Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Jag behöver aldrig smörja kedjan mer

Publicerad den 9 januari, 201215 december, 2021

Nytt år, ny cykel. Äntligen. Jag har ju cyklat de senaste åtta åren på en Skeppshult Populär men den börjar bli lite trött och väldigt, väldigt sliten.


När jag köpte den 2004 hade jag inte cyklat sedan jag gick i gymnasiet, så det kändes som en rimlig instegs-cykel med lagoma tre växlar. Men nu när jag cyklar året runt så tycker jag att jag behöver något lite mer flexibelt. Och mindre tungt, Skeppshulten är av stål och känns som en pansarvagn.
Så jag ägnade julledigheten åt att hitta en ny. Jag har länge funderat på en Nishiki Pro SLD, men när jag prövade den kändes det sådär. Dels var styret väldigt lågt och avståndet till sadeln gjorde att det kändes som om man cyklade med rumpan i luften hela tiden. Dels var de 27 växlarna rejält överkurs. På min teststräcka hann jag aldrig använda ens hälften och det kändes som om jag var åtminstone en landsväg kort för att få riktig nytta av dem.
Jag är ju inte mycket för att hålla på med hojen, inte minst eftersom jag inte har någon plats att göra det på. Jag gillar att cykla, inte fixa. Prio blev alltså ”lättskött”.  Till slut föll valet på en Trek Soho Deluxe. Som jag dessutom fick rejält billigare eftersom den var från 2011. Den har åtta växlar, precis lagom i stan, inkapslade i navet = lite underhåll och väldigt distinkta skivbromsar bak och fram. Dessutom, remdrivet. Ingen kedja, ingen olja, inget behov att spänna.

Jag har sett remdrivna cyklar här och där, men inte riktigt förstått grejen. Men efter lite testkörning så klarnade det. Oj vilken mjuk och tvärtyst körning det blir och oj vad lite underhåll. Nu har jag precis börjat pendla med den och hittills är det en fantastisk upplevelse. Jag har läst här och där på nätet att några har haft problem med snö och remdrift, eftersom snön har en förmåga att packas ihop i baknavet vilket kan göra att bandet hoppar. Men hittills har jag inte märkt något av det själv. Kanske kommer det längre fram – jag återkommer när jag hunnit köra lite mer.
Nu är det bara Jeroen som ska fixa ny hoj också.
 

8 svar på ”Jag behöver aldrig smörja kedjan mer”

  1. Filip skriver:
    13 januari, 2012 kl. 6:27 e m

    Köpte min Trek Soho Deluxe i våras och remdriften är helt fantastisk. Cykeln är knäpptyst, ren och har minimalt underhållsbehovet. Plötsligt känns kedjedrift som rena stenålderstekniken.

    Laddar in …
  2. Patrick Johansson skriver:
    9 januari, 2012 kl. 11:41 e m

    Ja mer information om remdriften! Om du har alfine-nav vill jag veta hur det är också!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 januari, 2012 kl. 7:29 e m

      Absolut kommer jag skriva om hur det är, hitills fantastiskt – men vi får se med mer snö. Jag har dock inte Alfinenavet, utan Shimano Nexus. Kan inte påstå att jag vet skillnaden…

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      10 februari, 2012 kl. 10:16 f m

      Inser nu att jag har Alfineväxlar, men Nexus-nav. 

      Laddar in …
  3. Richard J skriver:
    9 januari, 2012 kl. 8:14 e m

    Ska bli intressant att höra vad du tycker. Jag har funderat på remdrift ett bra tag nu. Har konverterat till ett 8-växlat Shimano Alfine-nav, så den biten är klar. Men då jag behöver ändra ramen, eller skaffa annan, för att få in remmen så har det ännu inte blivit av.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 januari, 2012 kl. 7:30 e m

      Den korta tid jag hunnit cykla har remdriften varit fantastisk. Det är betydligt tystare och mjukare än med kedja. Men, vi får se hur den klarar mer snö.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        26 januari, 2012 kl. 8:18 e m

        Fast nu smällde det till i växlehuset och bakhjulet slutade driva. Vilket innebär åter till affären för lagning. Ingen skugga må dock falla över remdriften, vad det verkar.

        Laddar in …
      2. Christian Gillinger skriver:
        26 januari, 2012 kl. 7:23 e m

        Fast nu smällde det till i växlehuset och bakhjulet slutade driva. Vilket innebär åter till affären för lagning. Ingen skugga må dock falla över remdriften, vad det verkar.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d