på varandra.
Jag tänkte det kunde vara bra att komplettera med lite statistik. Hur farliga är cyklister för fotgängare?


Inte särskilt farliga. Om vi håller i bakhuvudet att det bara i Stockholm är mer än 150,000 cyklister ute varje dag (hur många det är i hela landet har jag ingen aning om) och sedan tittar på olycksstatistiken så ser det rätt tryggt ut.
Jag utgår från VTI-rapporten  ”Skadade fotgängare” från förra året. VTI står för ”Statens väg- och transportforskningsinstitut” och de bedriver alltså trafikforskning. De har utgått från STRADA-data från 2003-2010 från hela landet. STRADA är Transportstyrelsens informationsdatabas och där tas uppgifter om trafikolyckor in från både polisen och sjukvården.
Enligt ”Skadade fotgängare” så är den största olycksplatskategorin just kombinerade gång- och cykelvägar, 137 olyckor i hela landet av totalt 342 cyklist+fotgängarkollisioner på 7 år.
Absolut flest olyckor för fotgängare är ”singelolyckor”, på trottoarer och i gångbanor, 20943 stycken under de sju år som mätts.
Det handlar alltså i huvudsak om att man upplever rädsla, inte att cyklister skulle vara farliga. Men det spelar ju ingen roll, det innebär ändå att det uppstår konflikter i trafiken. Fotgängare blir sura på cyklister, cyklister sura på fotgängare. Och det är ju inte direkt optimalt i en stad som säger sig vilja dubblera antalet cyklister.
 
 
 

6 svar på ”Cyklister vs fotgängare igen (statistik)”

  1. htwx skriver:
    2 januari, 2013 kl. 1:45 e m

    Kombinerade gång- och cykelvägar: ”137 olyckor i hela landet av totalt 342 cyklist+fotgängarkollisioner på 7 år.”
    Alltså bara cirka en cyklist+fotgängarkollision per vecka, i hela landet. Intressant!

    Laddar in …
  2. eriksandblom skriver:
    8 augusti, 2012 kl. 4:56 e m

    Krister Spolander har räknat på det här. Cyklister står för 0,3% av påkörningar med dödlig utgång.
    http://www.ecoprofile.se/thread-995-Stor-minskning-av-cykelolyckor-i-Goteborg.html#5798

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      8 augusti, 2012 kl. 11:37 e m

      Toppenlänk Erik!

      Laddar in …
  3. Villcykla skriver:
    17 februari, 2012 kl. 12:38 e m

    Visst är det ett mörkertal, ingen vet nog hur stort och det finns ju så väl bland gåendes singelolyckor som olyckor mellan gående och cyklister. För Stockholms del är det ju också så att olycksregistreringen från sjukvården har bara funnits de senaste 5-6 åren och det är främst från sjukvården dessa typer av olyckor registreras. Sen vore det ju spännnande att se hur många cyklister som kommer till skada i kollision mellan gående och cyklister…

    Laddar in …
  4. sahlena skriver:
    17 februari, 2012 kl. 11:48 f m

    Men om jag förstår det rätt är den statistiken baserad på hur många som faktiskt sökt sig till akutsjukvården efter en olycka cyklist/fotgängare. Borde det inte finnas ett ganska stort mörkertal där?
    Jag håller nog med om din slutsats att cyklister är ”inte särskilt farliga” ändå, men en liten brasklapp skulle kanske vara på sin plats?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      17 februari, 2012 kl. 1:31 e m

      Njae, det är de som sökt sjukvård, eller som varit i kontakt med polisen. Så när det gäller skador som man som fotgängare skulle behöva oroa sig för så är STRADA-datan rätt tillförlitlig. Och när det gäller svårare skador är den mycket tillförlitlig. 
      TIttar man på skadenivåerna i rapporten så ser man också att svårare skador är knappt förekommande.
      Min poäng är ju att man inte behöver vara orolig därför tyckte jag inte att jag behövde påpeka just det.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d