Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

…forts högersvängande lastbilar

Publicerad den 11 oktober, 20115 december, 2021

Det här är fortsättningen på förra posten som handlade om vad man som cyklist kan göra för att undvika att bli dödad av högersvängande lastbilar – en av de absolut farligaste situationerna för en cyklist. En brittisk polis uttryckte det till och med så här drastiskt:

Don’t worry about wearing a helmet or a fluorescent sash, he said, just never, ever, go up on the left-hand side of lorries.

Det var alltså i England, med vänstertrafik, här hade det varit, kör aldrig upp på höger sida av lastbilar. Så, för att fortsätta, vad kan göras mer än att upplysa cyklister hur de ska göra för att slippa bli dödade?
Transportation for London har monterat upp Trixiespeglar, som täcker in döda vinkeln där cyklarna står.

Speglarna fick namn efter trettonåriga Beatrix Willburger från Schweiz som skadades allvarligt av en vänstersvängande lastbil (vänstertrafik som sagt). Hennes pappa kämpar för att speglarna ska införas i hela Europa. I Nederländerna finns ett liknande system, Blackspot Mirror:

Photo by Daniel Sparing
Photo by Daniel Sparing/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Där speglarna alltså sitter monterade längst ner på trafikljusen.
Ett annat system är som sagt cykelboxar, den här finns i Portland i USA:

Photo by Greg Raisman
Photo by Greg Raisman/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Rejält stor yta, breda vita linjer, grön färg som är så oerhört mycket synligare än den mörk-roströda som används i Stockholm och självklart anslutande cykelfält. Dessutom har den instruktioner till den bilist som kanske inte förstår vad cykelboxen är till för:

Foto: mattpicio/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

I Danmark hittar jag systemet med ”før-grønt”, alltså att cyklisterna får grönt några sekunder innan bilarna får det:

Herved får cyklister,der starter op efter at have holdt for rødt, et forspring i forhold til bilerne og bliver derved mere synlige.

Det liknar lite förslaget som nämndes i tidigare inlägg här på bloggen, att bilarna får ett separat rödljus.
I Danmark och Tyskland använder de ett system med lampor i cykelbanan, LED lane-lights. Det innebär att led-lampor i cykelbanorna börjar blinka när det slår om till grönt, för att påminna bilisterna om att fältet finns och att det kan komma cyklister:
http://vimeo.com/7922372
Förutom att det är smart, ser det jäkligt vackert ut i mörkret. Så, större cykelboxar, Trixiespeglar, lampor i vägen, upplysning för cyklister, vad mer kan göras? Det blir ämnet för tredje och sista posten om högersvängande lastbilar.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}