När jag läser om cykling på höst och vinter så är de vanligaste råden att man ska smörja kedjan regelbundet och tvätta av cykeln med varmt vatten när den blivit smutsig. Men om man som jag och många andra Stockholmscyklister bor i lägenhet – hur ska man kunna göra det? Att kånka verktyg och hinkar med vatten i hissen och sedan sitta ute på trottaren och skrubba är inte det enklaste och inte något man gärna gör särskilt ofta.
Än värre är det såklart på vintern. Förra vintern tror jag att jag gjorde rent min cykel en gång, i typ april. Vid minusgrader och snö är det inte helt lätt att sitta ute i kylan och tvätta. Jag förstår att om man bor i villa eller radhus och har eget garage med golvbrunn så är det lättare, men för oss innerstadsbor finns ingen riktigt bra plats att hålla till på. I mitt fall har det blivit den lokala cykelhandlaren som fått fixa med kedjor och annat på service två gånger om året. Men det håller ju inte cykeln ren. En ren cykel gör inte bara det roligare att cykla, det ser också bättre ut och det är inte oviktigt i en stad där cyklingen ökar, men kanske inte statusen för cyklismen. Men det är ju inte raketkirurgi det här. Det finns lösningar.
I Danmark har Statoil inrättat särskilda cykeltvättstationer:
De skriver:
På vores cykelpleje-plads har du mulighed for at pumpe og vaske din cykel i en god arbejdshøjde. Men du er også velkommen til gratis at låne en cykelpleje-kasse med olie, dækjern, unbrakonøgle m.m. i vores butik. Der er derfor ingen undskyldning for ikke at være godt kørende fremover.
Se fler av Mikaels bilder här.
Läs mer om Cykelplejestationerna på Copenhagenize. Nu är innerstan inte full av bensinmackar, men det känns ändå som en naturlig plats att ha en cykeltvätt på. Bilister har i alla tider haft sina tvättunnlar, men när cyklarna ökar i innerstaden, samtidigt som bilar minskar till följd av biltullar och trängsel så är det såklart framtidssäkert att försöka hitta nya målgrupper.
OKQ8 i Katarinaberget kanske? Där skulle man också få fördelen av att kunna hålla sig under tak inne i berget.
Med väldigt små medel blir bensinmackarna cyklistvänliga och Stockholms cyklister får en plats att underhålla sina cyklar på. Samtidigt får de nya kunder som kanske inte alltid självklart svänger förbi en bensinmack i vardagen. För att inte tala om att de signalerar att de bryr sig om miljön – lite som när Taxi Stockholm planterar ett träd, fast på riktigt.
Ett annat alternativ, som visserligen inte är under tak, är att placera tvätt- och servicestationer vid de pumpar som finns utplacerade här och var i Stockholm. Sådana finns redan färdiga, exempelvis Dero Bike Fix-I, som bland annat finns vid University of Virginia där den här stationen med verktyg, upphängning och pump står:
Lägg till en vattenkran och lite svampar så har man en komplett servicestation för cyklar. För till skillnad från biltvättar så tar cykeltvättar inte särskilt stor plats och en cykeltvätt är inte miljöbelastande på samma sätt som en biltvätt. Vid cykelpumpen vid Slussen finns till exempel gott om utrymme för en cykelservicestation. Och med tanke på att det passerar 25000 cyklar per dygn där så lär den inte stå oanvänd.
I Malmö har de förstås redan löst det här, där finns både mekverkstad i Bike and ride garaget i Hyllie och hos Cykelköket, som startades med Bicycle Kitchen i Los Angeles som förebild.
Idén med ”cykelkök” är att på frivillig basis ordna så att folk kan komma och fixa sina cyklar, låna verktyg och få hjälp. Så här skriver Bike Kitchen LA:
The Bicycle Kitchen is a nonprofit bicycle repair educational organization. We are a group of volunteers who run a space in Los Angeles filled with tools and stands for working on bicycles. Our hope is that you will come down and work on your bike! We will help you.
Så här presenterar Bike Kitchen LA sig själva på Youtube:
Tvätt och fix på bensinmack, stationer vid pumparna, Bike Kitchen, samtliga bra idéer som borde funka i Stockholm. Och borde bli populärt med 150,000 cyklister, varav de flesta boende i lägenheter. Idag finns mig veterligen ingen cykelstation av något slag överhuvudtaget i Stockholms innerstad. Det är såklart en självklarhet om man vill kalla sig cykelstad, vilket Stockholms kommun ju åtminstone sagt sig vilja göra.
Det finns inget som hindrar cyklister från att hyra en plats i närmsta GDS-hall och spola av cykeln på några minuter. Där finns dessutom rätt förutsättningar för avloppen att ta omhand det avfall som uppstår i form av avfettning, oljespill och övrigt smörjmedel. Så brukar jag göra själv, då kan man dessutom torka cykeln med tryckluft och det brukar gå att genomföra på under en kvart, dvs. Runt 30:-
Japp, vi skrev om det:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/01/okq8-har-oppet-for-cykeltvatt/
Har tröttnat att olja in kedjan på vintern eftersom det regnar av så lätt. Kör med fett istället. Ser förfärligt ut men det är inte ofta man behöver fylla på sen får man iallafall räkna med att byta kedja och bakkasett vartannat år.
Vissa bostadsområden har cykeltvättar i sina (uppvärmda) cykelförråd. Har bara sett det i dom lite äldre husen (40-50 år gamla). Sist jag var på en lägenhetsvisning (nybygge) frågade jag om det fanns cykelförråd och cykeltvätt (helst med oljeseparering). Mäklaren förstod inte frågan. Den informationen hade han inte. Han visste på månaden hur lång kötiden till bilparkeringsplatserna var, men inte om det fanns cykelförråd. Eller ens om det över huvud taget fanns cykelparkering.
Jag tvättade min cykel på OK-macken i Gottsunda (Uppsala) men blev utskälld eftersom oljan från min cykelkedja ”löste upp asfalten” (det stämmer iofs. Men mycket mindre än allt spill från bensinpumparna). Jag blev tillsagd att om jag ville tvätta min cykel där i fortsättningen behövde jag boka tid i gör-det-själv-hallen.
Så nu tvättar jag cykeln så att restvattnet rinner ner i dagbrunnar. Uppsala kommun tillåter det men rekommenderar det inte. När jag vinner på triss ska jag bygga en cykeltvätt för alla. 🙂