Alla jagar vi väl den perfekta cykeln. Själv har jag sagt att jag ska byta från min gamla moutainbike (som jag dock satt släta däck på) i cirka två års tid. 2012 fyller cykeln tio år, då kanske det äntligen är dags. Men hur ser den perfekta vardagscykeln ut? Det beror självklart på hur långt du ska cykla varje dag och om du behöver frakta fler saker än dig själv och kanske en ryggsäck. Hybrid eller cyclocross? Alla dessa val …
Oregon Manifest utlyste en designtävling där de efterlyste den ultimata vardagscykeln. Förutom att visa cyklarna i en utställningssal tog man också ut dem på ett ordentligt “field test”, det vill säga en ordentlig cykeltur så att man kunde utvärdera de vackra och roliga cyklarna på riktigt. Finalen gick i september i år.
Vann gjorde bidraget från Pereira Cycles. En bekväm cykel med upprätt sittställning, elmotor, inbyggda högtalare, låsbar förvaringslåda och ett integrerat lås.
Det för oss ju inte ens osökt in på frågan:
[poll id=”3″]
Oregon Manifest 2011 Constructors’ Show from oregon manifest on Vimeo.
Här kommer egenskaperna jag inte vill vara utan
– navdynamo och diodlysen fram och bak med ”standlicht”
– långa stänkskärmar, speciellt fram, vilket innebär att jag måste förlänga dem
– pakethållare eftersom jag dels vill kunna få med mig mer packning ibland (då skulle jag dock kunna ta en annan cykel) men främst för att jag inte kör med ryggsäck
– skivbromsar för att slippa bromsklossmutsen och utslitna fälgar
– kort hjulbas för att det ska bli roligare
– 28-622-däck som lagom kompromiss. Blir för smalt när det är mjuk snö och för stötigt när det är hård snö, men då använder jag oftast en annan cykel med dubbdäck fram. För övrigt behövs egentligen bara dubbar när det är vatten på frusen slask. I övrigt duger det gott med metoden att inte svänga utan full kontroll.
Saknar alternativet: 2 crossar (fincross och fulcross), racer, mtb, tempohoj och en singlespeed. 🙂
Crossen är för övrigt den ultimata cykeln. ’Nuff said 😉
Haha, jag tänkte att det skulle bli svårare om man bara fick välja *en* cykel. Välj favoriten liksom. Men det svarade du ju på. Vad ska man tänka på när man väljer cross då? Jag hojar inte långt, bara 1,5 mil om dagen cirka.
Det viktigaste att tänka på är väl i första hand, precis som med alla cyklar, storlekten. Som modell sett är crossen lite mindre och ”rappare”, samtidigt som du har en lite mer upprätt sittställning än på en landsvägshoj.
Om tanken i första hand är pendling så ska du väl tänka på att det finns plats för skärmar och plats för dubbdäck (gärna samtidigt). Pakethålllare kanske man vill ha. Finns det inte fästen så går det att lösa med den varianten som sitter fast i sadelstolpen.
Ang. bromsar så är nog det bästa alternativet (ut bromssynpunkt) skivbromsar. Dom funkar i ur och skur och sliter inte på fälgarna. Nackdelen är att du får ett betydligt mindre urval av cyklar (finns endast ett fåtal modeller off-the-shelf i Sverige), en skivbromsad CX är ofta betydligt tyngre (dels pga. att bromsarna faktiskt är tyngre, samt att det oftast är enklare modeller som förses med skivbromsar) samt att urvalet av hjul, om man nu vill köpa nya eller andra sådana, är obefintligt. Men de två sistnämnda sakerna är ju kanske inte ett problem så länge som det är pendling som det i huvudsak handlar om.
Har själv pendlat med en Focus Mares Disc (http://mellanklass.blogspot.com/2011/08/mina-cyklar-focus-mares-disc.html) med både skärmar, sidostöd och barnstol på.
Jo, har kollat på någon Nishikivariant med skivbromsar, men kikar gärna vidare. Skärmar och dubbdäck är ett måste, helt klart. Kollar upp Fokus också, tack för tipsen!