Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Den viktiga privatbilismen

Publicerad den 21 oktober, 201122 december, 2021

Ibland måste man fundera en natt innan självklarheter blir just självklarheter. I går hittade jag Mitti Södermalm (PDF-länk) från i mars maj i år. I morse läste jag den igen. Rubriken på den heluppslagna artikeln är ”Svikna löften till Söders cyklister” och på slutet uttalar sig trafikborgarrådet Ulla Hamilton:

Hon håller inte heller med om att cykeln riktigt har en sådan stor betydelse. Bilvägar är till för både taxibilar, budfirmor, kollektivtrafik, privatpersoner och uttryckningsfordon.
– Det är en väsentlig samhällsfunktion på ett helt annat sätt än cykelvägar. Däremot inte sagt att cykelvägar inte behövs, men som politiker måste man ha ett helhetsperspektiv, säger hon.

Låt mig då bidra med ytterligare ett helhetsperspektiv: Om cykelmiljön i Stockholm inte blir bättre och säkrare, så kanske jag slutar cykla och istället väljer att ta min bil för att lämna barn i skolan, på dagis och sedan åka till jobbet (nej, det kommer inte hända, men som ett exempel).
Då blir det ytterligare en privatbilist i trafiken. Då är ju frågan, blir det lättare eller svårare för alla bussar och ambulanser att ta sig fram om jag (och andra av de 150,000 som cyklar i Stockholm) gör så?
Eller, varför finns det i London utryckningscyklar, är det för att det finns för många cykelvägar som ersatt bilväg, eller för många privatbilister som gör att ambulanserna inte kommer fram ordentligt?
 
Ambulance Bike
Jag kanske är helt fel ute, men jag inbillar mig att varje privatbilist som ställer bilen hemma och istället cyklar, innebär att det blir lättare för yrkestrafiken att ta sig fram. Vilket borde ge cykelvägar en rätt viktig ”samhällsfunktion”. Ur ett helhetsperspektiv.
Vad tror ni?
 
 

3 svar på ”Den viktiga privatbilismen”

  1. Arne Bivrin skriver:
    27 oktober, 2011 kl. 10:16 f m

    Politik är att vilja. Tänk så hånad Stella Fare har blivit under åren sedan hon genomdrev cykelbanorna på framför allt Hornsgatan. På något sätt var det ändå startskottet för den utveckling som exploderat de senaste åren. Fare hade en vision, en vilja att förändra och förbättra. Om Ulla Hamilton är rätt citerad, visar det en skrämmande likgiltighet inför cyklismen. Med hennes inställning är det inte så konstigt att det blir svikna löften.

    Laddar in …
  2. Marcus skriver:
    21 oktober, 2011 kl. 7:37 e m

    Jag håller med till 100%. Man säger ofta att man inte kan ta från bilvägarna till cykelbanor eftersom man då plockar bort möjligheten att köra bil. Så är det ju absolut inte, det man gör är ju att skapa MER valmöjlighet. Fast det är klart, det beror kanske på ur vilken vinkel man ser det? Som någon sa, ”är jag ute och cyklar eller?”

    Laddar in …
  3. Erik Johansson skriver:
    21 oktober, 2011 kl. 4:07 e m

    Mycket bra skrivet. Tänkte på just det idag. Den ”transport-norm” som finns, nämligen att alla ska äga varsin bil (och ta den vart man än ska), behöver utmanas och ersättas.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d