Det var en månad sen, men nu följer jag upp mina inlägg med svar från kommunen om cykelregler (läs post 1 och 2). Det här är en mer specifik situation än de tidigare två, en busshållplats vid Kungsträdgården:
Bussarna stannar, det finns ingen cykelbana. Här blir bilisterna redigt sura när man lägger sig mitt i vänsterfältet, men jag avskyr att försiktigt smyga mig upp längs bussidan eftersom omkörande bilar – och ofta bussar – sällan bryr sig om att hålla ordentligt avstånd. Jag brukar helt enkelt låtsas att jag är en bil och ta upp motsvarande yta. Det är som sagt sådär populärt. Jag frågade kommunen om de tyckte att man skulle vänta på bussen, eller köra om och ta plats som en bil. Deras svar var faktiskt glasklart:
Om det inte finns plats för både cykel och buss i bredd i det högra körfältet är det bäst och säkrast att ”ta plats” som du uttrycker det.
Och det finns inte plats för både buss och cykel i bredd, så jag fortsätter köra mitt i vägen. Nu med kommunalt stöd.
Helt givet att man ska ta plats. Jag brukar visserligen trycka på lite så då känner jag mig inte ”ivägen”. Men även om man cyklar långsamt är det såklart nyttigt för en bilist att försöka stressa ner.
Notera att vanlig biltrafik inte är tillåten just på den gatan. Bara taxi och kollektivtrafik, om jag minns rätt. Den svarta bilen på bilden begår alltså ett trafikbrott.
Det har jag faktiskt inte tänkt på.Men det är ofta rätt mycket trafik där, en känd sneakväg. Nu tror jag iofs att den här bilägaren kommer undan – fotot är från sommaren 2009.