Låt mig först bara vara tydlig med att jag inte cyklar av miljöskäl. Jag cyklar för att det är enkelt, billigt (ett busskort kostar feckin’ 790 spänn. Det blir 9480 om året. Det får man en väldigt bra cykel för), uppiggande och för att jag alltid kommer i tid med cykeln. Men det är en väldigt bonus att veta att jag inte bidrar till att skita ner. Och det må låta bakvänt, men jag avstår bil av miljöskäl. Jag har svårt att greppa hur man motiverar för sig själv att av ren slöhet använda två ton bensindriven metall för att ta sig en halvmil ensam. Men jag hade lika gärna kunnat åkt buss eller tunnelbana. Anywhoo…
När jag letade info om OKQ8:as ”Tvättasjälv-hallar” så hamnade jag på ett pressmeddelande om ”Europas första hållbara bensinstation”. Eftersom bensin har ungefär samma status som rökning, ”vi gillart så mycket, men vi borde sluta”, så har bensinbolagen samma problem som Marlboro, Philip Morris och de andra hade, nämligen hur säljer vi något som alla vet att vi borde sluta med utan att skämmas? Marlboro började göra kläder (varning för flashtät sajt med cowboytema och autospelande video) och försökte vinkla om budskapet så att det var lite ”visst, rökning är inte världens bästa, det är bra att låta bli, men hey, coola brallor!”. Philip Morris drog vidare till länder där rökning fortfarande var teh shit (tror jag, jag kan ha fel).
OKQ8 försöker göra Marlborotricket, fokusera på något annat än själva kärnverksamheten. Sälja kläder så får folk lite andra associationer till varumärket.
OKQ8 satsar följaktligen på att göra allt omkring själva bensinen ”hållbart”. Pressmeddelandet talar om ”limträbalkar”, ”vattenuppsamlare och solpaneler” och, håll i hatten, ”armerat gräs”. Man kan såklart raljera kring det hur mycket som helst, men det är svårt att komma runt det faktum som den här kommentatorn skriver på deras Facebooksida:
Vi har ju tidigare skrivit om cykelhallar hos Statoil i Danmark och cyklar är ju miljövänliga grejor. Statoils hallar är såklart rent miljösmink, ingen mack kommer fimpa bensinen för att stå och serva cyklister, det är trots allt drivmedelsförsäljning de sysslar med. Vi må vara förträffliga, men jämfört med någon som tankar hundra liter soppa för 15 spänn litern så handlar det om småpengar. En cykelhall gör man för att folk, precis som när Taxi Stockholm planterar ett (1) träd, får lite gröna associationer, trots dieselångorna.
Men som cyklist är jag inte dummare än att jag uppskattar miljösmink som gör det lättare för mig. Om OKQ8 hade varit smarta hade de såklart lagt till en cykelserviceplats i ”Europas första hållbara mack”. Det hade sett snygg ut, grönt på alla sätt, en serviceplats behöver inte ta särskilt stor plats och de hade fått dit cyklister som ofta också, trot om du vill, kör bil. Och jag hade fått lättare att hålla hojjen ren. Win-win.
I princip hade de kommit undan med att ha en av sina vanliga gördetsjälv-hallar, fast skrivit ”cykel” i texten och sett till att det fanns en cykelhållare och några insexnycklar. Hade kostat under femtusen.
Synd på en missad chans tänker jag.
Här kan ni kolla på underverket:
http://youtu.be/jiqi_S0Bno8
Och appropå allt prat om miljövänlig biltvätt i den videon så påminner jag om:
Vi svenskar tvättar sammanlagt bilen över 30 miljoner gånger per år. En uppskattning av vad tvättvattnet från dessa biltvättar innehåller ser ut såhär:
- 5,5 ton tungmetaller som kadmium, bly, krom, nickel och zink
- 5000 ton avfettningsmedel, bilshampo och bilvax
- 2000 ton olja