To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Sätt upp filmkameror vid farliga korsningar – om inte annat för att lösa skuldfrågan om cyklisten hade hög fart och körde om vid korsningen eller om det är (som vi alla tror) att lastbilen kör om cyklisten och sedan svänger. Vi som cyklar här vet att det är en lång seg uppförsbacke där cykelfarten är låg. Det krävs köbildning och rödljus för att en cykel ska cykla om en lastbil. När allmänheten får se en sådan film där lastbilen faktiskt kör om och sedan svänger och krossar cyklisten så MÅSTE åkeribranschen fixa vad som krävs för att öka säkerheten.
Jeanette Trygg cyklade rakt fram i rödmarkerat cykelkörfält, i riktning mot Hornsgatan. Hon prejades, föll under lastbilen och krossades av en högersvängande lastbil, Scania P94, i korsningen vid Pelikanslingas övergångsställe .
Lastbilen framfördes av Bo Thomas som i polisförhör uppger: ”Jag har inga döda vinklar, jag har inte ens sett henne. Det är ingen som berättat för mig varifrån hon kom. Jag har hela tiden trott hon kom från Hornsgatan. Jag har inga döda vinklar när jag kör rakt fram men vid högersväng blir det en död vinkel”.
2012-06-20 beslutar polismyndighetens förundersökningsledare, insp Bengt Jandorff: ”Förundersökningen nedlägges – brott kan inte styrkas”. Ärendet avskrivs således, utan någon lagföring eller ens bötesföreläggande av gärningsmannen Bo Thomas.
I Trafikförordning(1998:1276), 14 §, stadgas: ”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver”.
Man kan undra över polismyndighetens omdöme beträffande proportionalitet och prioriteringar: en cyklist dödas av en bilist som inte anpassar hastigheten till vad trafiksäkerheten och hans ”döda vinkel” kräver. Det som för en betraktare framstår som ett klart exempel på ”Grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död”, blir för polisen endast att ”Brott inte kan styrkas”.
Samtidigt kan polisen skicka ut 20 poliser för att ta fast ”fortkörare” på Götgatspuckeln. Eller bötfälla ”rödsljus”-lagbrytare lite högre upp. Det är detta som gör att man inte bryr sig om lagarna som cyklist utan följer sunda förnuftet i varje situation. Jag tar hellre en bot än att förlora livet.