(Inlägg två (här) och tre (här) i den här serien)
Dödsolyckan vid Slussen för två veckor sedan, där en högersvängande lastbil körde ihjäl en kvinna som skulle cykla rakt, lyfte upp faran med just lastbilar. SvD skrev så här:
Lastbilar som svänger höger är en av de största farorna för cyklister. Det hör samman med förarens svårighet att se cyklisten som kan hamna i den döda vinkeln.
och som jag skrev i ett tidigare inlägg så var trafikinspektörns enda reflektion att han hoppades att cyklisterna tog till sig det här. Vi hade ju kanske åsikten att även lastbilschafförer hade med saken att göra, med eftersom den här bloggen inte vänder sig till dem, så kanske vi ska börja med just cyklister. Vad ska man tänka på som cyklist? Vad har kommunen för råd?
Jag sökte på ”döda vinkeln” och ”lastbil” på Stockholms kommuns sidor men hittade ingenting. Nada. Inte heller google gav så mycket svenskt material. Istället får jag kolla hur städer i andra länder arbetar. I USA, Missouri närmare bestämt, hittar jag Missouri Bicycle and Pedestrian Federation. De har gjort en sida om lastbilar och döda vinkeln. Den visar hur stor döda vinkeln är.
De kommer också med råd till cyklister för hur man ska cykla för att inte dö:
- Be aware that trucks swing to the left to prepare for a right turn.
- Be aware that the preparation for a right turn may take the truck partly or completely in to the left lane.
- Don’t enter the BLIND SPOT spot to the right side of the truck.
- Stay behind the truck and give it room.
Portland Water Bureau har gjort en video för att visa cyklister vad deras lastbilschaufförer ser. Visserligen med en bisarrt usel mikrofon, men ändå ambitiöst av ett åkeri att faktiskt anstränga sig för att förmedla sin vardag till cyklisterna:
De understryker att man som cyklist ska göra sig synlig, genom reflexer, starka färger och kläder med hög kontrast.
Transport for London har haft flera kampanjer mot den här typen av olyckor och har en hel sida bara om cyklister och lastbilars dödavinkel. Nu har de vänstertrafik, så man får spegelvända allt.
På sajten har de lagt en augumented reality-app för att man ska få en känsla för hur många cyklar som faktiskt får plats i döda vinkeln. Jag måste säga att jag blev förvånad över hur jävla stor den döda vinkeln är. Eller de döda vinklarna snarare, för de är flera. Appen kräver dock en webkamera och en skrivare. För dig som saknar det så har de lagt upp en demonstration:
http://youtu.be/q0n0VHV-ydI
Alla dessa tre ger vettiga råd, men de hjälper inte alltid när man själv stannat vid ett rödljus och väntar på grönt och lastbilen först därefter kommer och stannar brevid. Då blir man ju så att säga placerad i döda vinkeln, oavsett om man vill det eller inte.
Commute Orlando tar upp just upphinnande lastbilar i ett rätt fatalistiskt råd till cyklister:
- Do not stop at an intersection on the right side of a truck. If you have already stopped in a bike lane and a big rig pulls up next to you, don’t assume the driver has seen you. Get off your bike and move it to safety(your life is worth the inconvenience). It’s better to stop in the middle of the general traffic lane if you arrive first.(In many cases it’s safer to stop in the line of traffic than to pass the queue.)
Kommer en lastbil och kör upp bredvid dig – flytta dig alltså. Kommer du först, ställ dig inte till höger utan mitt i vägen. I England framkom det att den situationen var särskilt dödligt för kvinnor. Där upptäckte Transport for London att män oftare körde mot rött – och därmed hann undan lastbilarna och överlevde. Så det skulle kunna vara ett råd – kör mot rött. Men det är ju inte någon särskilt bra utgångspunkt att behöva bryta mot lagen för att överleva. Det behövs mer än att be cyklister gå upp i rök i närheten av lastbilar.
Det blir ämnet för morgondagens post.
Nu har det hänt igen, detta bara fortsätter, en evig dödsmaskin. Lastbilar borde inte få köra inne i staden utan följebil. Man sparar penagr och det kostar liv.
https://www.b.dk/nationalt/kvinde-paa-cykel-er-draebt-af-lastbil-i-koebenhavn
Är inte begreppet ”Döda vinkeln” bara en ursäkt för dåligt konstruerade och/eller inställda sidospeglar/sidokameror samt dålig uppmärksamhet från bilföraren?
Å vad fint att detta diskuteras! Enligt ett gammalt mejl från Trafikkontoret i Stockholm är högersväng med god marginal den ledande dödsorsaken för cyklister. Jag vill påpeka att reflexväst inte hjälper om cyklisten inte ens finns i chaufförens synfält, och att frigolithjälm inte hjälper mot 30 ton lastbil.
Det är lite upprörande att lastbilar runtinmässigt körs omkring trots att sikten tydligen är så otroligt dålig. Men å andra är det ganska lätt att som cyklist undvika riskerna om man väl är medveten om dem.
Jag undrar om det verkligen är sant att lastbilar har så stor död vinkel som på bilden ovan. Precis bredvid hytten vet jag att sikten är dålig, och i synnerhet snett framåt, men man har bra sikt längs hela sidan av ekipaget, och kan tydligt se var bakhjulen befinner sig. Nu har jag visserligen bara kört stor lastbil en gång, men jag kör buss då och då och där är sikten betydligt bättre än sådär.
Notera att bilden föreställer en långtradare (dragbil + semitrailer) som dessutom har motorhuv på amerikanskt vis. Sådana förekommer nästan inte i Stockholms stadstrafik. De distributionslastbilar som kör omkring i stan i stort antal lär ha andra egenskaper hos sina speglar.
Efter att ha tittat på miljoner Youtubeklipp om lastbilars döda vinkel har jag förstått (jag har inte kört lastbil själv) att det varierar oerhört från lastbil till lastbil hur stor yta de döda vinklarna har. Portlandklippet ovan tar upp just det. Transport for London har en skiss på sin sida (som man får spegelvända då pga vänstertrafik:
http://www.tfl.gov.uk/assets/images/cycling/content/blind-spots-plan-demo.gif
Men hittills har ju döda vinkeln varit standardförklaringen vid de olyckor som skett i Stockholm, så rimligtvis är de tillräckligt stora för att vara ett problem
Den brittiska bilden såg mer rimlig ut. Den bekräftar min spaning, att det är precis vid sidan av hytten som det är farligast. Tänk också på höjdskillnaden.
Men tittar man på den brittiska videon så indikerar den i prinicp hela sidan. Jag tror den viktiga läxan som cyklist är att man aldrig kan vara säker på hur stora döda vinklarna är. Det beror på lastbil, men också på vilken utrustning i form av backspeglar etc som sitter på.