Förstasidan på dagens DN täcks helt av en jättebild på två cyklister och rubriken ”Cyklisterna skadas mest”. Det är en undersökning som Irene Isaksson-Hellman gjort för försäkringsbolaget IF som visar att cyklister är den enda grupp där antalet dödsolyckor ökat (med 20 döda förra året). Ingen som cyklat i Stockholmstrafiken kan vara särskilt överraskad. Antalet cyklister ökar explosionsartat, samtidigt som cykelmiljön ser likadan ut som den sett ut de senaste tio åren. Cykelbanorna används som snölager, containerparkering, för poliskontroller och som parkeringsplats. Cykelbanor målas osynligt, börjar och slutar mitt i vägbanor, är för smala och det finns inget system i var de placeras annat än ”där det går att klämma in”. Samtidigt som lagstiftningen fortfarande behandlar cyklister som ett trafikmässigt undantag.
Inget av detta tar DN upp i den omfattande artikeln. Istället sammanfattas anledningen i ”Det är cyklisternas fel”. De två anledningar som förs fram i texten till att cyklister står för flest antalet skadade i trafiken, är att cyklister har en” övertro på att bilister ska stanna för dem” (Irene Isaksson-Hellman) och att ”cykeltrenden” inneburit att cyklisterna köper för tjusiga cyklar med ”smala däck, lättviktsmaterial och många växlar”, vilket helt enkelt gör att vi kör för fort.
Visst. Så måste det vara.
(När detta skrivs finns inte artikeln uppe på DN.se än. Så fort den gör det lägger jag in en länk)
EDIT Här är DN-artikeln.
4 svar på ”DN: Det är cyklisternas fel”
Kommentarer är stängda.
När man konstaterar att motorcyklister råkar ut för fler olyckor så vill man begränsa motorcyklarna. Borde man inte vara konsikvent i bedömnningarna och då begränsa cyklisterna? Kanske det borde vara samma krav på körkort för dessa cyklister som för alla som kör motorfordon. Cyklisterna är mer vårdslösa än bilar och mc i trafiken.
Grrr! Jag skummade halva artikeln i DN, men jag har inte tid att bli arg (igen) så jag läser inte hela).
Vill lägga till några punkter till er lista med vad de så kallade cykelbanorna används till. De där snuttarna som namnet till trots har väldigt lite att göra med cyklar. Den så kallade cykelbanan av idag:
En bit av en trottoar. Cyklar på ena sidan och gångtrafikanter på andra sidan om en streckad vit linje. Eller snarare gångtrafikanter på båda sidor om strecket.Där barnvagnarna dras, gärna i bredd.En plats där barn sparkar boll (för de får ”inte vistas i trafiken”).Där föräldrar illegalt placerat ut gråsuggor och blomlådor för att cyklister hellre ska bryta nacken än köra på deras lekande barn.Gropig asfalt med hål i (pga dåligt underarbete, medan vägen bredvid är mkt bättre byggd).Den bit som sist borstas från lösgrus.Något som finns längs vissa vägsträckor för att försvinna helt ologiskt mitt i en korsning.Den bana där man får vänta på två rödljus för att göra en vänstersväng.Har läskiga mörka passager under vägar.Där lastbilar parkerar när de ska leverera varor.Förutom problemet med cykelbanorna har vi cykelparkering. Vad sägs om den stadsplanerare som tycker att 14 cykelställ räcker utanför svenska mässan (där den gånga helgen 100 000 besökte bokmässan?)
http://www.tomatsallad.nu/100-000-ar-storre-an-14-mattelektion-for-bokmassan/
TEDxCopenhagen – Mikael Colville-Andersen – Why We Shouldn’t Bike with a Helmet
http://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY
Intressant perspektiv varför en sådan här studie dyker upp strax efter det har kampanjats för ökat cyklande i storstäderna.
Kan inte våra tafatta och mesiga politiker förstå att bilar är hårda och om de kör på en cyklist så täcker försäkringen den ev. skadan på bilen, SÄNK HASTIGHET PÅ VÄGAR OCH MYCKET HÖGRE BÖTER FÖR FORTKÖRNING…