Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Rätt och fel för cykel 3

Publicerad den 7 oktober, 20115 december, 2021

Det var en månad sen, men nu följer jag upp mina inlägg med svar från kommunen om cykelregler (läs post 1 och 2). Det här är en mer specifik situation än de tidigare två, en busshållplats vid Kungsträdgården:

Jaha, vars ska man ta vägen nu?

 
Bussarna stannar, det finns ingen cykelbana. Här blir bilisterna redigt sura när man lägger sig mitt i vänsterfältet, men jag avskyr att försiktigt smyga mig upp längs bussidan eftersom omkörande bilar – och ofta bussar –  sällan bryr sig om att hålla ordentligt avstånd. Jag brukar helt enkelt låtsas att jag är en bil och ta upp motsvarande yta. Det är som sagt sådär populärt. Jag frågade kommunen om de tyckte att man skulle vänta på bussen, eller köra om och ta plats som en bil.  Deras svar var faktiskt glasklart:

Om det inte finns plats för både cykel och buss i bredd i det högra körfältet är det bäst och säkrast att ”ta plats” som du uttrycker det.

Och det finns inte  plats för både buss och cykel i bredd, så jag fortsätter köra mitt i vägen. Nu med kommunalt stöd.
 

3 svar på ”Rätt och fel för cykel 3”

  1. Anders skriver:
    7 oktober, 2011 kl. 10:45 e m

    Helt givet att man ska ta plats. Jag brukar visserligen trycka på lite så då känner jag mig inte ”ivägen”. Men även om man cyklar långsamt är det såklart nyttigt för en bilist att försöka stressa ner.

    Laddar in …
  2. AH skriver:
    7 oktober, 2011 kl. 2:58 e m

    Notera att vanlig biltrafik inte är tillåten just på den gatan. Bara taxi och kollektivtrafik, om jag minns rätt. Den svarta bilen på bilden begår alltså ett trafikbrott.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 oktober, 2011 kl. 4:41 e m

      Det har jag faktiskt inte tänkt på.Men det är ofta rätt mycket trafik där, en känd sneakväg. Nu tror jag iofs att den här bilägaren kommer undan – fotot är från sommaren 2009.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d