Det verkar som om förra inlägget tolkades som att det handlade specifikt om memils. Det var inte riktigt min avsikt, jag hade tänkt att det skulle handla mer om manliga cyklister generellt. Jag menar att cyklister har låg status och anses töntiga och att det är orsaken till att ett begrepp som ”memils” kan uppstå. Jag tror att cyklisters status är något som är centralt för hur gruppen i stort uppfattas och behandlas.
Att cyklister har låg status innebär att trafikinspektörer kan få för sig att skylla på dem i konflikten med lastbilschaufförer. Att cyklister har låg status innebär att polisinspektörer kan säga saker som närmast får en att tänka på något slags vandaler och prata, likt till barn, om att cyklisterna inte ”klarar av att ta ansvar”.
Att cyklister har låg status innebär att en ledare i Aftonbladet kan skämta om att skjuta ihjäl dem.
Att cyklister har låg status innebär också att vårt beteende krockar med bilisters självbild. Det finns rätt många undersökningar som visar på att man känner sig säkrare och tuffare inkapslad i plåt. Kommer det då en töntig cykel och utmanar ens rätt till väg, så blir irritationen ännu större.
Jag tror det är viktigt att öka cyklister status. Det är viktigt för att vi ska få de lagar vi behöver för att kunna cykla säkert, för att vi ska få den infrastruktur vi behöver och för att få ett vettigt bemötande. Tills det skett, här är sex sätt att lugna ner bilister, andra cyklister och irriterade fotgängare.