För två veckor sedan lyckades TT sprida en artikel med den rätt bisarra rubriken ”Cyklister kör på i var fjärde olycka” (som vi skrev om här). Det var efter en presentation If hade under en konferens ordnad av ”Transportforum” i Linköping. Då fanns inte presentationen tillgänglig online, men nu har den dykt upp:
”Session 28 Irene Isaksson-Hellman”
Jag har inte hunnit läsa den än, men jag förmodar att det kommer vara blodtryckshöjande.
EDIT: Nu har jag läst lite snabbt.
De presenterar det fortfarande som något slags ”cykel och bil”-studie vilket det inte är. Det handlar alltså om en undersökning av 438 bilar som kört på cyklar. Inget annat. Det kan låta som ren semantik och det är det. Semantik är ett bra sätt att få folk att tänka som man vill.
För att sätta det i ett perspektiv: Det handlar alltså 438 bilolyckor under fem år. Som jämförelse cyklade det 2010 150,000 cyklister i Stockholm varje dag.
Vad har de då kommit fram till? Tja, det är inga himlastormande uppenbarelser direkt. Man kan formulera sig så här:
- Det är i maj och september som bilisterna i undersökningen körde på flest cyklister. Vilket, kors i taket, sammanfaller med den tid på året flest cyklar.
- Sett till dygnet körde de flesta bilisterna på cyklister på morgnarna och mellan 16-17. Igen, den tid då flest cyklar.
- Flest blir påkörda i dagsljus. Japp ni gissar rätt – eftersom flest cyklar på dagen.
25% av de cyklister som hade oturen att bli påkörda av If-försäkrade bilister i mörker, saknade reflexer och ljus. Vilket i faktiska tal är 22 per år i hela landet. Så 22 puckon som var ute i beckmörkret utan lampor blev påkörda. Woopdidoo. Igen, 150,000 cyklar varje dag i Stockholm.
Sen är det några fler självklarheter: De flesta olyckor skedde i tättbebyggt område och som cyklist blir man allvarligare skadad om bilen kör fort. Typ. I varje fall om man blir påkörd av en If-försäkrad bil.
Så då vet alla If-försäkrade vad era pengar går till.
Cyklistbloggens tidigare poster om IF’s undersökning:
DN och IF satt i ett träd
DN: Det är cyklisternas fel
Cyklister inte mest hatade i trafiken
RT @Cyklistbloggen: Vi skrev då om de 22 cyklister/år det faktiskt konkret handlade om: http://t.co/x56QgptPkc
@vortexsurfer Det står ingen källa, men förmodar att det är Ifs undersökning från 2011. http://t.co/x56QgptPkc
Vi skrev då om de 22 cyklister/år det faktiskt konkret handlade om: http://t.co/x56QgptPkc
Jag kan bara hålla med. Den mediala uppmärksamheten är helt uppåt väggarna, inget står om skuldfrågan. Rent objektivt borde inga slutsatser kunna dras av rapporten. Rent krasst är det ett sätt för If att synas i redaktionell text – dvs reklam. Man låtsas göra något stort och viktigt i form av en vetenskaplig rapport, utförd av en forskare. Frågan kvarstår: Vad vill man egentligen med rapporten? Vill If påverka utformningen av trafikmiljön? Vill de öka säkerheten för cyklister? Vill de minska antalet olyckor mellan bilister och cyklister?
I dagsläget blev det mycket väsen för nästan ingenting. Man kunde ha hjälpt till med tolkningen av rapporten så att vi sluppit rubriker som ”I 25 % av olyckorna kör cykeln på bilen”
Jag läste den för några dagar sedan, och det är en synnerligen tunn undersökning. Det är en rent statistiskt beskrivande rapport. Den ger inga förslag på hur trafikmiljön skulle kunna förbättras för att undvika olyckor. Det blir mest data av den självklara typen. Jag hoppas att If följer upp rapporten och gör något användbart med den data de samlat in och systematiserat.
Det intressanta är all press den genererat hittills – och att i princip samtliga vinklar kan sägas vara cykel-negativa. Den här statistiska redovisningen av ett oerhört litet material har hittills lyckats framställa cykling som livsfarligt. Och med den senaste vinkeln som att det förmodligen är cyklisternas fel.