I natt föll snön över Stockholm. Inte så mycket, kanske någon centimeter (eller ”Extremvädret!” som Aftonbladet vill få det till). Men det är tillräckligt för att omedelbart utplåna kilometervis cykelväg i Stockholm. Skälet är att Stockholm huvudsakligen gjort cykelfält istället för cykelbanor, alltså målat istället för byggt. Fält och banor skiljer nämligen sig åt så att cykelbanor är ”riktiga” vägar för cyklar, medan cykelfält är just det, ett fält i en annan typ av vägbana. Antingen en bilväg eller en trottoar.
Utan streck i gatan – inget cykelfält alltså.
Effekten när det kommer det minsta snö är att cykelfälten försvinner. Och det hjälper inte att det plogas eftersom plogning i midvinterväder inte gör vägbanan asfaltsren (och Stockholm är ju en kommun där plogning av cykelfält de senaste åren bara varit en rent teoretisk möjlighet ändå).
Det leder till att cyklister plötsligt trängs med fotgängare och bilister på platser där alla tidigare varit vana att få egna körfält. Vilket såklart innebär att irritationen mellan trafikanterna ökar.
I början av seklet har det här varit ett marginellt problem i innerstan, oftast har det inte varit fler vintercyklister än att man börjat känna igen varandra några veckor in i december. Men nu när året-runtcyklandet har ökat med mer än 130% de senaste fem åren, och cyklar även på vintern kommer i klunga så funkar det inte särskilt bra.
Som cyklist räcker det kanske för mig med att cykelfälten faktiskt plogas, eftersom målet oftast bara är att ta sig fram. Men som pendlingscyklist så ser behoven annorlunda ut. När man är beroende av cykeln för att komma i tid till jobbet, till morgonmötet, till dagis- och skolhämtning och att färdas säkert fem dagar i veckan, så är det inte hållbart att hela vägmiljön plötsligt försämras drastiskt, i princip över natten.
Antingen byggs fler cykelbanor, alltså cykelvägar som är byggda, inte målade, eller så måste markeringar i vägbanan kompletteras med skyltar på stolpar i hela cykelfältet, inte bara i ändarna, alternativt med bågar över banan.
5 svar på ”I natt försvann kilometervis cykelfält i Stockholm”
Kommentarer är stängda.
I Göteborg täcktes vägarna av snö tillräckligt länge för att hinna bli packad och frysa till spårig is lagom till morgonen. Fast bara på samtliga cykelbanor, alla vägar var såklart saltade. Å andra sidan hade det töat bort till på kvällen. Göteborgsvintrar har sina fördelar också…
Tråkigt att se och höra. Jag hoppas verkligen ert engagemang och driv får fart på cykeltänket snart i vår huvudstad. Man BORDE ju kunna komma upp i klass med vårt kära Malmö kan man tycka. 😉
Jag tror det är en bit kvar. Och hittills har vi inte sett till nya cykelplanen som är försenad från hösten…
Jo, en bit kvar kanske. Nä, den där cykelplanen verkar vara seg. Å andra sidan är en cykelplan en cykelplan. Sen gäller det att leverera det som sår där också.
Japp och enligt tjänstemannen som satt med förra från 2006, så finns det kvar att göra:
https://www.cyklistbloggen.se/2011/10/det-skulle-kosta-15-miljarder-att-gora-klart-cykelplan-2006/