Det tycks i varje fall så. Ni som läst bloggen tidigare, minns kanske evighetskorrespondensen med Stockholmstrafikplanerare om den här härliga lösningen:
Det började med att jag undrade varför cykelfältet går tvärsemot trafiken, och på fel sida, när alla andra cykefält i rondeller går med trafiken. Samtidigt som påbudsmärket där det börjar säger åt fordon att det är förbjudet att cykla någon annanstans än åt höger. Jag trodde att fältet kanske var felmålat, men det var det inte. Nu har jag i varje fall hört från kommunen igen. Så här skriver de:
Cykeltrafik mot enkelriktad biltrafik måste ske i cykelbana. Således är cykelbanan till för de som cyklar mot biltrafikens färdriktning. De som cyklar i fordonstrafikens riktning cyklar i blandtrafik och ska inte använda cykelbanan. Påbjuden färdriktnings-skylten gäller biltrafiken, som måste svänga höger. Det kan däremot finnas ett behov att tydliggöra att cykelbanan tar av till vänster för de som kommer västerifrån Karlavägen. Vi kommer därför att beställa en cykelbane-skylt med en liten pil som visar att cykelbanan går till vänster.
So, för att sammanfatta det här, som cyklist är det okej att cykla mot enkelriktat om du är i cykelbana, eller cykelfält (det ovan är ett cykelfält). Och att trafikmärken därför inte alltid gäller cyklister. Och att hela cykelfältet är bisarrt, eftersom det till sin planering är en helt unik lösning, som går tvärsemot hur man som cyklist ska köra i övrigt. Men hey, det är ju några meter cykelfält till att bocka av i årsredovisningarna.
Sista kvarteret på Tjärhovsgatan mellan Nytorgsgstan och Renstiernasgatan är enkelriktad med det finns även här ett cykelfält som går mot trafiken.